בצלו של אל

הרב חגי לונדין , כ"א באדר תשע"ח

אופטימיות. הרב לונדין
אופטימיות. הרב לונדין
צילום: קהלים

מלאכת המשכן עליה אנו לומדים בפרשיות ויקהל-פקודי היא מלאכה מורכבת. המשכן עשוי מצירוף של מתכות שונות, מוצרים מהחי והצומח. מי שמופקד על כל העשייה המורכבת הזו הוא בצלאל. על בצלאל נאמר בתורה שהוא 'חושב מחשבות'. השורש חש"ב מופיע במילה 'חשב האפוד'.

חשב האפוד, כך מסבירים המפרשים הוא אגד שהיה מרכס את רצועות האפוד בגב הכהן הגדול. כלומר היכולת לחשוב היא המסוגלות לרכז ולאגד פרטים רבים לקו אחד, למטרה אחת. בצלאל מופקד לחבר פרטים רבים, גוונים שונים, למלאכת הקודש. חז"ל דורשים את המילה בצלאל לשתי מילים: בצל - אל.

העולם שלנו מואר באור האלוהי, אולם אור מטבעו יוצר גם צל. בעולם שלנו ישנם צדדים חשוכים ומוצלים. ישנם מורכבויות וסיבוכים שיוצרים הצללה מאור השמש. כוחו של בצלאל הוא לאסוף את כל המורכבויות הללו ולזהות בהם את האל, את שמו של ה'.

כעת, לקראת סופו של ספר שמות, לאחר שקיבלנו את האור הגדול במעמד הר סיני, הולך ומתברר כי האור מופיע דרך כל מלאכת המשכן מלאת הפרטים והסיבוכים, מלאכה המבטאת את המורכבות של חיינו פה בעולם הזה; ובכולם - שוכן האל.



טוען....