יום עצמאות כואב ושמח

הרוע האנושי שאתה רואה מול עיניך, עוד יפעל לטובה.

הרב יצחק חי זאגא , ג' באייר תשס"ז

הרב יצחק חי זאגא
הרב יצחק חי זאגא
צילום: ניסים לב

הוא ישב לו עסוק בלימודו. לפתע הוא נזכר, יום העצמאות מתקרב. תחושת הכאב הזכירה לו שטרם החליט מה יאמר לבני עדתו: חלקם ממגורשי גוש קטיף וחלקם אזרחים מן השורה, אבל כולם נבוכים מול "קריסת המערכות" העוברת על מדינת ישראל:

כולם ראו ושמעו איך צריך היה להפוך את כל צמרת המשטרה, כדי למצוא אחד בעל עבר נקי. השחיתויות הממשלתיות והבזיון במלחמת לבנון שהראה בעליל מה גרם הבלבול הערכי לצה"ל. תופעת חבר הכנסת הערבי המשתף פעולה עם אחיו, אויבינו. החולשה הממשלתית מול האיום הגרעיני והעוני המתרחב. אכן, יום עצמאות כואב. 


וכי, הפסקנו לומר הלל בחנוכה בגלל שבהמשך הופיע ינאי המלך ורצח את רוב חכמי ישראל? או הורדוס שרצח את כל בית חשמונאי? ואיך אפשר להתעלם מכל הטוב והמתיקות שיש בדור הזה על אף צרותיו הרוחניות
איפה המצעדים הצבאיים שהיו חלק בלתי נפרד מחגיגות יום העצמאות בילדותו: האווירה השמחה ברחובות, האהבה הגדולה, הערכיות הציונית, ההתיישבות וכיבוש הארץ כשהעם ידע להעריך ולחבק את לוחמיו? היום חושש כל חייל לעמוד מול בית משפט עקום המגן בעיקר על האויב. הוא נזכר בסיסמה שראה על אחת מעמדות צה"ל בחברון: "טוב עו"ד גרוע (במקרה וירית..) מחזן טוב (אם לא תירה בזמן...)". עד כדי כך הגענו שחייל יהודי חושש לעיתים מהעם שלו עצמו יותר ממתקפת האויב.

ואז היא נכנסה. היא נראתה מבוגרת וצלולה עם ישרות של אם יהודיה. שמעה את דבריו ופסקה: "איזה שטויות אתה מדבר. יום העצמאות הוא שלנו. אנו חוגגים על מעשה ה' המופלא ועל הנס הגדול שעשה לנו הקב"ה שהקים לנו מדינה ויצאנו משעבוד הגויים. מה הקשר למעשיהם הרעים של בני האדם?! וגם הרוע האנושי שאתה רואה מול עיניך, עוד יפעל לטובה ויגרום לכולם להבין שבלי יהדות וערכיה לא ניתן להתקיים כמדינה. אומנם הכאב הוא גדול, אבל אין בכך כדי לשנות את העובדה האלוקית המוחלטת של השמחה בנס יום העצמאות".

עם כל גדלותו בתורה, הוא ידע שהיא בחכמתה הפשוטה צודקת ממנו. וכי, הפסקנו לומר הלל בחנוכה בגלל שבהמשך הופיע ינאי המלך ורצח את רוב חכמי ישראל? או הורדוס שרצח את כל בית חשמונאי? ואיך אפשר להתעלם מכל הטוב והמתיקות שיש בדור הזה על אף צרותיו הרוחניות. ובוודאי כשתנועת התשובה רק הולכת וגדלה מיום ליום. "...מדינתנו, מדינת ישראל, יסוד כסא ד' בעולם... שזהו באמת האושר היותר עליון. אמת שאושר נשגב זה צריך הוא לבאור ארוך כדי להעלות אורו בימי חושך, אבל לא מפני זה יחדל מלהיות האושר היותר גדול" (אורות, עמוד ק"ס).

המאמר הוא מתוך העלון "ראש יהודי".