כדרכו של עולם, אדם שנפטר מן העולם בשיבה טובה לאחר שנים ארוכות של עשייה ברוכה, הוא אינו מותיר אחריו חלל גדול. הלא גזירה היא על המת שישתכח מן הלב, ובפרט אם המדובר בזקן מופלג. אולם, כאשר מדובר בגדול דייני ארץ ישראל ובמנהיג הציבור הדתי והלאומי בדור הזה, פני הדברים נראים אחרת לחלוטין.



תלמידיו ומקורביו יכולים להעיד עד כמה זכה הרב לקיים את האמור במשנה אחת לאחת, ואכן זכה לכתר תורה. מלבד היותו כהן ומנהיג ציבור, היה הרב אדם גדול בתורה שמסר נפשו על התורה ועל צרכי עם ישראל

אמרו חכמים במשנה: "שלשה כתרים הם כתר תורה וכתר כהונה וכתר מלכות". אולם בעוד המלכות נקנית בשלושים מעלות והכהונה בעשרים וארבע, ואין אותן מעלות אלא זכויות המגיעות לו אחרי שהוא כהן או מלך, הרי התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים שהן למעשה השתדלויות שעל ידיהן נקנית התורה.

אילו נתבונן רק בחלקן של התנאים שעל ידן יכול האדם לזכות בכתר תורה, יתברר שאכן נדרשת מהאדם מסירות נפש אמיתית לאורך שנים, כדברי המשנה: "...במיעוט שינה, במיעוט שיחה, במיעוט תענוג, במיעוט שחוק, במיעוט דרך ארץ, בארך אפים, בלב טוב, באמונת חכמים, ובקבלת היסורין".

תלמידיו ומקורביו יכולים להעיד עד כמה זכה הרב לקיים את האמור במשנה אחת לאחת, ואכן זכה לכתר תורה. מלבד היותו כהן ומנהיג ציבור, היה הרב אדם גדול בתורה שמסר נפשו על התורה ועל צרכי עם ישראל. מסירות נפשו לצרכי הציבור לא ידעה גבולות, ודווקא מתוך כך ידע צרת נפשן של עגונות ועשה רבות להתירן.

דמותו של הרב שפירא בנוף הישראלי הייתה יוצאת דופן. כותרות פוליטיקה ורייטינג היו ממנו והלאה, אולם בעת שהציבור נזקק לו ידע לעמוד בפרץ בגבורה כדיין היושב בדין והשכינה עומדת לנגדו, ללא משוא פנים לאיש בין אם המדובר בתלמידיו, בשועי ארץ או במנהיגים פוליטיים.





על אף שזכה הרב להקים בחייו דורות של תלמידי חכמים, רבנים ומחנכים, התחושה של החלל הגדול שנפער בהעדרו מותירה אותנו עם סימני שאלה רבים, בפרט לאור האתגרים הרבים שצופן לנו העתיד

מתוך ענווה ופשטות ירושלמית שכל כך אפיינה אותו, הפך ברבות השנים להיות מנהיג של ציבור שנטל על עצמו ועל כתפיו הצרות משימות תורניות אמוניות ולאומיות. להיות מנהיג ציבור הוא אתגר גדול, על אחת כמה וכמה אם המדובר בדור רווי תהפוכות ודילמות בשאלות כבדות משקל ובאחריות לאומית.

על אף שזכה הרב להקים בחייו דורות של תלמידי חכמים, רבנים ומחנכים, התחושה של החלל הגדול שנפער בהעדרו מותירה אותנו עם סימני שאלה רבים, בפרט לאור האתגרים הרבים שצופן לנו העתיד.

דרכו בחייו משמשים ציווי וצוואה לכל תלמידיו ולכל מוקירי זכרו, להמשיך את אשר פעל בחייו ביתר שאת וביתר עוז. ייתן ה' ויתקיימו בנו במהרה דברי הנביא ישעיהו: "בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח וּמָחָה אֲדֹנָי ה' דִּמְעָה מֵעַל כָּל פָּנִים, וְחֶרְפַּת עַמּוֹ יָסִיר מֵעַל כָּל הָאָרֶץ כִּי ה' דִּבֵּר".