לגזוז את השיער
לגזוז את השיער

פרשת 'תזריע' עסקה כיצד אדם מזהה שהוא חולה בצרעת. פרשת 'מצורע' עוסקת בדרכים להיטהר מן הצרעת. אחת הדרכים להתרפא מן הצרעת היא לגלח את שיער הגוף.

השיער הוא ביטוי לכוחות חיים גופניים שצומחים ללא בקרה. כאשר אנו מניחים את שיער הגוף ללא השגחה - הוא תופס במהירות נפח הרבה יותר ממה שהתכוונו. גם הדרך הנוספת לטהרת מצורע - שחיטת ציפור מבטאת את אותו רעיון. הציפור היא בעל חיים שעף ללא שום מעצור, מעוף שיש להגביל לפעמים.

גילוח השער ושחיטת הציפור הן הביטוי למעצור שאדם צריך לעתים לתת לכוחות החיים הטבעיים שלו. אחרת מהר מאד הוא ימצא את עצמו מפטפט ללא שליטה ויגיע ללשון הרע ולצרעת.

בשבת הגדול אנו מציינים את הנס שהיה בימי מצרים  - עם ישראל קושר את השה, אלוהי המצרים, לרגלי המיטה ושוחט אותו. גם השה הוא ביטוי לבעלי חיים של טבעיות עיוורת. עדר כבשים שהולך ללא אבחנה. שחיטת השה היא היכולת של עם ישראל לנצח את הטבעיות המגבילה ולצאת לחירות בחג הפסח - ובכל דור.

גם בימים הללו, שסיימנו את ימי הבחירות, אנו 'גוזזים' את 'השיער העודף' שהיה כאן.  מתנערים מכל הלכלוך והקטנוניות שהיו מנת חלקנו בחודשים האחרונים וצועדים לעבר החירות של חג הפסח

הרב חגי לונדין - לגזוז את השיער