תקופת האביב החלה וכבר מתבשמים ומתמלאים אנרגיות ממזג אוויר נפלא. התחדשות החיים בחוץ מסייעת בהרגשת ההתחדשות מבפנים. ודווקא כשרוצים להשתחרר מאילוצים, להשתלב בטבע ולהיפתח להיות "אני", ניחתות עלינו המשימות הקשות של ערב פסח. רבים רואים בצורך לנקות את כל הבית מטלה כבדה מנשוא, הנדמית כשיא השעבוד. יישנם כאלה שדוחים את תחילת העבודה או שמתחילים בחוסר רצון. אנו נתונים בסד וקשה לקום, להתנער ולשבור שגרה. כובד העצלות בעוכרינו. יש לדעת שעיקר הקושי הוא להתחיל.



וכשמתחילים, כמו בעבודה הרוחנית, כל שינוי קטן, כל מדף וכל מגירה מעורר שמחה ומעניק כוחות להמשיך לעוד פינה ולעוד חדר. זרם דק של קורת רוח מתחיל להתפשט בתוכנו

וכשמתחילים, כמו בעבודה הרוחנית, כל שינוי קטן, כל מדף וכל מגירה מעורר שמחה ומעניק כוחות להמשיך לעוד פינה ולעוד חדר. זרם דק של קורת רוח מתחיל להתפשט בתוכנו. תוך כדי הסרת החמץ, אנו ממיינים ומסירים את כל המיותר ומכביד עלינו, כמו משקל עודף. מתברר שעבור חופש אמיתי יש לעמול קשה. כשם שראש השנה מצריך את ההכנות הרוחניות של אלול, כך פסח מחייב את ההכנות הגשמיות המחייבות משמעת, איפוק וחריצות.

הגבר רואה בבית מקום המוכן ומזומן לו, מקום המאפשר לו עוגן בטוח וחמים לפני ואחרי היציאה אל עולם מחוספס ותובעני. עבור האישה, הבית הינו מקום של השקעה אין סופית. אין רגע שלא מתווסף אבק, ותמיד צריך לתקן משהו. היא מזדהה עם מצבו החצוי של הבית שתמיד דורש השלמה. מבחינתה, הבית הוא הראי שלה עצמה. "ביתו זו אשתו". פינה מאורגנת ונקייה מביאה לה נחת ונהרה פנימית, אור המקיף אותה, כשם שפינה מוזנחת היא פינה כבויה בנפשה. יש (בעיקר גברים), הרואים בקדחתנות של ערב פסח "שיגעון" נשי. "אבק זה לא חמץ", יאמרו לה בחמלה. הם לא מבינים שפעם בשנה היא מנסה להאיר את ביתה, את נפשה, לקראת עתיד נקי מאורגן ומאיר יותר. קורת רוח ואור יקיפו אותה בליל הסדר כשהכל  נקי ועומד במקומו. שחרור אל מתיקות השלמות, ולו לרגע. עונג רב המעניק כוחות לעוד שנה של עמל אין סופי.

עם כל היופי של ימי ערב פסח יש להיזהר מדמיונות.

א. צריך להתחיל מבעוד מועד ולתכנן בהתאם לנתונים. אם הזמן קצר מידי והרצונות בתוקפם ללא פשרות, אז נופלים.



ב. להיעזר בכל מה שניתן. אין צורך להשתלט על הכל לבד, זהו מתכון בדוק לנפילה. יש להתחלק בנטל. הילדים אוהבים ומוכנים לקחת חלק אם מפעילים אותם מתוך התחשבות ובאהבה. לשתף אותם מלכתחילה ולא מתוך תשישות וכעס. ניתן למשל להכין רשימת משימות כשכל אחד מסמן את שמו על יד המשימה הנראית לו. כדאי להכין את האוכל שהם אוהבים ולתכנן צ'ופרים. ערב פסח הינו זמן חגיגי בפני עצמו. זה הזמן לאיחוד המשפחה לאחר חורף של עיסוקים אישיים. זה הזמן להתאחד סביב פרויקט משותף המחבר את כולם הביתה, והופך את כולם לאחראים ושותפים. ויותר מזה: כך מנחילה אם לילדיה שמחה של מצווה. במצרים, עוד טרם היציאה, נצטוו לקחת "שה לבית" (שמות י"ב, ג') חג המשפחה כולה!



ג. ימים ספורים לפני החג כדאי להיערך מחדש: לוותר על מה שלא נכנס לסל. להבחין בין עיקר לטפל, בין הלכה לתוספת ולוותר. לדעת לומר: "השנה זהו רצון ה'". השנים אינן זהות. יש שנים של חוסר זמן או היעדר כוחות, ואז בלית ברירה צריך להצטמצם לחובות ההלכה בלבד. אכן זהו הזמן להיזכר ש"אבק זה לא חמץ".



ד. לשמור על כוחות ולנוח. בתקופה זו הכל נפתח בטבע כמו בבית, וה"בוידם" הפרטי של אלרגיות ומועקות נוטה החוצה כשהלחץ מגביר את הרגישות. כי בערב פסח מציץ גם החמץ הפרטי שלנו. תוך כדי שפשוף הבית, משתפשף גם בפנים בפנים, במקומות שאף אחד לא רואה, ומתגלה הרבה חמץ... וכדי להתגבר צריך להקציב מראש זמן למנוחה.





ניקוי הבית הוא אחד מתיקוני עץ הדעת (לב השמים לפסח, הרב קרליבך). הלחץ של ערב פסח מזכיר את ערב שבת ופסח קרוי גם שבת ("וספרתם לכם ממחרת השבת" ויקרא כ"ג, ט"ו)

ועוד משהו. ניקוי הבית הוא אחד מתיקוני עץ הדעת (לב השמים לפסח, הרב קרליבך). הלחץ של ערב פסח מזכיר את ערב שבת ופסח קרוי גם שבת ("וספרתם לכם ממחרת השבת" ויקרא כ"ג, ט"ו). ביום שישי בגן עדן, טיילה לה האישה בחוץ ומצאה נחש... ומאז, בערב שבת ובערב פסח היא תנקה פנימה. לגבר יש תיקונים אחרים, ולכן למרות האכפתיות שלו הוא תמיד ירגיש כמתנדב. הוא בדרך כלל לא מזדהה עם עבודות הבית, אלא עוזר לה משום רצונו להיטיב לה. הוא לעולם לא יגיע לרצינות ולתמימות שלה בסדר וניקיון הבית. וכך למרות העזרה, היא נשארת עם ההרגשה שהיא לבד והכל עליה.

עליה להודות לו ולהעריך את מאמציו הכנים, ושהוא יבין...



בפסח נקרא את "שיר השירים", שיר האהבה בין הדוד לרעיה ובין הקב"ה לכנסת ישראל. ימים לגילוי של חסד ולמילים טובות. הפה – סח (בני יששכר לפסח).

אחרי ימים של עמל כשעייפת ואולי רגזת? שידלג האיש, יבוא ויעודד, מתוך הבנה שהכל מתוך התמסרותך הרבה יבוא בהערכה ויאמר:  "כלך יפה רעיתי ומום אין בך" (שיר השירים ד', ז').