מה הייתם אומרים על אדם שתמורת 250 ש"ח מוכן ללחוץ על יהודי תושב הארץ לעבור לגור בחו"ל? חמוּר, אה? אז שמעו נא את הסיפור הבא:





שניים מחברי ועד ההנהלה שלו הגיעו אלינו הביתה ו"טחנו" אותי ואת אשתי. אמרו שאנחנו מטורפים ושמשכורת כזו לא אשיג לעולם בשום מקום

הטלפון של נתי "תפס" אותי באמצע ארוחת הבוקר של יום שישי: "יש לי שאלה דחופה. אתה יודע שעבדתי כמה שנים טובות בדרום-קוריאה, אבל היום נמאס לי ואין לי כוח נפשי להגיע הביתה פעם בחודש. כעת, פנה אלי בעל רשת חנויות גדולה בארץ לנהל עבורו פס-יצור ומכירה של דלתות מיוחדות. יש לי ניסיון רב בנושא, והמנכ"ל הסכים לקבל את דרישת השכר שלי. מדובר במשכורת שמנה ביותר. מה הבעיה? מתוך 52 החנויות של הרשת בארץ כ80% מהן פתוחות בשבת. כשהעניין התברר לי, הודעתי שאני "יורד" מההצעה.



אלא שהמנכ"ל לא ויתר: שניים מחברי ועד ההנהלה שלו הגיעו אלינו הביתה ו"טחנו" אותי ואת אשתי. אמרו שאנחנו מטורפים ושמשכורת כזו לא אשיג לעולם בשום מקום. האמת שהם די צודקים... הברירה השניה היא לחזור לדרום-קוריאה. אתה הרי יודע אלו חיים זוגיים יש לנו כשאנו מתראים פעם בחודש...", סיים נתי ביובש.



ביררתי מהי רמת אחריותו על העבודה בשבת: "אם פועל לא יגיע לעבוד בשבת, מי ישאל אותו מדוע?". "אני", ענה נתי. "גם שיבוץ העובדים בשבת הוא מתפקידי. אומנם משרד העבודה מערים קשיים על העסקת יהודים בשבת, ולכן משתדלים להעסיק לא-יהודים. אבל כשאין, מעסיקים יהודים".



למרות שלא היה נראה סיכוי לתשובה חיובית, הבטחתי לו תשובה מה"ראשון לציון", הרב בקשי-דורון, עד יום א' בבוקר.

(הקטע הקרוב אינו שייך ישירות, אבל אולי מישהו יאמץ את הרעיון?).



בשבת בבוקר התפללתי "ותיקין" במניין בו מתפלל הרב, ולאחר התפילה השתתפתי בלימוד שכל פעם מרגש אותי מחדש שוב ושוב: הציבור ,רובו-ככולו "בעלי בתים", מיסב אל שולחן ארוך ופותח בסבב של קריאת משניות מסכת "שבת". כל אדם, כולל הילדים, קורא בתורו משנה אחת. אחר כך הרב מקדש והציבור סועד ליבו בעוגיות, שתייה ופירות יבשים. שרים מעט ואז מלמד הרב הראשי לשעבר סימן ב"שולחן ערוך" עם "משנה ברורה", ולאחר מכן פרק בתנ"ך.



בסיום השיעור שאלתי את הרב אם יש איזה "טריק" הלכתי שיכול להשאיר את נתי בארץ הקודש? הרב שאל שאלה ואמר שאם כך, הרי שאי אפשר להתיר. הוא הזכיר יהודי שהיה בשעתו חבר הנהלת בית החרושת לזכוכית "פניציה" (העובד בשבת) שחזר בתשובה ונאלץ לבסוף לעזוב את עבודתו.



ביום א' בעוד אני מהסס להתקשר ולהודיע את התשובה הלא נעימה, מקדים אותי נתי: "תראה, חשבתי על העניין בשבת והחלטתי שגם אם יש איזה היתר, זה "מריח" לא טוב... סבתא שלי לא היתה חיה עם היתר כזה. החלטתי לצאת שוב לגלות לדרום-קוריאה...".



אז חשבו על כך לפני שאתם נכנסים לחנות הפתוחה גם בשבת כמו: רשתות "הוֹם-סנטר", "קנה ובנה", קניונים ועוד. מובן שהסניף שלהם בירושלים אינו פתוח בשבת, אבל בכל מקום שכוחו של הציבור הדתי קטן, הם חוטאים ומחטיאים.



ובזה שבנו אל הראשונות: האם אתם מוכנים תמורת חיסכון כספי או נוחות ללחוץ על יהודים לעזוב את הארץ?



אלפי תושבי הארץ עובדים היום בארצות ניכר משום שאינם יכולים לעבוד בחברות ובחנויות שעובדות בשבת. ואנו הקונים בחנויות אלה מאיצים את התהליך שבו בלית ברירה. האישה עוברת לגור עם בעלה ברומניה, בסין... כש"המושבות הישראליות" האלה תגדלנה ותגענה גם משפחות עם ילדים... החב"דניקים טובי-הלב יפתחו עבורם בתי ספר, יספקו להם אוכל כשר, אך לא ברור אם נוכל להשתתף בחתונות של הילדים הללו שמן הסתם יתחתנו עם...



האישה, ארץ ישראל, והשבת הם צדדים שונים של רעיון רוחני זהה:





נאמני ארץ ישראל היודעים כבר שארצנו מקיאה עושי זימה (ויקרא י"ח), נקראים אפוא לתת כתף גם במערכה ההולכת ומתרחבת על השבת שהיא חזית נוספת במלחמה על ארץ ישראל

"לא תחמֹד אשת רעך" (שמות כ', י"ד). "ולא יחמֹד איש את ארצך" (שמות ל"ד, כד). ואנשי כנסת הגדולה שהיו בהם נביאים, העניקו לשבת דווקא את הכינוי: "חמדת ימים אותו קראת" (מתוך תפילת שמונה-עשרה לשבת).



האישה היא פסגת גילוי הקדושה שבאדם. ארץ ישראל היא שיא הקדושה במקום, והשבת במימד הזמן.



בשלושת ערכים אלה ריכז הבורא קדושה טבעית ובראשיתית, ולכן אין בהם צורך רב בעשיית האדם. העיקר הוא לא לקלקל את מעשה ה'... לכן, עיקר מצוות השבת והארץ הן בלא-תעשה, וגם כ-80% ממצוות האישה הן לא-תעשה ("שמור את יום השבת" הוא כנגד הכלה" – זהר ב', קי"ח:).



נאמני ארץ ישראל היודעים כבר שארצנו מקיאה עושי זימה (ויקרא י"ח), נקראים אפוא לתת כתף גם במערכה ההולכת ומתרחבת על השבת שהיא חזית נוספת במלחמה על ארץ ישראל: "אם תשיב משבת רגלך – והאכלתיך נחלת יעקב אביך" (ישעיהו נ"ח, י"ד).