דרוש בעל - כוח החסד הנשי

מגילת רות היא מגילה נשית. אבל מי שמחפש בה פמיניזם לפי המושגים הרווחים בימינו, עתיד להתאכזב. אמונה אלון בטור יומי על מגילת רות: כוח החסד הנשי, פרק א

אמונה אלון , כ"ד בטבת תשע"ח

אמונה אלון
אמונה אלון
צילום: Hadas Parush/Flash90

במערכה השנייה של מחזה המגילה, על רקע עדת קוצרים בשדה זהוב-שיבולים, משתמשות אפוא החמות וכלתה בכוחה המנצח של רות כאישה צעירה, יפה, חלשה ומסתורית. בעזרת סגולות נשיות אלו מצליחות השתיים ליצור בשדה בועז מציאות של חסד: של נתינה ושל עשייה מעבר למה שמתחייב על פי הדין.

מידת החסד מזוהה עם אברהם אבינו ("תיתן אמת ליעקב, חסד לאברהם", מיכה ז) ונמנית, בין עשר הספירות שבתורת הקבלה, כמידה גברית מובהקת. אבל נעמי ורות מזהות את הצורך הדחוף של הדור, ושל המקום, ומפעילות את מידת החסד דווקא כנשים – ובאופן שרק נשים מסוגלות.

יפה, חלשה ומסתורית - פרק ב'

נעמי ורות, נשים חזקות ודעתניות, משתמשות בכוחותיהן ובחוכמתן כדי – לא, אי אפשר לומר זאת במילים יפות יותר – כדי ללכוד את הגבר: את בועז.

ברור להן שבועז הוא הסיכוי היחיד שלהן לזכות בנחלתו של אלימלך ולהקים לו שם. וברור להן כי אילו ניסו לפנות אל בועז ישירות ולשוחח אתו על כך באופן מפורש, היה העשיר המכובד דוחה אותן מעליו בגלל אלף ואחת סיבות נכונות, ובעיקר בגלל מוצאה הבעייתי של רות המואבייה. פרק א

מתוך הפרק היומי בתנ"ך