אני קוראת לנשים להתקומם נגד הצעתו של פרופ' זוהר להכרה בזוגיות שאיננה במסגרת נישואין. הקרבנות תהיינה הנשים.

מאמר זה בא על רקע של זלזול בהלכה בנושא מערכת היחסים בין המינים, גישה זו תיצור פריצת גדר אדירה. הצעתו של פרופ' זוהר תיצור זילות בכל הקשור ליחסי האישות בין איש לאישה. הרעיון אינו נובע מיראת שמים, אלא מחיפוש היתרים ליצרים, ועל זה נאמר "נבל ברשות התורה".

ההלכה היא תורת חיים, אינה מתגמשת לפי היצרים, אלא באה לגדור אותם.

חלק מהציבור הדתי לאומי מושפע מהרוחות הרפורמיות. ציבור זה מחשיב עצמו נאור, אך חלילה להכליל את כל הציבור הדתי לאומי במגמה זו.

בציבור הרפורמי והקונסרבטיבי יש אנשים מלומדים הבקיאים במקורות. אך לא כל אחד רשאי לפרש את המקורות ולפסוק הלכות. אי אפשר לשבת באוניברסיטה ולפסוק הלכות. (רעיון הפקעת הקידושין כפתרון גורף למסורבות גט צמח מאותו בית מדרש).

ע"פ הצעתו של פרופ' זוהר, מעמדה של האישה יהיה רעוע. פילגש הגדרתה שותפות עסקית, אינטרסנטית, וברגע שאחד הצדדים מחליט שנמאס לו, אין שום דבר מחייב.

בישראל מתייחסים לנושא האישות בקדושה, יש לנישואין מעמד ערכי קבוע ומחייב.

חברה תקינה דואגת למסגרת ולתא המשפחתי. לתא המשפחתי יש חובות וזכויות הדדיות. הקידושין מטרתן לרומם את החיים, הם מבטאים את המעלה והחוזק של הקשר בין השניים. הרי את "מקודשת" לי ולא קנויה. גם החילוניים עושים טכס אזרחי מתוך תחושה שהקשר צריך להיות ממוסד ולא אקראי. אפילו הגויים למדו להתייחס לקשר בין איש לאישה בצורה מחייבת, ועושים טכס דתי.

החברה שלנו המתקדמת בנושא שוויון זכויות לאישה, אם תקבל הצעה זו, תדרדר את מעמדן של הנשים. נראה לכאורה שההצעה באה מתוך דאגה לנשים, אך בפועל יפקירו אותן לכלבים. הגבר ישאיר אותה בהריון, עם ילדים, אבל ללא כל זכויות.

חז"ל תיקנו כתובה כדי להגן על זכויותיה של האישה: למזונות ולנכסים, במקרה שנותרת לבד.

ההצעה לא נותנת פתרון לרווקות מבוגרות. אותה בחורה שמשום מה לא מצאה את בחיר ליבה, מה ישכנע אותה או אותו לחיות יחד כפילגש? הצעה זו תיצור בעיה גם לנשואות, גבר נשוי יוכל להחזיק בצד פילגש. כל גבר שמערכת היחסים עם אשתו אינה תקינה, יוכל להחזיק פילגש אפילו רק לזמנים שהיא אסורה עליו. אף אישה לא תסכים לחיות יחד במציאות זו.

ומה עם הנוער?

בחורים שלא העלו על דעתם, יחשבו שיש להם היתר. בחורה תמצא עצמה שהיא חיה עם בחור על מנת לקשור אותה אליו, אך לאחר מעשה יתברר לה שהוא רק התכוון לנסות. במה יהיה שונה מצב הנוער הזה מהנוער החילוני? הבנות תעבורנה מאחד לשני מבלי שתהיה כל מחויבות אליהן.

אותה רוח רעה קראה לנוער, בהפגנה לפני שבוע, לא להתחתן כדי שלא להגיע חלילה למצב של עגינות. גם אם שיש בעיות, אי אפשר לשבור את הכלים. לא יתכן שבגלל שיש קלקולים, נכשיר אותם.



כותבת המאמר היא טוענת רבנית.