על מי הוציאו המרגלים דיבה?

הרב יניב עבדה , כ"ז בסיון תשע"ח

הרב יניב עבדה
הרב יניב עבדה
צילום: ישיבת שדמות נריה

פרשני המקרא שואלים מה היה חטאם של המרגלים, הרי הם נשלחו לרגל את הארץ וביצעו את תפקידם, מה הטענה כלפיהם?

השל"ה מביא כמה פרשנים ששואלים את השאלה הזו ודוחה את תשובתם, השל"ה מוסיף עוד שאלה: הרי בסוף דברי המרגלים הראשונים עונה להם כלב כי למרות מה שאמרו "וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיֹּאמֶר עָלֹה נַעֲלֶה וְיָרַשְׁנוּ אֹתָהּ כִּי יָכוֹל נוּכַל לָהּ" (במדבר י"ג, ל') ואז המרגלים עונים לו: "וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת אֶל הָעָם כִּי חָזָק הוּא מִמֶּנּוּ" (במדבר י"ג, ל"א) מהי התשובה של המרגלים הרי כלב אומר כי אמנם העם חזק אך ה' יעזור לנצח אותם?

מסביר השל"ה כי גם אם היה חטא מה בחלק הראשון של המרגלים החטא המרכזי הוא בחלקו השני של דבריהם והחוט החורז את דבריהם הוא להגדיל את אשמת ישראל שלא ראויים להיכנס לארץ לעומת יושבי הארץ הנוכחיים שהם צדיקים. בתחילה הזכירו את עמלק וכוונתם היתה להזכיר חטא שבגללו הגיע עמלק והוא חוסר אמונה בה' ("וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם מַסָּה וּמְרִיבָה עַל רִיב בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְעַל נַסֹּתָם אֶת יְקֹוָק לֵאמֹר הֲיֵשׁ יְקֹוָק בְּקִרְבֵּנוּ אִם אָיִן". שמות י"ז, ז') כלומר עם ישראל לא מאמין באמת בה'. לעומת זאת האנשים שעכשיו בארץ ישראל הם אנשי מידות- בעלי מידות טובות והראיה היא שלא נגעו בנו כשהסתובבנו בארץ ישראל. הוכחה נוספת הגם כי ארץ ישראל אוכלת יושביה ומקיאה מי שאינו ראוי נשארו הגויים בה. גם יש שם ענקים מן הנפילים והכוונה למלאכים שנפלו לארץ ומסתמא גם נשארה בהם הרוחניות שהייתה בהם כשהיו מלאכים. ממילא לא מגיע לעם ישראל להכנס לארץ כי עדין "לֹא שָׁלֵם עֲוֹן הָאֱמֹרִי עַד הֵנָּה"(בראשית ט"ו, ט"ז)

בנקודה זו כלב חולק עליהם מכל וכל ומנסה להוכיח כי אין טענות אלו על "צדיקותם" נכונות וכי "סר צילם" של עמי כנען ואין להם הגנה של "צדיקותם".

בימים אלו שאנו מתקרבים לעניין זה הן בפרשת השבוע הן בתאריך שליחת המרגלים (כ"ט סיון). ננסה לתקן את חטא המרגלים ולנסות למצוא איך  'גם אחרי הבקורת היותר חפשית, (אומתנו) נקיה מכל מום, כלך יפה רעיתי ומום אין בך' (אורות ישראל ד' ג'), הן בכלל והן בפרט.