חינוך נחשל ונכשל

לימור ליבנת לא ידעה עד כמה גדול הכשל הלימודי של ילדי ישראל עד שקיבלה את תוצאות מבחני המשווה בינלאומיים בחשבון והבנת הנקרא.

עו"ד אביעד ויסולי , ד' באלול תשס"ג

אביעד ויסולי
אביעד ויסולי
צילום: עצמי
לימור ליבנת לא ידעה עד כמה גדול הכשל הלימודי של ילדי ישראל עד שקיבלה את תוצאות מבחני המשווה בינלאומיים בחשבון והבנת הנקרא. התברר לנו שהראש היהודי ממציא פטנטים איך לברוח מבית הספר ולגנוב משאיות "ברינקס" אך בכל הקשור ללימודים, אנחנו משתרכים בסוף רשימת המדינות המשכילות, אי שם בין מרוקו לטורקיה. אם הממשלה אינה יודעת מה קורה בכיתות הלימוד שלה, מה הפלא שצה"ל "מופתע" על ידי אויבינו בשדה הקרב פעם אחר פעם?

פתאום הסתבר שלימוד אלף בית באמצעות "מכלול מלים", העשיר כמה יצרני ספרי לימוד אך בוגרי בית הספר היסודי בקושי יודעים לקרוא או להבין במה מדובר. גם הבדידים העשירו כמה יצרני עזרי לימוד אבל הילד העברי לא מסוגל לעשות פעולות כפל וחילוק אלמנטריות ללא מחשבון. כשאמריקאי שומע את את האנגלית של בוגרי י"ב הוא מחביא את חיוכו כדי לא להביך את ה"ילידים" שמתבטאים בערך כמו פליט קובני אחרי שנתיים באמריקה.

לא עוד! השנה התבשרנו על מהפכות מופלאות במערכת החינוך. חוזרים ללמוד את האלף בית אות אחר אות. וואו, איזו הפתעה. בשלב הבא עוד ימרחו דבש על האותיות. חשבון חוזרים ללמוד אחד ועוד אחד. וישננו את לוח הכפל בעל פה. מתברר שהשיטות ה"מתקדמות" הצמיחו פיגור מתקדם.

אבל השיא, רבותי, ללא כל צל של ספק, יהיה אם אי פעם מישהו יבדוק את רמת הידע ביהדות של בוגר מערכת החינוך הממלכתית של מדינת ישראל מול כל מערכת חינוך יהודית בעולם. אנחנו ננגב את הריצפה בתוצאות.

מערכת החינוך הממלכתית מוציאה בוגרים "מצטיינים" שאינם יודעים מהי קריאת שמע או תפילת שמונה עשרה. שברכת המזון זה הקידוש ויום כיפור זו הזדמנות לנסוע באופניים. כשבן גוריון הכתיב לשר החינוך בקום המדינה את עיקרי תכנית הלימודים במערכת החינוך, לא נכללו בהם כל ערכי יהדות. את התנ"ך מלמדים מאז כטקסט הסטורי מליצי עתיק שמספר את תולדות עמנו לפני אלפי שנים. אסונה של מערכת החינוך שלא רק תלמידיה הם בורים ועמי ארצות ביהדות אלא, ובעיקר, מוריה. לא לחינם מכנים היהודים האמריקאים את הישראלים "א גויישע ג'ו".

כאשר בוגריה של מערכת החינוך הממלכתית אינם יודעים דבר וחצי דבר על השבת, הם סוברים כי סגירת חנויות היא כפייה דתית. כשהם אינם לומדים על מהותו של חג הפסח, הם מתרעמים על חוק החמץ. מי שלא למד בחייו דף גמרא, חושב שבני ישיבות מתבטלים בישיבות רק כדי להשתמט משירות צבאי. שורשיה של תחושת הניכור בין דתיים וחילונים, תחושת הפחד והזרות מהחרדים והשנאה התהומית לכל דבר שיש בו קמצוץ יהדות, כולם נובעים ממעין הבורות ביהדות, שהדור השני שלו מסיים עתה את מערכת החינוך. מאותו מעיין שאבה "שינוי" את 15 המנדטים שלה.

כאשר הסתגרה העדה החרדית בתוך ה"חינוך העצמאי", ש"ס בתוך "אל המעיין" והכיפות הסרוגות בחינוך הממלכתי דתי, הם ויתרו על הבכורה בקביעת התכנים היהודים של מערכת החינוך הממלכתי תמורת נזיד עצמות יבשות ותקציבים מצומקים. בל נשכח שבמרבית שנותיה של מדינת ישראל שרי החינוך באו מהמפד"ל. מי מהם נלחם נגד ניתוק לימודי התנ"ך מהיהדות? מי מהם ניסה להנחיל את ערכי היסוד של השבת והחג, התפילה, הכשרות וטהרת המשפחה?

בימיה הראשונים של המדינה, חיבר הדבק הציוני את העם עם הארץ עליה הוא נלחם ואותה הוא יישב. ואולם הציונות, אשר הושתתה על אידאלים מדיניים לאומיים (וכלכלה סוציאלית – קומוניסטית), פשטה את הרגל. כיום בני הקיבוצים לא רק מתנגדים להתיישבות ביש"ע, אלא הם גם מסרבים לחזור לקבוצים בהם גדלו, שלא לדבר על ישוב הגליל או הנגב. הם לא מרגישים כל שייכות לארץ הזו, אין להם קשר רגשי לארץ ישראל.

הלכי רוח אלה מקבלים תהודה רבה במערכת החינוך. מי שויתר אתמול על תכנים יהודיים במערכת החינוך, יוותר היום על יעדים לאומיים ומחר ירד מן הארץ. לכל עם יש את המסורת שלו ועליה הוא מחנך את תלמידיו. המסורת של עם ישראל היא המסורת היהודית, ואין בילתה. אם לא נחנך את כלל תלמידי ישראל לאורה – מה נלין עליהם שהם בלתי מחונכים?

מערכת החנוך זקוקה לטלטלה אדירה. מהפכה רבתי שתגדיר מחדש את יעדי החינוך ומה ילדינו אמורים לדעת וכיצד להתנהג כבוגרים של מערכת החינוך. "תכנית הליבה" של ליבנת היתה אמורה להיות צעד בכיוון זה, רק שהיא הפכה לשוט שבאמצעותה מתכוונת המדינה לכפות על מערכות החינוך היהודיות, ללמד את תלמידיהן לגמגם באנגלית ולשלוט בעקרונות מתמטיים אנכרוניסטיים שזמנם עבר עם חדירת המחשב לחיינו.

אך המדע החסר יותר מכל ב"תכנית הליבה" היא המדע שעליו נכתבו יותר ספרים מכל מדע אחר – היהדות. בעולם שבו ספרי המדע של לפני עשר שנים הם חסרי כל ערך והמידע הכלול בהם מתגלה כמופרך, זהו גם המדע היחיד שעדיין נלמד מספרים שנכתבו לפני מאות רבות של שנים. מאות אלפי האנשים הלומדים גמרא מידי יום הופכים אותו למקצוע הנלמד ביותר בישראל. "תכנית הליבה" אינה כוללת את מושגי היסוד הבסיסיים ביותר יהדות. אז פלא שמערכת החינוך מגדלת יהודים חסרי יהדות.