הכנסת מתלבטת האם לחוקק חוק שיטיל צנזורה על האינטרנט מפני אתרים בעלי תכנים שליליים, ומשפחות רבות בישראל מתלבטות האם נכון להתקין תוכנות סינון המצנזרות תכנים אלה. התלבטויות אלה מבוססות על קונפליקט עמוק בין ערכי החופש והתרבות הליברלית של העולם המערבי לבין ערכי האחריות והמוסר שמקורם בתרבות היהודית.



האם נכון בשם ערכים אלו לכפות על כל נער ונערה לציית לכללים חדים וברורים או שנכון יותר לאפשר להם להיות חופשיים ונאמנים לעצמם וכך הם ייבחרו את דרכם באופן חופשי?

בית המשפט העליון נדרש לא פעם לעתירות נגד צנזורה שהוטלה על סרטים, מחזות ופרסומות. בעתירות אלו מודגשת מלחמת הערכים: מצד אחד טוענים המצנזרים לערכי מוסר ומסורת שמרניים המצדיקים כפייה של הגבלת תכנים לשם שימור אותם ערכים, ומצד שני טוענים העותרים לערך חופש הביטוי, ספינת הדגל של העולם המערבי. משמעות חופש הביטוי הוא החופש של האדם לקבוע מה הוא רוצה לראות ולהראות לאחרים? ומה הוא רוצה לשמוע ולהשמיע?

בית המשפט בישראל בחר להכריע לטובת חופש הביטוי וחירות הפרט, ונגד הערכים של מחויבות למוסר ולערכים מסורתיים. מנגד, קמה ביקורת רבה של אנשי רוח הטוענים כי דמותה המוסרית של חברה מחייבת הטלת מגבלות שיבטיחו את שימור ערכיה גם במחיר של פגיעה בחופש הפרט ליצור או להפיץ יצירה. הקונפליקט המשפטי שתארתי לא נשאר סגור בין כתליו של בית המשפט. זו היא התמודדות ערכית שאנו פוגשים על כל צעד ושעל בחיינו: בבית, בבית הספר, בקניון ובקולנוע. האם נכון בשם ערכים אלו לכפות על כל נער ונערה לציית לכללים חדים וברורים או שנכון יותר לאפשר להם להיות חופשיים ונאמנים לעצמם וכך הם ייבחרו את דרכם באופן חופשי?

גם שאלת התקנת תוכנות הסינון נגזרת מקונפליקט זה: האם נכון להכתיב לגולשים  את הנגישות לתכנים חיוביים בלבד או להשאיר להם את החופש לעצב את דרכם ולקוות שהם יחליטו לדבוק בדרך הטובה מתוך בחירה חופשית.

אכן, הצורך לאזן בין ערכי המוסר לבין ערכי החופש חייב לעמוד לנגד עינינו תמיד, אך העמדת ערכי החופש והמימוש העצמי בקונפליקט מול  ערכי ההגבלה והצנזורה בשם המוסר הינה תמונה חלקית בלבד.  הלוחמים למען חופש ביטוי בכל מחיר זועקים: "שוב פעם הדתיים נגד...", "שוב פעם הם סותמים לנו את הפה...".

מה עם הטלת הגבלות שנובעות דווקא מתוך חופש ומימוש עצמי? חופש הביטוי אינו מתמצה רק בחופש של אדם לקבוע לעצמו מה הוא רוצה לראות. אדם קובע לעצמו את זהותו גם במה שהוא לא רוצה לראות, גם במה שהוא לא רוצה לשמוע, גם איפה הוא לא רוצה להיות ומבחינה מסוימת ההחלטה, מה אני לא רוצה שיהיה. חלק מחיי מגדירה את זהותי, לא פחות מאשר ההחלטה מה אני כן רוצה. 



במקרה של צנזורה, אדם הבוחר לחסום את עצמו בעקביות מתכנים מסוימים מגדיר בכך את אישיותו ומאפשר לעצמו לחיות חיים הנאמנים לעקרונות שהוא עצמו בחר בהם

כך יוצא, בהפוך על הפוך, שדווקא הבחירה של אדם להגביל את עצמו מעצימה את האוטונומיה שלו ואת יכולתו לשלוט בחייו ולעצב את תוכנם. במקרה של צנזורה, אדם הבוחר לחסום את עצמו בעקביות מתכנים מסוימים מגדיר בכך את אישיותו ומאפשר לעצמו לחיות חיים הנאמנים לעקרונות שהוא עצמו בחר בהם. כך יוצא שדווקא הצנזורה והטלת ההגבלות מבטאות את חירות האדם לגבש לעצמו את זהותו.

לשם כך נכון שהורים ומחנכים יתייעצו בלב פתוח עם בניהם, בנותיהם ותלמידיהם ויגיעו יחדיו להחלטה מאיזה תכנים הם בוחרים להימנע ובאלו תכנים הם בוחרים לדבוק. נער או נערה המגיעים בעצמם למסקנה שהם מעוניינים לחסום עצמם מפני תכנים שליליים מממשים בכך גם את ערכי המוסר והמסורת וגם את ערכי חופש הביטוי והעצמאות האישית.