המראיין התבלבל

הרב איתי אליצור , ג' בטבת תשע"ח

הרב איתי אליצור
הרב איתי אליצור
צילום: עצמי

אתמול שמעתי ברדיו ראיון שבו ראיינו אשה, תושבת בית שמש, שמוחה על השלטים שנתלו ליד בית הכנסת ברח' חזון איש בעיר.

אותם שלטים המבקשים מנשים לעבור למדרכה ממול, ולא לפסוע ליד בית הכנסת באיזור ההומה גברים.

המראיין ראיין את האשה במלוא האמפתיה. היה ברור שהאשה והמראיין נמצאים באותו צד. הוא ראיין אותה על הכפיה הדתית בעיר, ועל הפגיעה בזכויותיה.

המראיין שכח לשאול אותה מדוע כה מטריד אותה שלט שמוצב בלב שכונה חרדית, שמשקף את רצון רוב תושבי השכונה, ושהיא עצמה – אין לה מה לחפש שם, ואלמלא הצורך לבוא לעשות פרובוקציות, כנראה לא היתה מגיעה לשם לעולם.

הוא גם לא שאל אותה מה אכפת לה שיש שלט, אם ממילא נשים עוברות שם על המדרכה.

יש שאלות שמראיינים שוכחים לשאול.

שלא תתבלבלו לרגע: בבית שמש אכן יש כפיה דתית. מי הכופה? הנשים הליברליות. מי הכפוי? החרדים. יש כאן ויכוח בין שתי תפישות עולם. ויש כאן צד אחד שהחליט לחנך את הצד השני. יש כאן צד אחד שהחליט עבור הצד השני במה הוא יאמין ובמה לא. יש כאן צד אחד שהחליט להכנס לשכונות של הצד השני ולכפות על תושביהן את דתו.

והצד הזה הוא לא הצד החרדי. הצד החרדי מנסה לנהוג לפי השקפת עולמו בתוך השכונות שלו, וגם את זה לא נותנים לו.

אינני רוצה להיכנס כאן לשאלה מי צודק. זה ויכוח שלא יגמר. בסופו של דבר, יש כאן מאבק בין דתי. יש כאן מאבק בין שתי דתות קנאיות פונדמנטליסטיות.

החרדים הקנאים הפונדמנטליסטים מול הפמיניסטיות הקנאיות הפונדמנטליסטיות. וברור שעם כל הקנאות והפונדמנטליזם של החרדים, הם הרי יכולים ללמוד מהפמיניסטיות הרבה מאד פרקים בפונדמנטליזם וקנאות.

בנגוד לפונדמנטליזם הקנאי החרדי שמבקש לקבוע נורמות בשכונות שלו, הרי שהפונדמנטליזם הפמיניסטי מבקש לכפות את דתו הקנאית על השכונות של אלה שכנגדו.

אז יש כאן דת שכופה את עצמה על האחרים. לימינה של הדת הזאת עומדים בית המשפט, המשטרה והתקשורת.

יתכן שאפשר היה כבר לסיים את הסכסוך הזה בדרכי שלום, עם קצת רצון משני הצדדים. הבעיה היא ששלום זה בדיוק מה שהם לא רוצים. המלחמה הזאת היא הטעם לחייהם. לחיים!