עם ישראל נולד במצרים. ירדו למצרים שבעים נפש ויצאו ממצרים כעם. הראשון שמבחין במציאותנו כעם היה דווקא פרעה באומרו לעמו: "הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו" (שמות א', ט').

פרעה הרשע, שונא ישראל הוא הראשון המזהה אותנו כאומה בעלת נשמה מיוחדת המאיימת עליו ועל מצרים השקועה במ"ט שערי טומאה באומרו לעמו: "הבה נתחכמה לו פן ירבה והיה כי תקראנה מלחמה ונוסף גם הוא על שונאינו ונלחם בנו ועלה מן הארץ" (שמות א', י').

העובדה שישראל עצמם אינם מזהים את עצמם כעם אינה מקרית. משל לתינוק שנולד בראשית דרכו אינו מכיר את עצמו, את ערכו ואת הנשמה הטובה שבו, רק ההורים ואנשים מבחוץ רואים בתינוק נשמה טובה ושמחים בו. רק כאשר התינוק מתבגר הוא מזהה את עצמו, מכיר את כישוריו ומוצא את תפקידו בעולם. כך גם עם ישראל, בראשית היווצרותו כעם לא הכירו את עצמם, את ערכם ואת תפקידם.

שנאת פרעה והמצרים לישראל כעם לימדו אותנו בדרך הקשה שאכן הם עם. מכות מצרים, יציאת מצרים, קריעת ים סוף, ומתן התורה, לימדו את ישראל בדרך החיוב את ההבדל בין ישראל לעמים שהקב"ה בוחר בהם באהבה ושהם עם סגולה ממלכת כוהנים וגוי קדוש, הבא להאיר ולהיטיב לעולם.

דורנו דור השואה והתקומה. בשואה למדנו בדרך היותר קשה שאפשר ללמוד, שישנו עם יהודי. הנאצים יימח שמם וזכרם בשנאתם ליהודים, זיהו אותנו, סימנו אותנו, רצחו אותנו בגלל שאנו יהודים. כשם שפרעה הרשע זיהה אותנו כעם לראשונה, ופעל להרוג אותנו ואת ילדינו, גם היום לצערנו האנטישמיות, שנאת יהודים בכלל, ושנאת מדינת ישראל כמדינת היהודים, מביאים אותנו בעל כורחנו להכיר בזהות המיוחדת שלנו כאומה וכעם מיוחד.

אבל הגיע הזמן שנכיר בזהותו בתפקידו של עם ישאל בדרך החיוב, ע"י לימוד והכרת סגולתו המיוחדת של עם ישראל, תפקידו ההיסטורי הקוסמופוליטי כעם שהשם יתברך בחר בו ובוחר בו מכל העמים להיטיב לעמים. הגיע הזמן שנכיר בגדולתנו ובערכנו , הרי זאת הסיבה שהערבים והאומות התומכות בהם, נלחמים בנו ברצותם לכבות את נר ישראל ההולך ואור בארץ ישראל ובעולם כולו.

אדרבא כאשר אנו נכיר בזהותנו, בערכנו, בתפקידנו ונילחם בעוז ובגבורה על קיומנו ועצמאותנו ועל ארצנו שהופקדה בידנו מתוך ההכרה שאנו נלחמים לא רק את מלחמותינו כעם על קיומו, אלא מלחמתה של האנושות שעננים שחורים בצורת טרור עולמי רצחני מאימים עליה, ומתוך העוז והגבורה, נזכה לשלום. כי "ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום".

בציפיה לישועה השלימה.