מצוקת הרווקות מעוררת אנשים טובים לפתרונות יצירתיים. לפנינו רעיון מקורי שהגיע מאחת הקוראות:

"...בתורה, מופיע רק עם מי אסור להתחתן: קרובי משפחה פסולים מסיבה רוחנית או גופנית ומגבלות-חיתון של הכּהנים, אך לא מצויין גיל לנישואין. רק במסכת "אבות" מופיע: "בן 18 לחופה". כלומר, שראוי להינשא מגיל 18 ומעלה, ולא לפני (כשם ש"בן 15 לגמרא" פירושו: לא לפני, אך ברור שאפשר גם אחרי, כדעת רבי עקיבא).





יש בציבור שלנו בנות ממש מקסימות שה"בעיה" היחידה שלהן היא הגיל. מי יודע כמה סבל נגרם להן, רק משום שכששומעים את גילן חושבים מיד על בחור מבוגר מהן

כדי להבטיח שלום-בית מנסים כידוע להתאים בין השניים: במנהגים, באורח-החיים של המשפחות וכו'. כי הרגלים, אופי, כיוון תורני וכדו' הם דברים שלא קל לשנות אותם, ולכן צריך להשתדל למצוא בן-זוג מתאים. חז"ל גם המליצו לשאת בת תלמיד חכם (פסחים מ"ט.), וכן לבדוק באחיה של הכלה (בבא בתרא ק"י.). אולם לא מצינו בשום מקום שאישה שמתאימה באופי, ברמה הרוחנית וכו' פסולה רק משום שהיא גדולה מהאיש!.הרי לעיתים מדובר בהחמצה של שידוך מצויין לבחורה בת 26, רק משום שהבחור בן 24.



האם הבדל השנים הקטן הוא כל-כך משמעותי!? יש בציבור שלנו בנות ממש מקסימות שה"בעיה" היחידה שלהן היא הגיל. מי יודע כמה סבל נגרם להן, רק משום שכששומעים את גילן חושבים מיד על בחור מבוגר מהן (לפעמים גם ב-12- שנה...).



גיל אינו מעיד על בגרות או על אופי חיובי. סבי סיפר שלפני מאה שנה בפולין אימו הייתה גדולה מאביו ב-10 שנים, והייתה ביניהם אהבה גדולה ויחסי חברות, עד שבפטירתו (הוא נפטר לפניה) היא הספידה אותו במילים: "היום איבדתי לא רק את בעלי, אלא את החבר הכי טוב שלי". מי אמר שכשהאישה מבוגרת יותר, הנישואין לא יהיו מוצלחים? וכי כיום, כשברוב הזוגות הבעל גדול מאישתו, הנישואין הם תמיד מוצלחים?



יש בנות שנראות צעירות מגילן וחשות צעירות, והפוריות היא תמיד ביד ה'. בנות רבות התחתנו בגיל 23 וילדו 2-3 ילדים, אבל לא מעטות התחתנו בגיל 27, ואפילו 30, וילדו 6 ילדים (וב"ה, כיום יש סיכוי רב יותר ללדת בגיל מתקדם).



לאשה מבוגרת יותר יש יתרון חשוב: בציבור שלנו יש המאמצים את הרעיון "החרדי" כשהאישה מפרנסת והבעל לומד תורה. ובכן, לאותם בני 20-23 שרוצים לחיות כך, לפחות מספר שנים, אין טוב מאשר לשאת אישה בת 24 ומעלה שכבר סיימה ללמוד מקצוע, ומרוויחה משכורת קבועה ויציבה. כיום המצב הוא שבחור כזה מחפש צעירונת בת 20 שתהיה לו אישה וגם רעיה, גם תנהל בית (בישול, ניקיון, סדר וקניות), גם תלמד לימודים גבוהים, וגם תתרוצץ לעבוד בחוץ. בגיל 21 היא כבר אימא השמה את התינוק במעון בגיל 3 חודשים, וממשיכה ללמוד יום שלם, חוזרת לשיעורי בית, טיפול בתינוק, בישול וניקיונות... האם זה אנושי!?



לעומתה, בחורה בת 24 שסיימה ללמוד (ויתכן אף עובדת ומתפרנסת) יכולה להתחתן ברוגע רב יותר עם בחור צעיר ממנה שעדיין לומד. ממש קשה להבין, מה הלהיטות הזו דווקא אחרי בחורות צעירות?





ברגע שנשנה את המבט על יחס הגילאים שבין הבעל והאישה יהיה לרווקות רבות מבחר עצום של בחורים. הפתרון הוא כל-כך פשוט שאתה שואל "איך לא חשבו על זה קודם"

מובן ש"מותר" להתחתן עם בת הצעירה ממך... הרוב יעשו כך גם מבלי לשאול אותנו, אך במצב הקיים היום ודאי שמצווה להתחתן עם בת המבוגרת ממך. כי מלבד מצוות הנישואין, מקיימים בזה גם "לא תעמוד על דם רעך" וגם "ואהבת לרעך כמוך". הרעיון אינו שלי: יש מגדולי ישראל שהתחתנו עם נשים מבוגרות מהם, כמו: הרבי מליובביץ' זצ"ל, החפץ חיים זצ"ל, הרב אלי ודינה הורביץ הי"ד ועוד. הם נעשו רבנים גדולים אחרי, ואולי בעקבות החתונה עם אותה אישה הגדולה מהם (מאחורי רב גדול מסתתרת אישה גדולה).



שינוי כזה תלוי הרבה באווירה הציבורית. צריך לבקש מהרבנים שיבהירו בישיבות שצריך לבדוק אופי, כיוון התורני, משפחה וכדו', אבל ידגישו שהגיל הוא דבר שולי.



ברגע שנשנה את המבט על יחס הגילאים שבין הבעל והאישה יהיה לרווקות רבות מבחר עצום של בחורים. הפתרון הוא כל-כך פשוט שאתה שואל "איך לא חשבו על זה קודם". לא רק הבנות תיהננה מכך, אלא גם הרווקים הרבים שחלקם ימצא את מבוקשתם דווקא בבת בוגרת, בשלה ובעלת מקצוע". עד כאן הצעתה של תהילה.





זוגות בהן הבעל צעיר מהאישה מוזמנים להגיב על ההצעה ולהעלות מסקנות מניִסיונם... ואי"ה נתייחס בקרוב.