מי דוחף את הבנות להתגייס?
מי דוחף את הבנות להתגייס?

לפני כשבועיים קיימנו, כמה ראשי מדרשות ביחד עם הארגונים חותם ומרכז ליב"ה, כנס לבנות המדרשות בנושא "הנשיות אל מול אתגרי התקופה".

בכנס שמענו רבנים העוסקים בתפקידה המסורתי של האישה והאם בישראל ולמדנו על הסער התרבותי המנסה לשטוף את רוחנו ולהעכיר את עמדתנו היהודית בכל הנוגע לתפקידה של האישה. בין השאר, עסקו הרבנים גם בנושא של גיוס בנות לצבא.

התקשורת הכללית והמגזרית סערה כמרקחה: "כיצד מעזים הרבנים להטיף לבנות לא להתגייס לצה"ל? ועוד האשמות חמורות מעין אלו.

קראתי את התגובות על הדברים בכנס, ולא מצאתי תשובות ענייניות לטענותיהם של הרבנים. ראיתי את תגובתה של הגברת יפעת סלע, מנכ"לית ארגון "אלומה", אשר הטיחה דברים כואבים ברבני ישראל, והחלטתי להיות פה-סח לבת שאינה יודעת לשאול, בבחינת "את פתח לו".

הגברת סלע טוענת כמה טענות בראיון לכתב טל לב רם (ט"ו בשבט, 31.1.18):

"אנו מסייעים כבר 15 שנה לצעירות דתיות שבוחרות להתגייס לצה"ל... כל מי שחי בעולם הציוני-דתי מכיר את השינוי הדרמטי ברצון של הצעירות להתגייס לצה"ל בגיבוי הוריהן. עם זאת קיימת הפחדה רבה וניסיון להרתיע בנות מלהתגייס והם נוחלים כישלון... האמירות הללו נועדו לעצור את הגידול הניכר בגיוס הצעירות הדתיות לצה"ל. הצעירות בוחרות בעצמן את מה שטוב להן. הניסיון להציג את צה"ל כמקום שיגרום לצעירות הדתיות לאבד את אמונתן אינו תואם, בלשון המעטה, את המציאות בשטח".

יוצאות מדבריה כמה נקודות הראויות לתשומת לב:

1.    השירות בצבא לא פוגע באמונה הדתית של הבת.

2.    ישנה עלייה דרמטית בכמות המתגייסות הדתיות.

3.    הרבנים לא רלוונטיים והם סתם מנסים להפחיד.

4.    ארגון "אלומה" רק מסייע למי שבחרה מעצמה להתגייס, ולא דוחף את הבנות לכך.

השפעת הצבא על המתגייסים

וכאן שואלת הבת שאלה ראשונה:

1.    הרי כיום כולם כבר יודעים כי הדחיפה לשלב את הבנות הדתיות נובעת מרצון לשנות את מבנה החברה הדתית ואת עומק אמונתן של הצעירות, כפי שאמרה בעצמה הגב' יפעת סלע לפני כשנה בראיון באתר "גלובס" ליניב מגל (23.7.17): "דתיים שמגיעים לעמדות השפעה בצה"ל (נהיים) מתונים בדעותיהם. הם כבר לא נמצאים באותה אינטנסיביות בסמיכות לרבנים בבית המדרש, והציר הפיקודי הוא שקובע...".

גב' סלע צודקת, ההימצאות בצבא אכן משפיעה על האמונה והדעות, ואסור לנו להתעלם מכך. צריך לעזור לבנים, שמצוות המלחמה עליהם, להיבנות רוחנית, כדי שלא תיחלש אמונתם אלא תתחזק, אך אין להתכחש ולומר שזה לא קיים.

לא מדובר רק על ה"מתינות בדעותיהם" של הצעירים. יש כאן רצון לשנות את כל המרקם האישי והמשפחתי, את תפקיד האיש ותפקיד האישה, ואת היחס לשאלה מהי עבודת ה', כפי שמעידה הגב' סלע באותו ראיון: "הצבא הוא אמצעי. הוא גם ערך בפני עצמו אבל הוא אינו חזות הכול... התחום שבו יהיה השינוי הכי מעניין בציבור הדתי הוא מעמד האישה... יש לזה המון ביטויים – בשותפות של נשים בתפילות, במקומן בבתי הכנסת, וגם בעולם העבודה הכללי. שירות נשים בצה"ל הוא רק אחד הביטויים, אבל אחד החשובים כי הוא מתחיל מוקדם".

אם כן, כולנו צריכים להביט נכוחה אל המציאות, להקשיב רוב קשב לגב' סלע וחברותיה, ולפחות לדעת היטב מניין נובעת מגמת השירות הצבאי לבנות הדתיות, ומה האג'נדות שהיא באה לקדם. אני חושב שכולנו צריכים לשאול את הגב' סלע בצורה ישירה ופשוטה:

•    האם הבנו נכון שמבחינתך הצבא הוא התחלה של שינוי שאת רוצה שהבנות יעברו?

•    האם נכון שאת רוצה שהן ייהפכו לפמיניסטיות יותר ולמקשיבות פחות לתלמידי חכמים?

•    אם תשובתך לכך חיובית, האם את אומרת לבנות שמגיעות אלייך לפני גיוסן שאת מכניסה אותן לתהליך שישנה את אמונתן ותרבותן לכל החיים?

הבנות תמימות ואידאליסטיות, אך האם הן התכוונו לעבור את "מכבש" השינוי שאת מתכוונת להכניס אותן אליו?

כמה בנות מתגייסות?

2.    קושייה שנייה: הגב' יפעת סלע הזכירה  את "הגידול הניכר בגיוס הצעירות הדתיות לצה"ל". כיוון שבשבועות האחרונים נחשפה ההטעיה שבנתונים של הצבא, והתגלה כי העלייה באחוזי הגיוס הינה מינורית בלבד (כמו שהתברר בנתוני הכנסת, וכפי שמופיע במאמר של אריאל פינקלשטיין וקלמן ליבסקינד, שהצבא עצמו הודה בטעות ובשינוי הנתונים), א"כ לא ברור מדוע הגב' סלע ממחזרת נתון מוטעה זה – האם גם היא שייכת לאלו שלא ייתנו לעובדות לבלבל אותן?

המחויבות לתורה

3.    שאלה נוספת: האם ניתן בעת ובעונה אחת לטעון מצד אחד שהשירות הצבאי איננו פוגע באמונה של הבנות ומצד שני לומר: "הצעירות בוחרות בעצמן את מה שטוב להן". הרי זה בדיוק מה ששמענו בתחילה, שהשירות הצבאי יפעל להרחיק את בני הנוער מהרבנים. אני רואה שהגב' סלע מתואמת עם דברי הרמטכ"ל שאמר בכנס קומונריות: "הבנות הדתיות מצביעות ברגליים". אם כן, שניהם למעשה אומרים לבנות לא לשמוע לרבנים ולמחנכות שלהן, הן יודעות טוב יותר מה טוב להן.

האם גם בשאר הנושאים הגב' סלע מגבה את מי שלא שומע להוריו ומחנכיו? יש לי חשש שזה כבר הופך להיות שיטה אצלה שהרי בראיון ב"גלובס" אמרה גב' סלע את הדברים הבאים: "תראה איך הבנות בציונות הדתית לבושות היום – רובן הולכות לפי צו האופנה ולא לפי צו הרבנים... הן לא מקבלות את ההחלטות לפי מה שהרבנים אומרים... מה שנראה בלתי אפשרי לפני עשור – בחורה שתלך עם חולצת בנ"ע וחצאית מעל הברך, הוא היום תופעה נפוצה... אלו (הרבנים) נהיים פשוט לא רלוונטיים בהתנגדותם. הם מתרחקים מהציבור שאותו הם מובילים. עוד מעט הם יסתכלו אחורה ויגלו שאין מישהו מאחוריהם".

בקיצור ולעניין, הגב' סלע נותנת רוח גבית לבנות שלא לשמוע לרבנים, ללכת פחות צנוע ועוד ועוד. הבעיה כפי שהיא מציגה, היא הרבנים. הם צריכים לשנות את התורה ואת פסקיהם לפי רצון הבנות.

לדעתי, אין דרך אחרת להגדיר את זה: או שהגב' סלע מגבה מרד של הנוער בתורה, ברבנים ובמחנכים, או שהיא וחברותיה רוצות ליצור דת שתתאים עצמה למציאות החדשה; דת שבה הולכים עם חצאית מעל הברך, אישה נשואה הולכת בלא כיסוי ראש, מתפללים בבתי כנסת ללא מחיצה וכן הלאה; דת שאין בה עוד מחויבות לתורת משה רבנו, כפי מסורת ישראל לכל פרטיה ודקדוקיה. האם לכך מכוונת הגב' סלע?

עזרה או דחיפה?

4.    עוד קושייה אחת, אחרונה, על דברי הגב' סלע לטל לב רן: "אנו מסייעים כבר 15 שנה לצעירות דתיות שבוחרות להתגייס לצה"ל". מדוע מציגה גב' סלע את עצמה רק כמסייעת ולא כדוחפת? מי שנמצא כל הזמן בשטח ונואם בלהט רב על חשיבות של גיוס הבנות, לא יכול להציג את עצמו כגוף ניטרלי.  האם קבלת תקציבי עתק מצה"ל מיועדת רק בשביל לסייע למתגייסות? האם אנו יכולים להיות בטוחים שהגב' סלע לא עסוקה כלל וכלל בשכנוע הבנות הצעירות להתגייס? האם מי שתובעת להיכנס באופן רשמי וחוקי לכל האולפנות היא רק מסייעת ולא משדלת ודוחפת?