ג'ירו דאיטליה – הצד שלא הכרתם
ג'ירו דאיטליה – הצד שלא הכרתם

כמו עוד תושבי ירושלים אודה ואתוודה: גם דעתי כמעט נטרפה מסגירת הכבישים הכפויה שנכפתה עלינו נוכח מירוץ האופניים השני בחשיבותו בעולם ה'גירו דאיטליה'.

המחשבה שייתכן וכספי הארנונה שלי הולכים למרוץ שעד עכשיו לא שמעתי עליו בכלל שרפה לי ת'פתיל: בשביל זה לחסום את העיר ביום שישי ולפגוע בכל כך הרבה תושבים?

אבל אז החלו להגיע התמונות והשידורים הישירים מערוצי הספורט העולמיים ולאט לאט אתה מבין שמדובר באמת בהפקת ענק שטרם נראתה כמוה בארץ, כזו ששמה את ישראל על המפה העולמית של אחד מהענפים שזוכים באירופה ובעולם לפופולריות עצומה.

כתוצאה מכך החלטתי לקחת את הילדים ועמדנו ביום שישי ברחוב 'בצלאל' בנחלאות, צופה ב'גירו דאיטליה'.

רק שבמהלך הצפייה במרוץ עצמו הרגשתי שקרה לי משהו מוזר: בעוד כולם התלהבו והריעו לרוכבי האופניים, אני מבחינתי התרגשתי בכל פעם כשראיתי את האופנוענים של משטרת ישראל שמקדמים ומבטחים את רוכבי הג'ירו ואז שמעתי סיפור פסיכי שחיבר לי את כל הסיפור.

לא הרבה יודעים אבל "ג'ינו בָּרטָלי, חסיד אומות העולם הציל יהודים בטוסקנה מאימת הפאשיסטים והנאצים. ברטלי, שכמנצח שני ג'ירוס (1936-7) וטור דה פראנס (1938), היה נערץ מספיק כדי לא לראות אף אחד ממטר, סיכן עצמו והבריח בצינורות האופניים שעליהם רכב מסמכים מזויפים שאפשרו למאות להימלט. הקטע הראשון בג'ירו שנערך היום בירושלים, מוקדש לזכרו". (חנוך מרמרי. הארץ. 4.05.18).

והנה חשבתי, אם רק היינו יכולים לספר ליהודים שברחו מאיטליה שיום יבוא, ושוטרים ישראלים כחול לבן יאבטחו את רוכבי הג'ירו דאיטליה במדינת ישראל ברחוב בצלאל בירושלים.

ולך תדע איך דברים מתגלגלים.