הרמב"ם היה מתקבל ללמוד בבר אילן?

הרב ד"ר אלעד דוקוב , כ"ט בשבט תשע"ט

יהדות אוניברסיטת בר אילן
אוניברסיטת בר אילן
ערוץ 7

באוניברסיטת בר אילן יתקיים בשבוע הבא כנס בנושא נישואים פתוחים - ריבוי אהבות (פוליאמוריה) בין בני זוג.

ברוך ה' המחאה הציבורית תופסת תאוצה ובהתאם תגובתה של האוניברסיטה אלו טוענים לתמיכה באיסור "לא תנאף" ועידוד ממזרים בישראל ואלו הטוענים מנגד לחופש אקדמי ופתיחות. (מעניין אם היתה כזו פתיחות לכנס על "היתרונות החינוכיים של ענישה בעזרת מקל בבתי הספר"? או "כריתת ידיים לגנבים כאמצעי ענישה יעיל")

אין לי ספק שתגובתה הרדודה של הנהלת האוניברסיטה חושפת עד כמה צדקו דברי הרב צבי יהודה קוק זצ"ל שהאוניברסיטה הכשרה היחידה בישראל בימינו היא הטכניון, ואסביר את דברי.

בפולמוס שהתעורר בעקבות כתיבת המורה נבוכים , והצית את האש (תרתי משמע) בין חכמי ישראל כתב הרמב"ם לתלמידו רבי יהונתן מלוניל, כי על אף שנראה כאילו המורה נבוכים הוא ספר פילוסופיה המבוסס על דעות חכמי יוון והאיסלם (המצוטטים שם אין ספור פעמים יותר מאשר חז"ל), מדגיש הרמב"ם כי התורה ורק התורה "היא אילת אהבי ואשת נעורי", וכל השאר אינן אלא כ"נשים נכריות נעשו לה צרות וה' יתברך יודע כי לא נלקחו מתחילה אלא להיותן לרקחות ולטבחות ולאופות להראות העמים והשרים את יופיה".

הרמב"ם, איש המדע ששמעו יצא בכל העולם בשל השפעתו המדעית והפילוסופית, אינו מעמיד את התורה ואת הפילוסופיה במישור אחד, הפוליאמוריה אינה אופציה עבורו (תרתי משמע). עבורו יש רק בת זוג אחת והיא היהדות וערכיה, ומתוך נקודת מבט זו הוא לוקח את הכלים הרבים שהמדע מעמיד לרשותו אך לא פירור מהתוכן הערכי.

יתרה מכך הוא משתמש במדע כקרדום להוכחת נכונות התורה ולקידום ערכיו. אין הרמב"ם עומד בעמדה "נייטרלית" (אם כלל קיימת כזו במדעי הרוח והחברה), כמו הנהלת אוניברסיטת בר אילן. עבור הרמב"ם הדבר ברור וחד משמעי. אין מדובר על התנתקות מהמדע אלא להיפך על מלאכת סינון קפדנית שאינה טרווילית ולכן מעוררת חשד בלב היהודי.

במורה נבוכים הרמב"ם משקיע את מרצו להוכיח את קיום הבורא ולהפריך את התפיסה הרווחת באותה עת כי ישנה "הוכחה" לוגית לכך שהעולם הוא קדמון, עמדה העומדת בניגוד ליהדות. הרמב"ם מראה שהדיוק במדעי הפילוסופיה מתיישב עם עמדת התורה ולא להיפך.

לא רק אצל הרמב"ם אין פוליאמוריה אלא גם אצל החתם סופר (בדרשותיו פרשת בשלח ) שכתב "כי כל החכמות הם רקחות וטבחות לתורה והמה פתחים ושערים לה". גם הגאון מוילנא ששלט במדע, וכתב ספר בגאומטריה אוקלידית היה רגיל לומר כי "כפי מה שיחסר לאדם ידיעות משארי החכמות, לעומת זה יחסר לו מאה ידות בחכמת התורה, כי התורה והחכמה נצמדים יחד" נצמדים אך לא שווים.

אוניברסיטת בר אילן כנראה שכחה את תפקידה, תפקידה אינו להיות מקום חברתי נעים לבוגרי בני עקיבא המעוניינים לפסוח על שני הסעיפים, החוטאים בפוליאמוריה, באהבה לתורה ובאהבה למדע ותרבות העולם המערבי אלא להוות מרכז המשלב תורה ומדע, מרכז בו יש אהבה יחידה לקב"ה וממנה נגזרת אהבת האמת, אהבה לתורה שנתן לנו ולחקר העולם שברא לנו.

האמונה ב"ה' אחד" מחייבת שאין סתירה בין המתמטיקה לפיזיקה, ולכן הסתירה בין תורת היחסות למשוואות מקסוול חייבה חישוב מסלול מחדש. ובהתאם לכך מחייבת את אי הסתירה בין המוסר התורה לבין העולם המדעי. ואם קיימת סתירה הרי שהדבר מחייב חישוב מסלול מחדש וחשיבה כיצד מתמודדים טיפולית עם התופעה הנוראית של הפוליאמוריה, הלכה לא הכלה.

אך אם מאמצים באופן עיוור את ערכי המערב אין מקום לחישוב מסלול אלא רק לפריקת עול היהדות, דבר שללא ספק מביא תקציבים רבים מאירופה והקרן לישראל חדשה. (ולכן ההתמודדות לא קלה)

דרכו של הרמב"ם הוא לשלב באמת, דרך שאינה קלה כלל וכלל דרך שהובילה את היהדות התמימה באירופה באותם הימים להחרמת המורה בדיוק כפי שדרך זו הובילה את חכמי ירושלים וחלב להחרים את כתבי הרב בן אמוזג באיטליה. שילוב זה מחייב נאמנות לתורה יחד עם מצוינות אקדמית אך לא פוליאמוריה.

ולכן העדיף הרב צבי יהודה את הטכניון על פני שאר המוסדות האקדמיים שכן במדעי הטבע וההנדסה, ברור לכל אדם כי תפקיד המדע הוא רק להיות "רקחות וטבחות ל_____" ושכל חוקר ישלים את החסר כרצונו כפי שנעשה הדבר בטכניון.

אני מנחש שאם הרמב"ם היה משמש נשיא האוניברסיטה, הכנס במתכונתו הנוכחית לא היה מתרחש.

גילוי נאות: שימשתי חבר סגל במחלקה לכלכלה לפני מספר שנים, ונשארתי עם טעם מתוק וחיובי מאוד עם כל החוקרים ואנשי הצוות באוניברסיטה, מאמר זה הוא בגדר "תוכחת אוהב". כולי תקווה שבר אילן והמחלקה לכלכלה יקדמו את המבט היהודי על הכלכלה.

הערה: מאמר זה משקף את דעתי האישית ולא את דעת הטכניון בו אני מועסק