מי באמת הרוויח מן הלחימה ומי ספג הפסדים משמעותיים יותר?





יש לבדוק מה היה מצב העניינים לפני פרוץ המלחמה, ביחס לעמדות צבאיות, יכולת לחימה ויתרונות מדיניים נלווים ומה השתנה עם שוך הקרבות

המדד שקובע הצלחה במלחמה נקבע לפי תוצאות הלחימה. יש לבדוק מה היה מצב העניינים לפני פרוץ המלחמה, ביחס לעמדות צבאיות, יכולת לחימה ויתרונות מדיניים נלווים ומה השתנה עם שוך הקרבות. לאמיתו של דבר ובניגוד לאווירה הציבורית המדוכדכת ונרגנת משהו שעוטפת את הארץ, ההישגים של ישראל היו מרשימים ביותר לעומת ההפסדים של החיזבאללה. מאזן עובדתי לתוצאות המלחמה מראה ש ישראל יצאה מחוזקת מן המערכה והחיזבאללה הוא זה שנחל תבוסה קשה מאוד.

נקודות תורפה וכשלון של החיזבאללה:

1. החיזבאללה איבד מאות מחבלים בקרבות מול צה"ל, כאחוז ניכר של כוח האדם הלוחם שלו.

2. החיזבאללה איבד אמצעי לחימה רבים, כולל כרבע או יותר ממלאי הטילים, ועוד ציוד ותחמושת.

3. אנשי חיזבאללה נשבו בידי ישראל כהוכחה ברורה לעליונות הצבאית של ישראל עליו.

4. בגלל החיזבאללה נהרסו כ- 20,000 בתים בכפרי השיעים בדרום לבנון ובשכונות שיעיות בדרום ביירות. מאמצי השיקום ייקחו הרבה זמן ויעלו הון עתק.

5. החיזבאללה הורחק באופן כללי מלהיצמד לגבול ישראל בניגוד למצב של תחילת הלחימה.



6. ההנהגה הפוליטית-דתית של החיזבאללה נאלצת להתחבא בבונקרים-מקלטים מאימת ישראל.



7. ההתנגדות לחיזבאללה מתעצמת בקרב תושבי לבנון ועדותיה כמו: הנוצרים, סונים ודרוזים. ובוודאי אצל שיעים ששילמו בנזקים קשים במהלך הלחימה של צה"ל.

8. חיזוק מוסדות המדינה בלבנון, לרבות הצבא שמתמקם בדרום, מכרסם בכוחו של החיזבאללה.

9. מצטמצם כוח התמרון והיוזמה של החיזבאללה במישור הצבאי, עם הצבת צבא לבנון וכוח בינלאומי מוגבר שם. יש גם סימן שאלה אם החיזבאללה יקבל בעתיד וללא קושי אמצעי לחימה חדשים דרך גבול סוריה. מכיוון שפיקוח ישראלי, לבנוני או אחר ימנע זאת.

10. השלכות המלחמה מגבירות את המעורבות הערבית והבינלאומית בלבנון לרעת מעמדו של החיזבאללה.

בכל קנה מידה אובייקטיבי, להבדיל מתגובה רגשנית, יוצא החיזבאללה מן המלחמה עם הרבה פחות נכסים מכל הסוגים ממה שהיו בידו לפניה. הלא זו תבוסה מוחשית למרות העמידה של לוחמיו משך חודש ימים בקרבות בכפרי הדרום. כי בחשבון הקר והסופי באופן שבו החיזבאללה סיים את המלחמה, בולטים הפסדיו בשלושה מישורים: הצבאי, הפוליטי והאזרחי. על כך אין שום מקום לוויכוח כלל.

נקודות זכות והצלחה של ישראל:

1. צה"ל, כצבא העם והמדינה, נשאר מתפקד ובמצב תקין, וגם מוכן לסיבוב הבא אם יבוא.

2. שגיאות בתכנון וכשלים בביצוע יילמדו ויופקו הלכה למעשה באופן נמרץ בימים אלה ממש.



3. חיל המילואים שגויס הוכיח מוטיבציה גבוהה בלחימה על אף סכנותיה.



4. חיל האוויר שלט ללא עוררין בשמי לבנון ואין לחיזבאללה תשובה הולמת למציאות הזו.

5. התגובה המהירה והמרשימה של ישראל נוכח התקרית בגבול ב-12 ליולי, דהיינו הרג וחטיפה של חיילי צה"ל, מחזקת את הדימוי הלאומי והצבאי של ישראל ותורמת לשיקום כוח ההרתעה שלה. 

6. שינוי פני הדברים בדרום לבנון עשוי במרוצת הזמן לעודד משפחות צד"ל בישראל לשוב הביתה, והתפתחות כזו תתרום לשכנות טובה מחדש בין צפון ישראל ודרום לבנון.

7. תזמון המלחמה הקדים התמודדות קשה הרבה יותר בעתיד, כאשר החיזבאללה היה ממשיך ומתעצם בדרום לבנון. וישראל הייתה נחלשת עקב התעלמות מן האיום לצפון הארץ ולישראל בכלל.

8. לקחי המלחמה על רקע נסיגות חד-צדדיות יחזקו ויצדיקו את אסכולה הריאליזם בישראל אצל הממסדים הפוליטי והצבאי.

9. הברית האסטרטגית בין ישראל וארה"ב נשארה איתנה בימי המלחמה וייתכן שרמת שיתוף הפעולה אף הוגברה.

10. המלחמה של ישראל נגד החיזבאללה משתבצת בעייני המערב כחזית ראשית לכלל המערכה העולמית נגד האסלאם הקיצוני והטרוריסטי.

סיכום





להרס רב-ההיקף שהנחית חיל האוויר על חלקים של ביירות ישמש תזכורת ואולי אף תקדים למה שיקרה לכל חלקי דמשק אם תפרוץ מלחמה בין ישראל וסוריה

אומנם נכון שהמלחמה לא נגמרה עם הכרעה צבאית ישראלית מוחצת, אבל היא כן הסתיימה עם היחלשותו של החיזבאללה והתחזקותה של ישראל. צריך להבחין בין נזקים שנגרמו לישראל לבין תוצאות הלחימה מבחינה צבאית ומדינית. תמונת המצב בסוף הלחימה מציגה את ישראל בעמדה צבאית משופרת לעומת המצב בתחילת הלחימה וגם בעמדה מדינית בינלאומית מחוזקת, מפני שהחיזבאללה נתפס כגורם אשם וכתוקפן-מתגרה שהצית את האש. עם פריסת צבא לבנון בדרום, נזקף לישראל ביצוע חלק מהחלטת האו"ם 1559 על קביעת ריבונות לבנון בכל שטחה.

להרס רב-ההיקף שהנחית חיל האוויר על חלקים של ביירות ישמש תזכורת ואולי אף תקדים למה שיקרה לכל חלקי דמשק אם תפרוץ מלחמה בין ישראל וסוריה. כמו כן, יש להניח שהסורים מתכננים במרתפי המוחאברת את ההפתעה שלהם, דוגמת ניסיון התנקשות נגד אישיות לבנונית שמעיזה להצליף דברי ביקורת בנשיא אסד.

בינתיים, כך נראה, חל שינוי לטובה בנוף המדיני במזרח-התיכון. אבל יחד עם זאת, תמיד צריך להיערך לדבר בלתי צפוי.