קול השופר בראש השנה הוא המשך קול השופר של מתן תורה, ככתוב "ויהי קול השופר הולך וחזק מאוד" (שמות י"ט, י"ט). וקולות השופר הולכים ומתחזקים מדור לדור ומשנה לשנה עד שנשמע בע"ה את קולו של השופר הגדול כדברי הנביא "והיה ביום ההוא יתקע בשופר גדול ובאו האובדים בארץ אשור והנידחים בארץ מצרים, והשתחוו לד' בהר הקדש בירושלים" (ישעיהו כ"ז, י"ג).



"אשרי העם יודעי תרועה, ד' באור פניך יהלכון" (תהילים פ"ט, ט"ז). עניין קול השופר בא ללמדנו, להזכיר לנו ולהפנים בתוכנו את הידיעה הנפלאה ש"טוב ד' לכל ורחמיו על כל מעשיו" (שם קמ"ה, ט'), ולכן הטוב ינצח ומנצח.



אמנם חטא האדם הראשון גרם שהרע כבש את הטוב אבל במתן תורה זכינו, שהטוב נחלץ מאחיזתו של הרע, כי אין טוב אלא תורה והרע ילך ויתמעט ויתבטל ויכלה לגמרי כפי שאנו מתפללים: "וכל הרעה כלה כעשן תכלה כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ". מתי? בזמן קיבוץ גליות, כפי שאנו מתפללים: "תקע בשופר גדול לחרותנו ושא נס לקבץ גלויותינו, וקבצנו יחד מהרה מארבע כנפות הארץ לארצנו" (תפילת עמידה).



נכון לעכשיו, אשרינו מה טוב חלקנו שאנו מתחילים לשמוע את קול השופר הגדול - בקיבוץ גלויות ובבניין ארצנו. אבל עדיין לא הגענו אל המנוחה ואל הנחלה, אומות העולם עדיין לא השלימו עם תחייתו של עם ישראל בארצו, ונלחמים בנו ומפעילים עלינו לחצים. אבל לא ירחק היום - ואנו ננצח אותם בגדול ומתוך כך תתקיים בקשתנו "ובכן תן פחדך ד' אלקינו על כל מעשיך..." ומתוך כך "ובכן תן כבוד ד' לעמך ושמחה לארצך... וצדיקים יראו וישמו... ותמלוך אתה הוא ד' אלקינו מהרה לבדך על כל מעשיך בהר ציון משכן כבודך ובירושלים עיר קדשך", במהרה בימינו, אמן.



בברכת שנה טובה ומתוקה וכתיבה וחתימה טובה, ומצפה לישועה השלמה.






המאמר מופיע בגיליון התורני "באהבה ובאמונה" של מכון מאיר בירושלים .