ההתנתקות הכריעה את הרפורמה והשוויון בחינוך

לפני שלושה שבועות, בג"ץ קיבל את העתירה שהגישו ארגון המורים העל-יסודיים וחברי הכנסת משינוי פריצקי וחממי נגד הפטור מתוכנית הליבה עבור מערכת החינוך העצמאית.

ד"ר עתליה בן-מאיר , ו' בשבט תשס"ה

לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7
לפני שלושה שבועות, בג"ץ קיבל את העתירה שהגישו ארגון המורים העל-יסודיים וחברי הכנסת משינוי פריצקי וחממי נגד הפטור מתוכנית הליבה עבור מערכת החינוך העצמאית.

בעתירה דרשו לבטל את ההקצבות הכספיות למוסדות במגזר החרדי שאינם מקיימים את תוכנית הליבה, כשהעותרים טוענים כי הקצבת הכספים פוגעת בעקרון השוויון.

ואכן, בג"ץ הסכים עם העותרים. בפסק הדין קבע השופט אדמונד לוי כי מימון מוסדות חינוך שאינם עומדים בדרישות החוק פוגע בעקרון השוויון.

כלומר, בבסיס פסיקת בג"ץ הונח העקרון של חלוקה שווה של משאבי המדינה. פסיקת בג"ץ עוררה גל של שמחה לאיד.

• ח"כ בריזון (שינוי): הוכח כי תאוות הבצע של המערכות החרדיות אינה יודעת גבול.

• זאב סגל ("הארץ"): החלטת בג"ץ תנחיל את עקרונות הדמוקרטיה לתלמידים.

• ח"כ ברונפמן (יחד): הפסיקה תקבע חלוקה שווה של משאבי המדינה בין כל המגזרים.

• ח"כ דורון (שינוי): ההחלטה מאשרת טענתי כי העברת הכספים למוסדות החינוך החרדי אינה שוויונית.

פירסום דו"ח ועדת דוברת

פירסום המסקנות וההמלצות של ודעת דוברת התקבל בברכות ושבחים.

• שרת החינוך לימור לבנת: "אנחנו נעביר אותו ויהי מה, אני רואה בכך את מהות התפקיד שלי כשרת החינוך. זו לא תהיה ועדה שתעלה אבק על המדף". הדו"ח יחולל רפורמה לא רק במערכת החינוך אלא, בתפיסה האזרחית כולה.

• ראש הממשלה שרון: "זהו יום של בשורה למערכת החינוך, להורים, לילדים ולעם ישראל כולו.

• שר האוצר נתניהו: "הרפורמה חשובה להבטיח את החינוך של כל ילדינו.

ההסכם הקואליציוני מעמיד במבחן את החלטת בג"ץ

הקמת הממשלה החדשה יצרה מבוכה רבה בקרב הצוהלים והעמידה אותם בדילמה קשה. מצד אחד, פסיקת בג"ץ מחייבת את מערכת החינוך של החרדים להחיל את תוכנית הליבה על מנת לקבל תקציבים ממשרד החינוך. מאידך, ההסכם הקואליציוני פוטר את מערכת החינוך החרדית מיישום דו"ח דוברת.

דא עקא, ההסכם הקואליציוני סותר את מהות דו"ח דוברת בו נקבע באופן חד-משמעי כי כל בתי הספר מכל המגזרים, כולל החרדי, יחוייבו לקיים תוכנית לימודים על בסיס מקצועות תוכנית הליבה. ברוח זו, יו"ר המפד"ל זבולון אורלב עתר לבג"ץ בגין "אפליה לרעה של החינוך הדתי לעומת החינוך החרדי".

אורלב הסביר כי הוצאת החינוך החרדי מדו"ח דברת תחלק את ילדי ישראל ל-2 סוגים: ילדי ישראל המיוחסים שבחסות הקואליציה וילדי ישראל המקופחים המשתייכים לאופוזיציה. זהו מיון בלתי נסבל שניתן בתמורה להבטחת השלטון ואינו עולה בקנה אחד עם חוקי המדינה.

ההצבעה על הממשלה החדשה העמידה את חברי הכנסת במבחן

כפי שידוע, הכנסת אישרה את הממשלה החדשה, ממשלה שהוכשרה על ידי הפטור לחרדים. משמעות האישור היא שהכנסת, בהמרצתו של ראש הממשלה, החליטה לצמצם את הרפורמה במערכת החינוך לטובת ההתנתקות, וכך הכפיף את השוויון וטובת ילדי ישראל ליישום ההתנתקות.

חברי הכנסת הועמדו בפני דילמה בבואם להכריע:

• הליכוד: בין יישום שוויוני של דו"ח דוברת לבין התנתקות.

• יחד: בין שוויון לבין התנתקות.

• לימור לבנת: בין המהפכה והשוויון במערכת החינוך לבין ההתנתקות.

• בנימין נתניהו: בין חינוך לכל ילדינו לבין ההתנתקות.

• יהדות התורה: בין מערכת החינוך החרדית לבין האיסור דאורייתא של 'לא תעמוד על דם רעך' (הרב עובדיה יוסף).

כפי שידוע, כולם (פרט ל"מורדים") ביכרו את "תוכנית ההתנתקות". כך הוקמה ממשלה המגייסת משאבי המדינה למטרה אחת בלבד: התנתקות .

בג"ץ יעמוד בפני דילמה דומה בבואו לדון בעתירתו של אורלב: אמינות או התנתקות?