הזדמנות להתחבר לתורה
הזדמנות להתחבר לתורה

לפני 3,330 שנה קיבלנו את התורה במעמד הר סיני. מאז העם היהודי עבר אינסוף גלגולים ומאורעות היסטוריים, והעולם כולו השתנה בתכלית.

והנה, חג השבועות בפתח, ואנו ממשיכים לציין כמדי שנה את מועד קבלת התורה, וזהו זמן מצוין לשאול, האם בכלל יש ערך ותועלת בלימוד תורה גם בימינו? מה שהיה נכון לעבר, אולי כבר לא רלוונטי לעולם המודרני שלנו?

הרי היום, כל המידע נגיש, יש שרתים וירטואליים שאוגרים בהם חומר וידע, למה אנחנו צריכים למלא את עצמנו בזיכרון הקולקטיבי מהטקסטים היהודיים? ובכלל, לשם מה למידת התורה, הרי לא נקבל על כך תעודה אקדמית ולא הסמכה מקצועית, אז מה הלימוד תורם לנו לחיים היום?

וזו באמת פונקציה מיוחדת שקיימת רק ביהדות; לימוד לשם לימוד.

בעולם התחרותי וההישגי כיום זה דבר חריג להשקיע זמן ומשאבים בלימוד שכביכול לא תורם לקידום ולא משפיע על פרנסה. אך ללימוד התורה ישנם יתרונות וערכים אחרים.

לימוד התורה עוזר לבן אדם לחקור, להיות יצירתי, לחשוב מחוץ לקופסה, לאתגר את המחשבה. בעזרת הטקסט היהודי אנחנו צוללים לעולם מיושן, למסורת עתיקה, וזה דורש מאתנו להפעיל את הכוחות הנפשיים שלנו כדי להבין ולהפיק מכך משמעות לחיינו. התורה מעמידה בפנינו נושאים רבים לדיון, שהרלוונטיות שלהם לחיינו היא נצחית. אולי המציאות משתנה ומתעדכנת, אבל לימוד התורה נשאר פלטפורמה על-זמנית שמאיר אותנו וממלא אותנו בתועלת מנטלית.

מעבר לזה, לימוד התורה משמש כגשר לחיבור בינינו לבורא. הקב"ה הוא ישות לא פיזית, לא נראה בעין, לכאורה קשה להבין איך ניתן להתקרב אליו. אך מתוך לימוד אינטלקטואלי של התורה אנחנו מכניסים לחיינו קדושה ועולים לדרגה רוחנית שמאפשרת לנו להרגיש את הקרבה והחיבור לבורא.

ורגע לפני שנלך לתיקון ליל שבועות ונשקע בלימוד תורה במשך כל הלילה כדאי גם שנעשה את זה מתוך גישה שתפיק את התועלת המרבית מהלימוד, כך שהרווח שלנו יימשך לכל השנה ולא ייעצר לאחר השיא של החג.

הרי האתגר הגדול מגיע ביום שאחרי. גם בני ישראל לאחר שקיבלו את התורה, חטאו ואפילו רצו לחזור למצרים, אז מה שווה כל ההכנות והשיא אם מיד לאחר מכן נופלים חזרה? באופן דומה, זוג שנערך לחתונה שלו מעביר את מרבית תקופת האירוסין בהיערכות לקראת היום הגדול, ופתאום מוצא את עצמו ביום שלמחרת מתמודד עם קשיי היום-יום שבזוגיות.

כדי למנף את השיא הרוחני של לימוד התורה בשבועות, ולאגור ממנו אנרגיה שתסייע לנו ביום שאחרי ובשגרה שתגיע, אני מציע לכל אחד שינסה לאתר בקאנון היהודי הנרחב איזשהו טקסט שהוא מתחבר אליו ומוצא בו חיבור פרסונלי, פסוק עם משמעות עבורו או רעיון שיעניק לו חזון, ובזמנים קשים שעתידים להגיע הוא יידע לחזור למשמעות שלו ולהתחזק ממנו.

בדרך הזו, נוכל למלא עצמנו מלימוד התורה, לשמר את השיא ואת המשמעויות הנלוות ממנו בחג למשך השנה כולה, ולקיים הלכה למעשה את הפסוק "והגית בו יומם ולילה".