אפשר לגלות אמפתיה לפושעים ולאסירים?

הרב פישל ג'ייקובס , כ"ט בסיון תשע"ח

הרב פישל ג'ייקובס
הרב פישל ג'ייקובס
צילום: באדיבות המצולם

אף אחד מאיתנו לא שש להיפגש עם שודד, עם גנב מורשע או עם רוצח חלילה.

במשך שלש עשרה שנה זכיתי לעבוד בתור רב בית הכלא ניצן, לפגוש יהודים רבים שנכנסו למקום החושך, לעזור להם ולהשפיע עליהם.

בימים אלו אנו נכנסים ללימוד נזיקין ביד החזקה, ספר זה הוא מעין בית הסוהר שבו נפגשים יחדיו כלל המזיקים - הגנבים, הגזלנים, הרוצחים ועוד… אלא שתורה אור, כדרכה מסלקת החושך ומאירה אף מקומות חשוכים אלו.

שיקום פושע, הייתכן?

לפני שלושה שבועות התבקשתי למסור שיחה לפני כמאה סטודנטים למשפטים ממכללה ידועה באזורנו.

הפרופוסור, שקרא בעבר את ספרי ׳קפה שובר חומות - הצצה אותנטית אל החיים שמאחורי הסורגים׳, המתעד את השנים שבהן עבדתי בתור רב שב״ס, ראה לנכון לשלב את שיחתי במהלך קורס בנושא הצדקת הענישה ושיקום אסירים.

ההרצאה החלה בסקירת הנושאים הטכניים בבית הכלא, מספר האסירים וחלוקתם באגפים השונים על פי רמת פשעיהם, וההשקעה החינוכית המושקעת בכלא בכלל ובאגפים אלו במיוחד, באמצעות עובדים סוציאליים, וכן החלק שלי - דת.

כשהתחלתי לדבר על שיקום הרגשתי חשמל באוויר, חשבתי שהו נושא מסקרן ורגיש במיוחד.

האם ייתכן לשקם אסירים, בפרט כאלה שפגעו קשה באחרים? איך אתה, בתור רב, יכולת לדבר עם אנשים שידעת מה עשו? כיצד יכולת לעורר בעצמך אמפתיה? - נזרקו זו אחר זו שאלות קשות לחלל האוויר.

סיפור הילדים של כולנו

יש לי סיפור ילדים לספר לכם לפני השינה, התחלתי לענות.

דוד, הילד המצויר בתמונה שעליה הצבעתי, מתבקש ע״י אמו להשגיח על שני אחיו הקטנים, והנה לפתע קוראים לו חבריו לשחק עימם בחצר. ברור שהוא מסרב.

״מה אפכת לך״ - הוא שומע קול בליבו - ״מדוע דווקא אתה צריך להפסיד את המשחק? צא לחצר!״

לפתע הוא שומע קול נוסף. ״אל תלך החוצה״, הוא אומר, זהו כמובן המלך הטוב. ״אמא שלך סומכת עליך וחושבת שאתה בוגר״.

זוהי המציאות בתוך כל אחד מאיתנו - אני מסביר לסטודנטים. אנחנו מחולקים ליצרים: יצר לטוב ויצר לרע. ולא משנה אם מדובר על אסיר, על עורך דין, על שופט או על חסיד.

באדם רגיל יתבטא בדרך כלל מאבק זה בהתנהגויות שבין אדם לחברו: כעסים שאינם במקומם, גניבת דעת או התנהגות שלא בתום לב.

מהצד השני הקיצוני יש אנשים שהיצר הרע הביא אותם לידי מעשים קשים יותר, שבסופו של דבר הובאו לכליאה.

ככל שאדם יהיה קפדני יותר כלפי עצמו, ויבין מה נדרש מאתו בתור אדם ובוודאי בתור יהודי, יוכל למצוא בליבו אמפתיה לאנשים שעשו מעשים קשים.

זהו ההסבר, מסביר הרבי, למיקומן התמוה של הלכות אבידה בתוככי הלכות המזיקין והגזלנים; להודיענו כי הגורם לכל אותם מזיקים איומים הוא האבידה - רוח השטות המאבדת ׳מה׳ שנותנים לו - הניצוץ האלוקי שבקרבו.

בתור חסידים אנו מודעים היטב לרף המחויבות הגבוה שאנו נדרשים לו - לימוד חת״ת ורמב״ם בכל יום, תפילות, התקשרות לרבי וכן הלאה, ובמילא יכולים ונדרשים להרגיש ולחוש את מצוקתם של יהודי אלו ביתר שאת.