האתגר הבא של המדרשות לבנות

העיקר הוא בעל ירא שמים ובן תורה.

הסופר הרב יוסף אליהו , י' בחשון תשס"ח

בפרוס השנה החדשה פגשנו באחת החתונות את ב', השדכנית של הזוג המתחתן. להיות בחתונה של שניים שזכית להכיר ביניהם, ללא ספק הוא מעמד מרגש. גם ב' מתרגשת, אף שכבר נכחה בעשרות אירועים כאלה... בכל רגע שהיא פנויה מטיפול בבני משפחתה  מצוי הטלפון על שיכמה: הצעות, קביעת ראיון אישי, פיוס מישהו הרוצה להיפרד על מאומה, שכנועים, תחנונים וגם גערות ברווק או הרווקה בן ה30+ ששוב אומרים "לא" תמוה. והכל – למען שמו באהבה.


כשהיא מגיעה לחתונה, היא באה לשמח ולשמוח. אך לא רק... היא "תופסת שולחן" ליד מעגל הרוקדות וצופה במחוללות, ובְמוחה "מחוללים" משפטים ששמעה מהבחורים שראיינה
לפני 10 שנים, אמר לה הצדיק הירושלמי ר' רפאל לוין זצ"ל: "את חייבת לקחת כסף כשהשידוך מצליח. קחי 500 דולר מכל צד". הדבר לא התאים לאופיה. היא התייחסה לַדברים כאל המלצה טובה, והחליטה להמשיך כרגיל. כעבור שנה, היא שמה לב שבמהלך השנה שחלפה לא יצא מתחת ידיה אף לא שידוך אחד... היא קישרה זאת לכך שלא צייתה לצדיק, החליטה לקבל את דבריו ומאז חזרה הברכה לשרות במעשי ידיה.

כשהיא מגיעה לחתונה, היא באה לשמח ולשמוח. אך לא רק... היא "תופסת שולחן" ליד מעגל הרוקדות וצופה במחוללות, ובְמוחה "מחוללים" משפטים ששמעה מהבחורים שראיינה: "מחפש אחת שמחה, סוחפת כזו...", "זורמת, אבל לא רעשנית"... אחר כך היא פונה לעבר המחיצה ומביטה ברוקדים. היא מבררת ומעדכנת את רשימת השמות בשמות חדשים. לא פלא שרבים טורחים להגיע אליה, למרות שאינה גרה במקום מרכזי.

"הכל בסייעתא דשמייא", מדגישה ב'. "אנחנו רק שליחים קטנטנים של הבורא".

"מהן ה'רוחות' החדשות בתחום ההכרויות? את הרי בקשר עם עשרות בחורים ובחורות בחודש?".

"ראשית, נקודה חיובית: ברוך ה', אנשים מגיעים היום לשדכנים בגיל יותר צעיר. הפונים הם צעירים יותר, וגם ההורים פונים עבור בן או בת צעירים יותר ומבינים שלא רק מי ש"נתקע" פונה לשדכן, אלא שזוהי הדרך המקובלת והרגילה. ונקודה שניה שצריך לתת עליה את הדעת: אני נתקלת יותר ויותר בתופעה שבנות רציניות שעברו מסלול של מדרשה תורנית נעשות מקובעות על דגם מאוד מסויים של בן זוג.


לפני שנתיים הגיעה אלי בחורה בת 25 שהתעקשה להכיר בחור דווקא מישיבת "הר המור". היא הסבירה שהלימוד שם רציני, כידוע, ושאחרי שלמדה במדרשה מסויימת היא מרגישה "שייכת" לישיבה זו
המלמדים במדרשות הם כנראה כל-כך מוצלחים שהבנות רואות בהם ובתפיסה הדתית שהם מייצגים מודל לחיקוי. יתכן שיש מחשבה כזו בתת-ההכרה של מקימי המדרשות כדי שהבנות תהיינה ב"קו" המחשבתי של הבנים שאנו מחנכים, נקים מדרשה שתהווה "חממה נשית" לרוח הנושבת באותו בית-מדרש. אך צריך להבין שהבנים יכולים כיום "להתעקש" על הכיוון שלהם עד שימצאו בת מתאימה, מה שאין כן הבנות שבשום אופן אינן יכולות להרשות לעצמן "לוקסוס" כזה. אתן דוגמא שאירעה לי לאחרונה, ואני מקדימה שזוהי דוגמא ממגזר מסויים, אבל הבעיה קיימת ברוב המדרשות המטביעות חותם החלטי מדי על הבנות:

לפני שנתיים הגיעה אלי בחורה בת 25 שהתעקשה להכיר בחור דווקא מישיבת "הר המור". היא הסבירה שהלימוד שם רציני, כידוע, ושאחרי שלמדה במדרשה מסויימת היא מרגישה "שייכת" לישיבה זו. הפגשתי אותה עם שני בחורים משם שאמרו לה לא. ניסיתי להסביר לה בעדינות שלמיטב הכרתי חלק ניכר מבחורי "הר המור" מחפשים משהו שאין בה... היא לא קיבלה את דברי והלכה.

חלפו שנתיים, ואביה הגיע אלי: "בתנו התבגרה. היא בת 27, והזמן עשה את שלו. היא התגמשה מאוד. אנא, נסי להכיר לה מישהו. פניתי אליה והצעתי לה בחור עם כל המעלות שחיפשה: רציני, לומד חזק, עם שאיפות רוחניות וכו' ש"בעייתו" היחידה היא שאינו לומד ב"הר המור", אלא בישיבה טובה בשומרון. היא הסכימה והם נפגשו.

בבוקר שאחרי הפגישה אני מקבלת טלפון בהול מהבחור: "תגידי, מה פתאום הכרת לי את הבחורה הזאת?".

"מה קרה? מה לא בסדר!?", נבהלתי.

"כל הערב היא ניסתה לשכנע אותי לעבור ל"הר המור".


מישהו שם במדרשות צריך לתת את הדעת לכך שיתכן והרוח החד-משמעית שהוא מעביר לבנות מכניסה חלק מהן למלכוד מסוכן מאוד
מישהו שם במדרשות צריך לתת את הדעת לכך שיתכן והרוח החד-משמעית שהוא מעביר לבנות מכניסה חלק מהן למלכוד מסוכן מאוד. בנות הן תמימות וצדיקות וכשמראים להן את היופי שבתורתו של רב מסויים בלבד הן מחליטות שזוהי התורה ואין בלתה, גם אם לא אמרו זאת במפורש. לכן חייבים לומר בפירוש את ההיפך: העיקר הוא בעל ירא שמים ובן תורה, גם אם לא יצטט את תורת הרב המסויים שלמדה במדרשה. והדרך הטובה יותר היא ללמד תורה של אחדות. להכין את הבנות לנישואין על-ידי כך שתלמדנה במדרשה את תורת רבי נחמן, תורת חב"ד, תורת "שפת-אמת", תורת הרב קוק ועוד. האשה נוצרה "כרצונו" יתברך, והיא מסוגלת להכיל גוונים שונים של תורת אמת.