"אמר רב, און בן פלת אשתו הצילתו". אמרה לו מה לך במחלוקת זו, אי אהרון הכהן יהיה הראש, אתה תלמידו. ואי קורח יהיה הראש, אתה תלמידו. וישבה אישתו בפתח הבית וסתרה את שערות ראשה, ובכך מנעה מאנשי קורח להיכנס להידבר עם בעלה, "היינו דכתיב (משלי י"ד) 'חכמת נשים בנתה ביתה' – זו אשתו של און".



המדרש משבח את גדולתו של קורח, שהייתה לו ראייה למרחקים, ראה עד לדורו של שמואל

ברור אם כן שהיא אכן נהגה בחכמה, אולם צריך בירור, מדוע חכמתה מפרשת את הפסוק הכותב על כלל החכמה הנשית 'חכמת נשים'.

המדרש שואל: "קורח, שפיקח היה מה ראה לשטות זו, אלא עינו הטעתו, ראה שלשלת גדולה עומדת הימנו, שמואל ששקול כמשה ואהרון בכוהניו ושמואל בקוראי שמו" (מדרש רבה פי"ח ח').

המדרש משבח את גדולתו של קורח, שהייתה לו ראייה למרחקים, ראה עד לדורו של שמואל. ואם כן התמיהה עולה מעליה, היאך ראה קורח עד לדורו של שמואל, ואילו את ההווה, את מה שהולך לקרות בד' אמותיו לא ראה, ולא השכיל לראות כי יאבד מן העולם.

נקודה זו בא המדרש ללמדנו. יתכן, כי יש אדם שראייתו עד לדורות, ראייה ארוכת טווח. אולם חסרה לו החכמה הפשוטה הטבעית לראות גם את המציאות העכשווית, והיא מצויה יותר בבעלי מחלוקת. "חכמת נשים בנתה ביתה" – זו אישתו של און בו פלת. יש חכמה מיוחדת בנשים, שאינה מתבטאת תמיד בראייה למרחק, אולם החכמה בראיית המציאות העכשווית, הראייה הפראקטית לעכשיו, מצויה יותר בחכמת נשים, ולכך מרמז המדרש.



נקודה זו בא המדרש ללמדנו. יתכן, כי יש אדם שראייתו עד לדורות, ראייה ארוכת טווח. אולם חסרה לו החכמה הפשוטה הטבעית לראות גם את המציאות העכשווית

לעומת כישרון ההבטה של קורח עד לדורו של שמואל, ועינו הטעתו. גדולתו של אדם, של ת"ח הוא בכך שהוא ניחן בשני החכמות גם יחד, באותה חכמה של הכרת המציאות – בעין בוחנת ומבינה, ובראייה העמוקה לזמן העתידי מהם ההשלכות מכל מעשה ומכל החלטה.

חכמי ישראל זכו לראייה רוחנית שכזו, כדברי בעל חובת הלבבות - שמשום כך מסתיימת הפרשה באזהרה: "ולא תתורו אחרי ללבכם ואחרי עינכם" לא להטעות את ראיית העיניים אחרי נטיות הלב בלבד. "וראיתם אותם וזכרתם", "והאר עינינו בתורתך" – ראייה מתוך מבט של תורה, ראייה של חוכמה הייתה ויכולה להצילנו מלהיכנס במחלוקת ח"ו עם משה ועם תלמיד חכם שבכל דור ודור.

מרן הרה"ג אברהם שפירא הוא ראש ישיבת "מרכז הרב" בירושלים.

המאמר התפרסם בעלון "קוממיות". להזמנת העלונים או ליצירת קשר עם תנועת קוממיות [email protected]