יש דין, יש דיין ואין סדר

האם עונש החורבן שהושת על העם צודק? תלוי את מי שואלים. הרב שי פירון בטור יומי למגילת איכה

הרב שי פירון , ב' בשבט תשע"ח

הרב שי פירון
הרב שי פירון
צילום: אלירן אהרון

פרק ג פותח בפסוק: "אֲנִי הַגֶּבֶר רָאָה עֳנִי בְּשֵׁבֶט עֶבְרָתו"ֹ. כלומר: ראיתי את העונש שהושת עלי בשל החטאים שחטאתי.

ההכרה בגורמי החורבן התפרשה על ידי חז"ל במדרש: "אמרה כנסת ישראל: כיוון שראה אותי עניה מן המצות, עניה ממעשים טובים, הביא עלי שבט עברתו".

מגילת איכה היא תמונת מראה של ספר איוב. שם, עומד איוב אל מול ה' וזועק: "הֲיֵשׁ בִּלְשׁוֹנִי עַוְלָה; אִם חִכִּי לֹא יָבִין הַוּוֹת". ובהמשך: "לָמָה שַׂמְתַּנִי לְמִפְגָּע לָךְ; וָאֶהְיֶה עָלַי לְמַשָּׂא".

שתי התגובות ההפוכות מלמדות על שתי צורות הסתכלות של האדם: האחת מבקשת לטעון שככל שמעשי חמורים, לא מגיע לי העונש שהושת עלי. מערכת השכר והעונש אינה מערכת מאוזנת. יש חוסר צדק בהיקף הרוע שבא עלי. העמדה השנייה מבקשת לטעון שמערכת הצדק הא-לוהית אינה אלא ביטוי להתנהגות האדם / העם.

ספר איוב משקף את העמדה הראשונה, מגילת איכה מייצגת את העמדה השנייה. יש צדק, יש דין, יש דיין.

הקינה כוללת קבלת אחריות של האדם על מעשיו. מקובל לראות בארבעת פרקי הספר הראשונים ביטוי לארבעת החטאים. פרק א, ב ו-ד מתארים את שלושת החטאים שבגללם חרב הבית הראשון: גילוי עריות, שפיכות דמים, עבודה זרה. בכל אחד מהם, 22 פסוקים לפי סדר האלפא ביתא. המטרה היא להראות שהחטא היה טוטאלי, נגע בכל פינות החיים.

פרק ג עוסק בשנאת חינם, שבגללה נחרב הבית השני. אלא שכאן, הכותב הקדיש שלושה פסוקים לכל אות, סה"כ 66 פסוקים. הוא מלמד ששנאת חינם שקולה כנגד כל העברות שבתורה. התיאור המפורט של החטאים נועד להבהיר את גורמי החורבן ולאפשר תיקון ותשובת המשקל.

פרק ה, המקרב אותנו לגאולה, מופיע ללא סדר. הגאולה תבוא בהפתעה, בהבזק. זה ייחודה, זו משמעותה.

מתוך הפרק היומי בתנ"ך