המחתרת, הגנבים והתשובה

הרב עזריאל זילבר , ד' באלול תשע"ח

הרב עזריאל זילבר
הרב עזריאל זילבר
צילום: עצמי

במדרש קהלת רבה מסופר :"וְיֵשׁ רָשָׁע מַאֲרִיךְ בְּרָעָתוֹ, כָּל זְמַן שֶׁאָדָם חַי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְצַפֶּה לוֹ לִתְשׁוּבָה, מֵת אָבְדָה תִקְוָתוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי יא, ז): בְּמוֹת אָדָם רָשָׁע תֹּאבַד תִּקְוָה. לְכַת אַחַת לִסְטִין שֶׁהָיְתָה חֲבוּשָׁה בְּבֵית הָאֲסוּרִין, חָתַר אֶחָד מֵהֶם חֲתִירָה אַחַת וּבָרְחוּ כֻּלָּן, נִשְׁתַּיֵּר שָׁם אֶחָד מֵהֶן וְלֹא בָרַח, כֵּיוָן שֶׁבָּא הַשִּׁלְטוֹן, הִתְחִיל לְחָבְטוֹ בְּמַקֵּל, אֲמַר לֵיהּ בִּישׁ גַּדָּא וּטְמִיעַ מַזְלָא, חֲתִירְתָּא קוֹמָךְ לָא הֲוֵית עָרֵיק. כָּךְ לֶעָתִיד לָבוֹא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אוֹמֵר לָרְשָׁעִים, הַתְּשׁוּבָה לִפְנֵיכֶם וְלֹא שַׁבְתֶּם, אֶלָּא (איוב יא, כ): וְעֵינֵי רְשָׁעִים תִּכְלֶינָה..."

מדרש זה הובא בספר 'שערי תשובה' של רבינו יונה. :"ודע, כי החוטא כאשר יתאחר לשוב מחטאתו יכבד עליו מאד ענשו בכל יום, כי הוא יודע כי יצא הקצף עליו ויש לו מנוס לנוס שמה, והמנוס הוא התשובה, והוא עומד במרדו והנו ברעתו, ובידו לצאת מתוך ההפיכה, ולא יגור מפני האף והחמה, על כן רעתו רבה. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה על הענין הזה (קהלת רבה ז, טו) משל לכת של לסטים שחבשם המלך בבית האסורים, וחתרו מחתרת, פרצו ויעבורו ונשאר אחד מהם. בא שר בית הסוהר וראה מחתרת חתורה והאיש ההוא עודנו עצור, ויך אותו במטהו. אמר לו: קשה יום! הלא המחתרת חתורה לפניך ואיך לא מהרת המלט על נפשך?" [שערי תשובה חלק א פיסקה ב]

השאלה המתבקשת היא, מה חטאו של הגנב שהיה 'צדיק' ולא ברח מבית הסוהר?

הסביר לי הרב משה רלב"ג, ר"מ בישיבתנו, שמי שלא ברח, סימן שאיננו חפץ חיים, שהרי הוא עומד למוות ע"י המלך. אף מי שחפץ חיים, חייב לנצל את ההזדמנות לשוב בתשובה.

יש מסבירים שהמלך במשל רומז לקב"ה, וחטאו הוא שאיננו מפחד ממשפט המלך. איננו צריכים לשאוף למשפט. בחינת :"וְאַל תָּבוֹא בְמִשְׁפָּט אֶת עַבְדֶּךָ כִּי לֹא יִצְדַּק לְפָנֶיךָ כָל חָי". [תהילים קמג, ב] יש לברוח מהדין אל מידת הרחמים.

לענ"ד ההסבר שונה. המלך הוא 'מלך זקן וכסיל' , הלא הוא היצר הרע. שר בית הסוהר הוא הקב"ה. בעולם הזה, השולט בנפש האדם החוטא הוא היצר הרע, הכובש בבית הסוהר את הגנבים, הם החוטאים שנפלו ברשתו. הקב"ה הוא בבחינת שר בית הסוהר, האומר לאדם ברח לך משליטת מלך זקן וכסיל, אל החופש, אל התשובה, אל החיים.

יש לשים לב, המחתרת נחתרה ע"י הגנבים. אם אדם לא יפעל בעצמו בתשובה, לא יועיל לו. לא יעשו את העבודה בשבילו.

הביטוי 'מחתרת' לעניין חזרה בתשובה מצוי בגמרא. על המלך מנשה נאמר שחזר בתשובה :"וַיִּתְפַּלֵּ֣ל אֵלָ֗יו וַיֵּעָ֤תֶר לוֹ֙ וַיִּשְׁמַ֣ע תְּחִנָּת֔וֹ וַיְשִׁיבֵ֥הוּ יְרוּשָׁלַ֖‍ִם לְמַלְכוּת֑וֹ וַיֵּ֣דַע מְנַשֶּׁ֔ה כִּ֥י יְהֹוָ֖ה ה֥וּא הָאֱלֹהִֽים"׃ [דברי הימים ב, לג, יג] דורשת הגמרא :"אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בר יוחאי: מאי דכתיב וישמע אליו ויחתר לו? 'ויעתר לו' מיבעי ליה!? - מלמד שעשה לו הקב"ה כמין מחתרת ברקיע כדי לקבלו בתשובה מפני מדת הדין. [סנהדרין קג.]

ודוק, אף מנשה חזר בתשובה והתפלל אל ה', אומנם בעת צרתו, אך יזם ונענה.