איוב - בין האישי ללאומי

ארז ביטון , ו' בטבת תשע"ח

ארז ביטון
ארז ביטון
צילום:Miriam Alster/FLASH90

"וַיַּעַן ה' אֶת אִיּוֹב מִן הַסְּעָרָה וַיֹּאמַר" (פסוק א).

אנחנו בארץ ידועת שכול, ידועת נכים ופצועים. אנחנו בארץ העומדת נוכח השאלה הגדולה של צדיק ורע לו, רשע וטוב לו.

הניסיון של איוב יכול להיות אישי אבל גם לאומי. הניסיון של איוב פקד את העם היהודי כהתנסות לאומית ברמה הישירה ביותר בעוצמות כאלה שאין דומות להן בשואת יהודי אירופה במלחמת העולם השנייה. ההתנסות הזאת הציבה שאלות אמונה ברמה המבנית כמעט.

שאלת האמונה עמדה כשאלה אישית וכשאלה לאומית.

ברמה הלאומית - המסקנה הייתה לקום כאיש אחד להקים מדינה בארץ ישראל. היהודי שֹידד מערכות, התכנס על שאריתו ועל קרעיו והקים את עצמו מחדש בפלא של כמעט משיח.

ברמה האישית - הסוגיה קשה הרבה יותר. היחיד שאיבד את אישתו ואת ילדיו, את כל רכושו, היחיד הזה נקרא לחדש את החוזה שלו עם אלוהים.

יש כאלה שיצאו מן התופת חלשים ומוכים באמונתם, קוראים תיגר על ההשגחה העליונה. בהתמודדות בשאלת איוב הם יוצאים וידם על התחתונה. אבל יש רבים הרואים את שארית הפליטה, את עצם צאתם מגוב האריות כהוכחה לנס אלוהי. אנשים כאלה מעצימים את ההכרה בכוחו הרוחני של היחיד והצטרפותו לאני הקולקטיבי בזיקה לעתיד לאומי מופלא.

אנחנו המוכים במלחמות, נושאים בתוכנו משהו ממצבו של איוב. אנחנו הנכים, העיוורים, נושאים יום-יום שעה-שעה את שאלתו של איוב, למה זה קרה לי, למה אני סובל סבל לא מובן קשה כשאול.

כשהיחיד ניצב אל מול עצמו, היחיד המכיל את שאלות העולם, לא תמיד אנחנו מוצאים תשובות מספקות. אבל בוקר-בוקר עם השכמה אנו מכירים ביפי העולם, באהבה שהיא האנרגיה הגדולה של החיים, אנחנו מחבקים את בני ביתנו ומברכים שוב ושוב על היש, על הקיים, מתחברים אל פלא הבריאה אל הקוסמוס האין-סופי וקוראים שוב "לך אלי תשוקתי" של יהודה הלוי ו"כתר מלכות" של אבן גבירול.

התמיהה הזאת על גדולת האל כיוצר כל-יכול מצניעה את עצמת הסבל האישי ואפילו את עובדת היותנו חומר נכחד, אדם חולף בעולם.

כתמיד אנחנו מזעיקים לצדנו את כוח הדיבר, את היצירה, תמצית הכאב בתבניות הדוקות. וכך כתבתי על הערב שבו נפצעתי:

"בליל הפציעה
אבי איבד עשתונותיו
ואילו אמי פרמה שתי עיניה לעורבים
ואני כל הלילה התהפכתי בדמדומיי
לשדל עיני אמי
להפיס דעתו של אבי
ועד לבוקר
גמר חתימה של חושך".

מתוך הפרק היומי בתנ"ך