ימי התשובה

רק אם אדם רואה את עצמו בצורה שלמה, על החיוב ועל השלילה שבו, הוא מסוגל להתקדם ולעשות תשובה אמיתית.

הרב ד"ר יוסף שטמלר , י"ט באלול תשע"ח

הרב ד"ר יוסף שטמלר
הרב ד"ר יוסף שטמלר
צילום: אוניברסיטת חיפה

אנחנו מתקרבים לימי התשובה, ובימים אלה מרבים לומר את הווידוי. אם תשאל אדם ברחוב, מה האסוציאציה הראשונה שעולה בראשו כשהוא שומע את המילה 'ווידוי', בוודאי תשמע ממנו על חרטה, ביקורת עצמית, חשבון נפש, למצא את הדברים הלא טובים שעשיתי, חטאים, עבירות וכד'.

אכן, זוהי בהחלט אחת המשמעויות של וודוי, אבל בפרשת השבוע אנחנו מתוודאים לווידויים מסוג אחר לגמרי, ואפשר לומר אפילו לווידויים הפוכים. 

הפרשה מתחילה בתאור הבאת ביכורים למקדש, ושם אומר המביא: "וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאתִי אֶת רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה'" (דברים כו, י). בהמשך אנחנו קוראים על החובה להפריש תרומות ומעשרות, ושם אומרת התורה, שאדם צריך להגיד: "בִּעַרְתִּי הַקֹּדֶשׁ מִן הַבַּיִת וְגַם נְתַתִּיו לַלֵּוִי וְלַגֵּר לַיָּתוֹם וְלָאַלְמָנָה כְּכָל מִצְוָתְךָ אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי לֹא עָבַרְתִּי מִמִּצְוֹתֶיךָ וְלֹא שָׁכָחְתִּי: לֹא אָכַלְתִּי בְאֹנִי מִמֶּנּוּ וְלֹא בִעַרְתִּי מִמֶּנּוּ בְּטָמֵא וְלֹא נָתַתִּי מִמֶּנּוּ לְמֵת שָׁמַעְתִּי בְּקוֹל ה' אֱלֹהָי עָשִׂיתִי כְּכֹל אֲשֶׁר צִוִּיתָנִי" (דברים כו, יג).

מעניין שהמשנה קוראת לשני הדברים הנ"ל שהאדם צריך לומר, בשם ווידוי: ווידוי ביכורים ווידוי מעשרות (משנה ביכורים ב, ב; משנה מגילה ב, ה).

מאוד מעניין שבשני הוודויים האלה אומר האדם על עצמו שהוא עשה כל מה שצריך. אין הוא מדבר על חטאים, נפילות או עבירות אלא על כך שהוא הלך לפי מצוותיה של התורה. התורה מדברת במקומות אחרים על ווידוי, גם במשמעות הנפוצה אצלנו, וודוי על חטאים (למשל, במדבר ה, ו-ז: דַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל חַטֹּאת הָאָדָם לִמְעֹל מַעַל בַּה' וְאָשְׁמָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא. וְהִתְוַדּוּ אֶת חַטָּאתָם אֲשֶׁר עָשׂו). אבל, כפי שראינו, ישנה גם המשמעות החיובית שנדמה שנמצאת פחות בתודעה שלנו. כשאנחנו מגיעים לימי התשובה, חשוב לזכור שווידוי בא מהמילה 'לוודא'.

אנחנו צריכים לבדוק את ההתנהגות שלנו, אבל לא להתמקד רק בשלילי אלא, במקביל, לראות גם את הדברים הטובים שעשינו. רק אם אדם רואה את עצמו בצורה שלמה, על החיוב ועל השלילה שבו, הוא מסוגל להתקדם ולעשות תשובה אמיתית.

ראיית החיובי שבי, לא באה להחליש את התביעה לעסוק גם בשלילי ולתקן אותו, היא לא נועדה לטייח ולתת לאדם תחושה שהכל בסדר. אבל, ההתמקדות ברע בלבד, מציגה לאדם את עצמו בצורה מעוותת ולכן אין הוא מוודא עם עצמו מהו מקומו האמיתי בעבודת ה'.

אז שתהיה לכולנו שנה טובה ווידוי מעומק הלב; ווידוי גם על הדבש וגם על העוקץ.