חורבן קטיף בסבבה

יש לעסוק בחינוך האמיתי לערכים שלשמם חזרנו למולדתנו

דתיה יצחקי , א' באדר תשס"ז

דתיה יצחקי
דתיה יצחקי
צילום: עצמי

בכ"ח בשבט נערך בבתי ספר רבים יום לציון הגירוש מגוש קטיף.
 
שני ילדיי, פליטים מכפר- ים הלומדים במוסד חינוכי דתי- לאומי שבגוש עציון, חזרו המומים לביתם. שעת החברה נוהלה על ידי בנות בכיתה ז'. בראשית השיעור התבקשו התלמידים להתייחס למושג "גוש קטיף" שנכתב על הלוח.


אחרי שהם סיימו את הבדיחות, קיבלו הילדים סקירה היסטורית "מאלפת" על תולדות גוש קטיף שקבעה כי רצועת עזה הייתה שוממת, ואז באו היהודים והתיישבו בה
בכיתה א' בה לומדת בתי בת ה- 6 זרקה אחת הבנות: גוש קטיף הוא גזר רקוב, כתום שנהרס... בכיתה ג' בה לומד בני, לקול צחוקם של הילדים, היו ביטויים כמו: קופים כתומים, קבוצת כדורגל "בני יהודה הכתומה" ועוד ביטויים מזלזלים כל כך שבני פנה אל המחנך בעיניים דומעות וביקש להפסיק את האירוע המביש. המחנך ענה לו (ברגישות רבה...) שאם זה מפריע לו שייצא מהכיתה (היה זה יום חורפי קר). מכיוון שזו שעת חברה, בדרך כלל כשהילדים מחליפים את המורה זו שעה ברוח משועשעת. אגב, לפי רוח פדגוגית מופלאה זאת למה לא להעביר שיעור דומה של בדיחות על השואה או על יום הזיכרון לנופלים במערכות ישראל?

אחרי שהם סיימו את הבדיחות, קיבלו הילדים סקירה היסטורית "מאלפת" על תולדות גוש קטיף שקבעה כי רצועת עזה הייתה שוממה, ואז באו היהודים והתיישבו בה. בעקבותיהם הגיעו הערבים. כשהיהודים תפסו שטחים גדולים מהרצועה, הערבים התעצבנו והחלו לירות עליהם פצמ"רים. אחר כך הערבים אמרו שהם רוצים שלום ולכן פינינו את גוש קטיף, אבל הסתבר שהערבים שיקרו. בשעה שהושמעו ההבלותות הללו באוזני הילדים, היה נוכח בכיתה מחנך שהקפיד בנחישות על מדיניות העצמאות של הילדות מכיתה ז'.

חבל שבוצעה הפעלה פרונטאלית דלה. אפשר היה להקרין את הסרט של חטיבת חיל האוויר שהשתתפה בגירוש. גם שם היו בדיחות נפלאות, הומור מגניב וירידה על המתנחלים הדתיים, הטמבלים וההזויים. זאת הייתה בוודאי שעת חברה נפלאה המתאימה לדור הצעיר. ומה דעתכם על משחק מחשב מגניב "שחור מכה כתום" שהופץ באתרי האינטרנט השונים ובו מפוצצים מתנחלים כתומים בכיף! כמה נפלא.

את המוסד החינוכי אני שואלת: מאורע כל כך טראומתי, פצע מדמם של אלפי אנשים הנוגע לשאלת קיומנו במדינת ישראל, לאושיות הציונות, הדמוקרטיה והצבא כערך, האם יכול להיות מונחל על ידי ילדות בנות 12 שמעבירות אותו כהפעלה משעשעת ומבודחת?! והאם חשבתם איך ישפיע הדבר על הילדים, פליטים בבית סיפרכם, שכל דקה מחייהם, מבריאותם ובריאות משפחתם נמצאים בצל העקירה, ושכל עולמם התנפץ לרסיסים והם במשבר אמון תהומי מול מוסדות המדינה והצבא?

איך לא היה לכם את השכל הישר ואת מינימום הרגישות לחסוך להם את המעמד המשפיל והטראומתי? וכן, הסיוטים חזרו באותו הלילה.

למי שיזם את היום "חינוכי" הזה לילדי ישראל  אני שואלת: האם לזה כיוונתם? מישהו בכלל יודע מה המסר של שעת החינוך בבתי הספר מביע? איך לא הועבר נייר מסודר לכל בתי הספר? והאם אתם בכלל יודעים מה המסר של חורבן גוש קטיף?


הגיע הזמן להפסיק את ההתנתקות של החברה הישראלית כולה מהפשע הלאומי שבוצע בחבל עזה בארץ ובעם. זה הזמן לשבת לחשבון נפש אמיתי של כל אחד ואחד מאיתנו: איפה היינו ומה לא עשינו?
איך אפשר להעיז להתיימר ולעסוק בנושא כשלציבור כולו אין מושג על מה חרב הגוש, ואם הפקנו לקחים איפה הם? למה הציבור כולו לא יוצא לרחובות יומם ולילה לזעוק נגד הממשלה, נגד השחיתות, נגד מסירת ארץ ישראל לאויב. איפה אתם בקרב נגד החורבן הבא?

עם ישראל שילם מחיר יקר באובדן חבל ארץ שערכית, היסטורית, ביטחונית וכלכלית שייך לעם היהודי. ההתיישבות הציונית, הצבא - ומילוי פקודות והדמוקרטיה במדינה נמצאים כיום במשבר יסודי, וחייהם של אלפי אזרחים שומרי חוק נדרסו ברגל גסה ללא שיקום נראה לעין. וזה רק השלב הראשון בתוכנית הזדונית של ממשלת ישראל ("התכנסות" א', ב' וג'...).

הגיע הזמן להפסיק את ההתנתקות של החברה הישראלית כולה מהפשע הלאומי שבוצע בחבל עזה בארץ ובעם. זה הזמן לשבת לחשבון נפש אמיתי של כל אחד ואחד מאיתנו: איפה היינו ומה לא עשינו? ובעיקר מה עושים כדי למנוע את האסון הבא.

לאחר הפקת הלקחים על הנהלות בתי הספר והמורים יש להתחיל ולעסוק בחינוך האמיתי לערכים שלשמם העם היהודי חזר אל מולדתו, כי לצערנו הרב פרצופה של החברה הישראלית היום הוא שעת בידור בסבבה...