רשימה זו מוקדשת לעילוי נשמת ידידי היקר שלמה באום ז"ל שנפטר לפני 5 שנים.

שלמה באום שהיה לאגדה חיה מאז שהקים, בתחילת שנות החמישים, יחד עם אריק שרון את יחידת הקומנדו המפורסמת ,יחידה 101.

שלמה לחם כל חייו למען ביטחון עם ישראל, ללא ויתורים ופשרות הן במישור הצבאי והן במישור המדיני אזרחי.

בדצמבר 1994, הקמנו יחד את עמותת " שנית גמלא לא תיפול", ששמה לעצמה כיעד לחנך לאהבת ארץ ישראל ולהיאבק למענה. בנאומו הראשון מול קבוצת קצינים בכירים במיל. בנווה אטי"ב שבגולן לא היסס שלמה לבקר קשות את ראש הממשלה דאז יצחק רבין המנוח על רעיונותיו לנטוש את הגולן. כזה היה שלמה, אדם אמיץ שהיה לוחם לא רק במישור הצבאי אלא גם במישור האזרחי חברתי.

שלמה חי בצניעות כי לא היה מוכן להתפשר למען משרות מבטיחות. הוא חי בבית קטן בקצה שכונת אבו-טור בירושלים, אליו נכנס בתקופה בה אבו-טור הייתה שכונת ספר בגבול עם ממלכת ירדן ששלטה במזרח ירושלים.

שם חי עם אשתו אילנה ושם נולדו ילדיו, מיה, אילאיל ודוד. ביתו היה בית פתוח ושימש כמקום מפגש לאינטלקטואלים וכן לפשוטי עם. הוא היה כתובת לאנשי שכונתו כשסבלו מהתנכלויות של פורעים ערבים וכתובת לכל מי שחש שנעשה לו עוול, והוא סייע לכולם.

שלמה היה בעל יכולת ניתוח מדהימה בתחום המדיני והצבאי ויכולות גבוהות של תכנון וביצוע, אבל לא הגיע למיצוי יכולות אלה במשרות ממלכתיות, כי הוא לא היה מוכן להתפשר בכל הקשור לצדק ולאהבת ארץ ישראל.

במקום ליהנות ממנעמי שלטון העדיף את המאבק בשטח, יחד עם נאמני ארץ ישראל. למען הגולן,יהודה שומרון וחבל עזה. למרות בריאותו הרופפת בילה ימים ולילות בנסיעות לחוגי בית, לפגישות אישיות, השתתף במשמרות מחאה, הפגנות וכן לפגישות עם פוליטיקאים.
הציבור בשטח אהב את שלמה, אהב את שפתו הציורית והברורה ושלמה אהב אותם.

שלמה נאבק נגד הסכם אוסלו ומתכנניו, אותם כינה - פושעי אוסלו.

הוא לא היסס גם לבקר פוליטיקאים מהימין ברגע שחש שהם סוטים מקו השמירה על ארץ ישראל. כך ביקר קשות את בנימין נתניהו אשר כראש ממשלה נסוג מחברון.

שלמה שהיה ידידו של אריק שרון, הכיר אותו ואת מנהגיו. היו לשלמה סימנים מתי אריק "חותך" שמאלה. היה זה כשאריק היה מתעלם מטלפונים או דוחה פגישות.

שלמה לא סלח לאריק שרון על עקירת יישובי סיני והריסת ימית. הוא לא סלח לאריק שלא היה מוכן לשמוע לעצתו באותם ימים שאולי יכלה למנוע את ההרס ואת יצירת הקרע בעם.

לשלמה היה פינה שבועית בערוץ 7, אותו כינה בחיבה "הרדיו החופשי בישראל", מאזיני ערוץ 7 חיכו לשיחותיו בכיליון עיניים, לדבריו מלאי הלהט והחדים כתער. בשיחותיו ניתח את המצב וחזה את האמור להתרחש, כשקוראים את שיחותיו מאז אפשר רק להתפעל מיכולת החיזוי והניתוח.

היום, כשהסכנה להתיישבות בארץ ישראל מחמירה ודווקא תחת שלטון מחנה הימין שבראשו אריאל שרון, מפקדו של שלמה באום, כשהקרע בעם מעמיק, חסר לנו את שלמה באום יותר מכל.
יהיה זכרו ברוך.