הגילוי המפתיע!
הגילוי המפתיע!

מספרים, שפעם כתב המקובל האלוקי רבי שמשון מאוטרופולי הי"ד, (נהרג על קידוש ה' ב – ג' אב), פירוש לתורה לפי חכמת הנסתר. לאחר שסיים, אמרו לו מן השמיים, שעליו לתמצת את הפירוש. לאחר שסיים, אמרו לו שוב שעליו לתמצת את הפירוש.

כך מספר פעמים סיכם ותמצת את הפירוש, עד שגילו לו שחפץ ה' בידו הצליח, ופירושו מתומצת ובו מצויים סודות התורה.

והנה, התברר, שהפירוש הוא מילה במילה... פירושו של רש"י הקדוש... 

יש כאן אמירה עמוקה ויסודית על פירושו של רש"י בפרט, (שיום ההילולא שלו כט' תמוז), ועל כל פרשנינו הגדולים בכלל. כידוע, רש"י הוא גדול פרשני התנ"ך והתלמוד שבכל הדורות עד שכונה בשם 'פרשנדתא' (פרשן הדת). פירושו הוא הפשוט ביותר, עד שכל ילד נחשף בתחילת לימודו לפירוש רש"י, ופירושו הוא גם העמוק ביותר, עד שגדולי עולם יושבים דנים ומעמיקים בדבריו, ומוצאים בהם תילי תילים של חידושים עצומים.

כידוע, רש"י העיד על פירושו (בראשית ג, ח) "יש מדרשי אגדה רבים... ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא ולאגדה המיישבת דברי המקרא דבר דבור על אופניו".

יש כאן אמירה עמוקה הנוגעת לפרשנות. לכל יהודי יש אות מיוחדת בתורה, וכל אחד יכול להוסיף ולחדש משהו בתורה, בבחינת 'יגדיל תורה ויאדיר'. רבים בטוחים, שכדי לחדש בתורה, עליהם להפליג למחוזות חדשים ובכך לחדש. אמת, פעמים רבות הם יביאו בדרך זו חידושים לעולם, אך בדרך זו גם מרובה הסכנה, כי לעיתים החידושים הם חידושים שלהם הסוטים מההקשבה לתורה הניתנת מסיני, ונמצא שחידוש יש כאן אך לא חידוש בתורה. 

לפיכך, כדי להביא חידוש תורני אמיתי, על האדם קודם כל להיות פרשן פשט כרש"י. הפרשן עניינו להתבטל לדברי הכתוב, להיות נאמן אליהם, ומתוך כך זורמת אליו הבנת הכתוב. ובאמת, כל אדם שיושב ולומד ומבין את דברי התורה, מביא תורה חדשה לעולם, וזוכה ל'יגדיל תורה ויאדיר', וזאת מפני שלכל אדם נקודת הבנה והסתכלות מעט שונה מרעהו, כך שנמצא שגם אם האדם מכוון להבנה הפשוטה של התורה שהוא לומד, הרי שנולדת כאן הבנה חדשה בעולם, והתורה מתגדלת ומתחדשת (לפי אורות התורה ב, א).

רש"י הוא ממש הסמל והדוגמא לעניין זה. כל כולו ביטול לדברי הכתוב, ודווקא מתוך כך זכה לחדש ולהביא את כל עומקי העומקים.

אין זה בא, חלילה, להוריד מגדולתם של כל האחרים, אך זה בא ללמדנו שגם מי שמוסיף ומחדש, אם ברצונו לחדש תורת אמת כהמשך לתורה מסיני, עליו ללמוד תחילה רש"י וללכת בדרכו של רש"י, ולהיות קשוב לתורה ולגמרא, להתבטל אליהם, ורק מתוך כך להוסיף ולחדש!