דברי עידוד מראש הממשלה

גלגל הקב"ה לידי קלטת, בה נשמע ראש הממשלה דהיום, נושא דברים באחד מישובי השומרון, לפני כעשר שנים. אז הנה לכם דברי עידוד מראש הממשלה.

הרב יצחק חי זאגא , י' באדר ב תשס"ה

הרב יצחק חי זאגא
הרב יצחק חי זאגא
צילום: ניסים לב
גלגל הקב"ה לידי קלטת, בה נשמע ראש הממשלה דהיום, נושא דברים באחד מישובי השומרון, לפני כעשר שנים. אז הנה לכם דברי עידוד מראש הממשלה.

המתנחלים הם לא מיעוט? "כל תקופה כאן, כל דור, הייתה איזו קבוצה שהובילה, תמיד קטנה ביותר. מי היו מייסדי פתח תקווה? ... יהודים חובשי שטריימלים מהעיר העתיקה. ומי היו מייסדי יסוד המעלה? יהודים חרדים מצפת... ובזיכרון יעקב? יהודים חרדים... חיבת ציון, ביל"ו, הכל זה היה דברים קטנטנים, השומר, בר גיורא, ניל"י, זה הכל קבוצות קטנטנות... קיבוצים, מושבים, ההגנה, פלמ"ח, מחתרות, כל הזמן דברים קטנים"...

"בהלוויה של עפרה פליקס... הסתכלתי על הגוש הזה הגדול של הבחורים שהלכו שם. אמרתי למישהו, שבכל הפלמ"ח לא היה מספר כזה של אנשים. היה שם מספר שהיה פי שנים או פי שלושה משהיה בכל הפלמ"ח. לכם, אין את ההערכה המספקת, של העוצמה שיש כאן, עוצמה אדירה!... אתם לא יודעים להעריך את הכוח שיש לכם... תמיד הובילו מעטים, תמיד מעטים..."

"הציבור הזה, הוא הרבה יותר גדול, מאשר כל מה שהיה לנו בעבר... ולא צריך לשים לב לזה, מובילים!".

מנין הכוח להוביל? "בעשרים שנה האחרונות, מי שמוביל זה אלה שקיבלו חינוך יהודי, עם חינוך כללי, וחינוך ציוני, והשורשים שלהם לא ניתקו!!! והשורשים שלהם עמוקים! הם היום אלה שחזקים... והיום הדברים בעצם תלויים בכם, ...גוף הרבה יותר גדול... מאשר היה בזמן מן הזמנים באיזשהו מאבק שעמדנו בו".

"...בניסיון לשחרר את נחשון וקסמן..., מבין הפצועים של סיירת מטכ"ל, שלושה הם חובשי כיפות. בקורס קצינים זה מגיע היום, שבין 40 ל-50 אחוז הם חובשי כיפות, כי כשמישהו מתנדב אז הוא מתנדב, אז הוא מוביל בכל דבר...".

אז איפה הבעיה? "בעבר היה רצון להידמות אל הקבוצות המובילות והיום מנסים להשחיר. זה כל הזמן בכל מיני ביטוים..., כשנניח ראש הממשלה אומר... 'אני בעיקר מודאג מהחיילים שנפגעים ליד נצרים וכפר דרום כי הם הולכים לשם בפקודה'. אז רגע, מה, כל חייל אחר הוא מתנדב? ...רק אלה הולכים בפקודה? זאת אומרת יש פה איזו מין השחרה כזאת... ישנו כל הזמן הניסיון הזה..., לתלות את האשם בקורבנות שיש, בכך שהם מטפלים..., בציבור של מתנחלים".

מה מקור היחס הנורא הזה? "...יש הרבה מאד קנאה, בעיקר דווקא בחוגי ההתיישבות, יש הרבה מאד קנאה והערכה לעצמה ולכוח... הם רואים בנכונות כאן, אותה נכונות שהייתה להם בעבר...".
ומה שורש הבעיה? "...ההורים שלנו הם היו המורדים, אבל הם היו יהודים... עם חינוך יהודי. הדור שלנו...חמק ככה...בתור דור נלחם...אבל אחרי זה בא עוד דור ועוד דור, מה לימדו? אני אומר כמי שעשה פה מגן הילדים ועד גמר האוניברסיטה, מה לימדו פה במערכת החינוך שאני למדתי, בנושאים יהודיים? שום דבר! מה לימדו? והיום עוד הרבה פחות!"

אז מה עושים? "... התשובה לדברים האלה, היא רק בחינוך! אין לזה תשובה אחרת. זה אי אפשר פתאום להגיד, אל תהיה כזה או תהיה אחר, הרי לא לימדו אותו אף פעם, הוא לא יודע שום דבר, במה הוא יהיה גאה? במה? מה שהוא לא יודע"?

ומה עם ה"פתרון המדיני"? – "הייתי שמח אם הליכוד של היום היו לו את העמדות הלאומיות שהיו להורים שלנו! ... אני לא מעלה בדעתי שבזמננו קצין או מפקד היה מעיז לחשוב שאם מטילים עליו משימה, הוא ייתן תשובה – "לעניין הזה יש רק פתרון מדיני". אני לא חושב שהוא היה נשאר הרבה זמן, אם הוא היה אומר את הדבר הזה...".

ואנו, נתעודד ונאמר: "ודאי יש צורך לעולם, וגם לישראל, בגיבורים כובשים. אבל מה שיתן את רוח הגבורה להיות הולך וחי, מתאים לטבע האומה במקוריותה, זאת היא כל תביעת הקדושה, התורה והמצוה, גודל ההשגה וטהרת החיים וקדושתם (אורות קע"א).