ל"גייס" את החרדים

זה הזמן להכניס קצת אור לעם היושב בחושך.

אורח באתר , י"ב בתשרי תשס"ח

מה היה קורה אילו היינו מגייסים את החרדים לרוח התנדבות בעם? "המתנדבים בעם ברכו את ה'".

לאחרונה דובר על חוק שירות לאומי חובה לאלו הפטורים משירות צבאי. מה היה קורה אילו היינו מגייסים את החרדים ללמד תורה את עם ישראל? כמובן, את מי שרוצה. לא כופים, בין ללמוד ובין ללמד. כמו שמסלול צבאי הוא שלוש שנים (4-5 שנים בהסדר) ככה גם אפשר לעשות אצל החרדים, שנה וחצי של הכשרה: לימודי דידקטיקה, תעודת הוראה על הדרך, למידת תכנים יהודיים מתואמים לגילאים ורקעים שונים, הכנה לקרב ולמידת האויב.


לאחרונה דובר על חוק שירות לאומי חובה לאלו הפטורים משירות צבאי. מה היה קורה אילו היינו מגייסים את החרדים ללמד תורה את עם ישראל? כמובן, את מי שרוצה
אחרי הכשרה בישיבה, ממולאים במוטיבציה להכניס קצת אור לעם היושב בחושך, יצאו המורים הצעירים לשנה וחצי נוספות של עבודה מעשית. כדי לכסות על הפער של החצי שונה הנוספת צריך לעשות שני מחזורי גיוס. תהיה גם אופציה של הארכת שירות או קיצור שירות במקרה של אי התאמה. בשעות הבוקר ואחר הצהרים יעבירו שיעורים בכיתות, ואחרי שעות הלימודים יחזרו לישיבה. צריך לעשות בישיבה סיכומים כמה פעמים בשבוע בנוסף ללימודי קודש רגילים, ותמיד צריך להיות עם אצבע על הדופק.

לא כל אחד יכול להתקבל למסלול, כי צריך א-ביסל'ה כריזמה ושלא יהיה פחד קהל וקול רם. ובעיקר, צריך מוטיבציה. אסור שזה יהיה "בעל כורחו". זה חייב להיות ברור שעם ישראל חולה והתורה היא התרופה שהעם צריך. צריך שירצו להתקבל לשם ושלא כל אחד יכול. בשביל זה צריך לעשות הסברה גיוסים ושכנועים בישיבות הקטנות. אני מניח שלא תהיה התנגדות בישיבות הקטנות, כיוון שזה יעזור להם בחינוך התלמידים שלהם כי מי שלומד על מנת ללמד לאחרים יכול להבין יותר טוב.

השיעורים אצל החילונים יהיו על דברים בסיסיים ביהדות: בריאת העולם, אבות, יציאת מצרים וכן על שאר תולדות ע"י בתקופת התורה. השתלשלות התורה והתושב"ע. צריך להראות את המסרים היוצאים מהפרשה ומהמצווה, מסרים רלוונטיים לכל דור ולכל אדם. צריך ללמד מהי ענווה, מהי צניעות, גמילות חסדים, מוסריות. חשוב שהדברים יועברו בצורה הכי שכלית שיש, בדור פוסט מודרניסטי דברים נכונים מתקבלים יותר מדברים מיסטיים מעורפלים.

כדי להרגיע את החילונים, התוכן יוצג להורים בתחילת השנה ויועמד להצבעה באם הם רוצים בו אם לאו. בתוכן עצמו לא אמור להיות שום דבר שסותר מוסר חילוני. השיעורים מיועדים בסך הכל למסור ידיעות יבשות ולחנך למידות טובות שמקובלות על כולם, ולא דברים שיעוררו מחלוקת כמו פוליטיקה. צריך להכין את המגויסים להתחמק באלגנטיות.


המסלול הזה אמור לפתור כמה בעיות בארצנו הקטנטונת והם: ה"השתמטות" של החרדים, שנאת דת אצל חילונייים, היבדלות של חרדים, ומוסר חולה אצל החילונים
בנוגע להשפעה של התורה על החילונים אין מה לדאוג. יקוים בהם: "טעמו וראו כי טוב ה'", וניכרין דברי אמת. גם בציבור החרדי זה ייטע רגשי לאומיות, וידוע הוא שככל ששואפים לדבר יותר כללי כך תהיה בו יותר השגחה והצלחה.

הגיוס הזה אינו מיועד רק לחרדים, אלא גם לציבור הדתיים לאומיים מוזמנים אם הם רוצים, אך עדיף שמי שיכול להתגייס לצבא שיתגייס. המסלול הזה אמור לפתור כמה בעיות בארצנו הקטנטונת והם: ה"השתמטות" של החרדים, שנאת דת אצל חילונייים, היבדלות של חרדים, ומוסר חולה אצל החילונים.

כל מי מגוייס שיעבור מסלול כזה לא יפסיד כלום שהרי הוא למד על מנת ללמד, והוא יצא עם מטען של דאגה לכלל עם ישראל לכל חייו. אחרי שיגמור את המסלול לא יצטרך יותר לחתום על "תורתו אומנותו", ויוכל לצאת למעגל העבודה, רק שהפעם הם יצאו מתוך משימתיות. בעזרת ה' הם גם יקבלו מענק מהמדינה, כמו כל מי שעושה צבא או שירות לאומי.

השיעורים עצמם צריכים להיות ללא כפייה וללא מבחנים. יותר עדיף שיהיו בצורת ויכוח או דיון או שו"ת. כדי לעניין את התלמידים יש להעלות נושאים חמים. אבל כדי שהעניינים לא יצאו משליטה צריך לפצל את הכיתה לשניים. בנים בנות. עדיף 'לבזבז' עוד מורה על כיתה ושיצא מהשיעור הזה משהו כדי שלא יקויים בנו תפסת מרובה לא תפסת.

יותר מזה יש להבהיר שהמערכת הבית ספרית תהיה מנותקת לחלוטין מהמסגרת של החינוך היהודי שאני מציע. זה ימנע הרבה חיכוכים. המגויסים לא יסונג'רו לסתימת חורים, לא ינסו לעקם את התוכן הלימודי שלהם, ולא יהפכו את השיעורים להכנה לבגרות בתושב"ע או למבחן ארצי ב'ויקרא'. למורה צריך להיות חופש פעולה מלא בשביל שיוכל לענות על צרכי הכיתה כפי ראות עיניו.

הישיבות חייבות להיות ממוקמות במרכז העניינים בין מבחינה גיאוגרפית ובין מבחינת פעילות חברתית, כדלעיל לעניין הורי התלמידים. אם אפשר, טוב שיעשו במסלול הזה פיצול בשירות כמו ב"הסדר". אחרי שירות פעיל בבתי הספר יחזרו המורים לאותה הישיבה ועל יד כך יוכלו להכין את השיעורים החדשים. בישיבות ההסדר זה עובד מעולה.


כדי להתחיל מהלך כזה צריך להתחיל בקטן, במשהו ניסיוני. כל מה שצריך זה בית ספר מסורתי כזה שיסכים לקבל תורה ב"פגישה עיוורת", בלי לדעת איך העניינים יתגלגלו
הישיבות צריכות להיות כמו בסיס כדי להתחדש ולרענן חומר נוסף. הם באים ואליו הם באים. המורים הצעירים ישאלו את הרמ"ים שלהם אם הם נהגו כראוי ומה עליהם לעשות במקרה כזה וכזה. הם ילמדו דברים רלוונטיים שמיועדים לענות על שאלות של התלמידים שלהם. אגב, זה סותר גישה חרדית שמתנגדת ללימודי אמונה, כי הם מעוררים שאלות. אנחנו מאמינים שאדרבה, ככל שהכפירה יותר חזקה ככה אנחנו יותר צריכים להתחזק בלימודי אמונה.

כדי להתחיל מהלך כזה צריך להתחיל בקטן, במשהו ניסיוני. כל מה שצריך זה בית ספר מסורתי כזה שיסכים לקבל תורה ב"פגישה עיוורת", בלי לדעת איך העניינים יתגלגלו. צריך רב צעיר עם אומץ שיוכל לקחת על עצמו מהלך כזה, כמובן באישור של גדול דור אחד לפחות, ועם גב של הרבה אנשי חינוך.

בעזרת ה' נעשה ונצליח, ולא אלמן ישראל.