במלחמה נגד הקסאמים, השר לביטחון פנים הגיע למסקנות שהיו מונחות לפני קודמו מזה 5 שנים.



ביום16.11.01, בדיוק חודשיים לאחר נפילת הקסאם הראשון, התקיים דיון משותף של הפורום הביטחוני לחוסן לאומי וחוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי עם השר לביטחון פנים, בו הצגתי נייר עבודה בנושא: "הטרור כאיום אסטרטגי, המחייב לחימה מערכתית". בהמשך, נמסר נייר זה גם לראש הממשלה כשבו, בין היתר, פתרון מעשי להגנת יישובי קו העימות מהפגזות שמעבר לקו הירוק.



דברים אלה לא נכתבים כאן כדי לחייב את מישהו בריבית פיגורים, אלא בניסיון לעורר תשומת לב לסכנה שהפסקת האש תכניס את החשיבה הביטחונית של קברניטינו לתרדמת דומה לזו שהתברכנו בה אחרי הסכם אוסלו ואחרי הבריחה מלבנון

הפתרון היה בנוי על כללי לחימה לגיטימיים בעולם, ללא סיכון חיי חיילים ובמינימום סיכון לחיי אזרחים משני צידי הגבול. הוא גם היה הרבה יותר זול מהמבצעים שבהם הגיבה ישראל על תקיפות חמורות בעבר. כפי שמתבקש מגישה מערכתית, הוא הציע פעולה בו-זמנית בשבעה מישורים מקבילים, שלא כאן המקום לפרט אותם, כאשר לגבי המישור הצבאי הוכן גם נייר עבודה שנידון בהמשך עם ראש מחלקת תורת לחימה בצה"ל ועיקרו הוא: ישראל תצהיר מראש שכל מפקד גזרה בקו הירוק יקבל לפקודתו מרגמה כבדה, והוא יפעיל אותה בנוהל קרב קבוע מראש וללא צורך באישור הדרג המדיני, מייד לאחר שהגזרה שלו תותקף בארטילריה של האויב. הפגזים הראשונים ישאו כרוזים הדורשים מכל האוכלוסייה שבמרחב מקורות הירי להתפנות תוך זמן קצוב, כי לאחר מכן יופגז מרחב זה באש ספוראדית שלא תאפשר פעילות נורמאלית בו. מזל"טים יפקחו שהשטח יישאר שומם עד אשר לא יתקבל אישור שלא נשקפת יותר סכנה ממנו.



בראיון לטלוויזיה, במוצ"ש ה-25.11.06 הופיע סוף-סוף השר לביטחון פנים עם רעיון דומה, באיחור של 5 שנים ו-5000 קסאמים, ודיבר על הצורך ליצור "ערי רפאים" באזורים מהם מפגיזים את ישראל. דברים אלה לא נכתבים כאן כדי לחייב את מישהו בריבית פיגורים, אלא בניסיון לעורר תשומת לב לסכנה שהפסקת האש תכניס את החשיבה הביטחונית של קברניטינו לתרדמת דומה לזו שהתברכנו בה אחרי הסכם אוסלו ואחרי הבריחה מלבנון. וכך, גם המחשבה החדשנית של השר לביטחון פנים תיעצר מלהתפתח לתוכנית אופרטיבית, להצהיר כבר כיום שכל ניסיון לחדש את האש מרצועת עזה לא יטופל יותר בטיפול כירורגי במקור המדויק של הירי, אלא באופן אוטומטי, בסילוק כל האוכלוסייה מסביבתו.

מנגנון ההסברה של ישראל (יש כזה?) יסביר מראש שהשיטה החדשה ננקטת לא בתור עונש קולקטיבי, אלא להיפך: מניעת קורבנות אזרחיים ממכת נגד ארטילרית על מרחב שיגור הטילים, מה שימנע אסונות מהסוג שקרה בבית-חנון.



אימוץ מהלך זה אינו פוטר את קברניטי הביטחון הלאומי מלפעול בצורה מחושבת ורצופה בכל שבעת המישורים שהוזכרו לעיל, שללא הצלחה בהם לא ניתן לנצח את הטרור.