לא הבל היופי

חיים של כבוד ואהבה גם הם מאצילים על בני הזוג.

מרים בר , ט"ו בשבט תשס"ח

יהדות לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7

הוא בן 32, ביקש הצעות שידוך. אחר שסיפר על עצמו, תיאר את דרישותיו: הדרישות הרגילות, ואחר כך הוסיף קצת במבוכה: "ושתהיה יפה. זה מאוד חשוב לי. פגשתי הרבה מאוד בנות, אבל אני מחפש מישהי ממש יפה. את רואה מה הולך היום ברחוב!".


אינני יודעת כמה הרחוב היה גלוי אז, בוודאי לא כהיום. אבל הבעייה היתה קיימת מאז ומעולם, ותפקידו של האדם הוא להתגבר. שהרי אם לא היה הקושי, אם לא היצר הרע, לא היו האיסורים
אני רואה, אבל לכן לימדונו חז"ל לשמור על עינינו. לא על כל דבר צריך להסתכל. יש לעבוד על המידות, להתגבר ולא להביט. וחז"ל התייחסו לעניין בחומרה. אינני יודעת כמה הרחוב היה גלוי אז, בוודאי לא כמו היום. אבל הבעייה היתה קיימת מאז ומעולם, ותפקידו של האדם הוא להתגבר. שהרי אם לא היה הקושי, אם לא היצר הרע, לא היו האיסורים.

הצעתי לו בחורה מיוחדת שהכרתי. איכותית: צנועה, חכמה, משכילה, בעלת חוש הומור ונאה. הם נפגשו. אימה של הנערה אמרה שזה בסדר, אפשר להמשיך. הבחור אישר שהנערה אכן איכותית, אבל הוסיף קצת במבוכה שהיא לא מספיק יפה, ובכל זאת הסכים להיפגש שוב. היא באמת איכותית. חבל להפסיד.

אחרי הפגישה השנייה הודיע שלא נראה לו. "תביני", הוא אמר, "אני מחפש משהו אחר. יש לי דימוי מסויים של משהו שאני מעוניין". ושוב הוסיף ביאוש: "אי אפשר להתמודד עם המראות שברחוב".

אף שדבריו הכאיבו לי, נגעה כנותו לליבי. אך מה לעשות והטלפונים מצד אימה של הבת לא פסקו? מסתבר שהבחור ממש נשא חן בעיניה. "שכנעי אותו", אמרה. "בחורים בגיל הזה צריכים יותר דחיפה. תתאמצי קצת יותר".

אז התאמצתי ושכנעתי והם שוב נפגשו ושוב... לאחר פגישה חמישית הבחור הרים ידיים: "לא נעים לי", אמר. "זה לא ילך. אבל יש לי חבר חכם ומוצלח מאוד. הרבה יותר מוצלח ממני. לא ממש איכפת לו היופי. הוא מחפש רק איכות. הוא מאוד רוצה כבר להתחתן. היא תתאים לו...". 

אי אפשר להתעלם מחשיבות היופי בחיינו. די לצאת לרחובות המוארים ולראות שהעמוד הרביעי הוא כנראה עמוד היופי, בכל. לא רק לנשים: ביגוד, מוצרי טיפוח וכדו'. בכלל חפצים, כלים ואביזרים. האורות מסנוורים ומטשטשים קצת את החשיבה, את הראייה.

אולי משום כך קשה לזהות יופי אמיתי, פנימי.

על שרה אמנו נאמר שהיתה יפה. על רחל אמנו נאמר שהייתה יפת תואר, וכבר בילדותנו ידענו שלאה סבלה מפני שלא הייתה מספיק יפה. בכלל, בסיפורי התורה יופי האישה תופס מקום חשוב. ובחורים משתמשים בהסבר זה גם הם. גם התורה מתייחסת ליופי, הם מצטדקים. ומזכירים מדרשים מיוחדים על חוה ועוד נשים. אבל אמר רבי ישמעאל : "בנות ישראל נאות הן...", והוא התכוון לכולן. איך אפשר שלא לראות? 


אין ספק שבנושא זה קשה מאוד להניא בחורים, ואולי גם בנות, מנושא היופי. דומה שבנפשם הוא. אני רואה ועיני כלות. השנים חולפות, גם יופיים שלהם לא משתפר
אין ספק שבנושא זה קשה מאוד להניא בחורים, ואולי גם בנות, מנושא היופי. דומה שבנפשם הוא. אני רואה ועיני כלות. השנים חולפות, גם יופיים שלהם לא משתפר. המצב נראה לא טוב, ואין הם מסוגלים לשנות מדרישתם. פשוט לא מסוגלים. דומה כי חיי בדידות עדיפים בעיניהם.

בזמנו, אירחנו בביתנו מספר רווקים לסעודה מסויימת. בחור בוגר למדי שסירב להצעת שידוך נשאל למה, ההצעה באמת טובה והוא כבר... הוא התבייש להסביר את עצמו, וחברו, גרוש בן 49 הסביר בשבילו: "אנחנו הגברים מחפשים אצל אישה חוט של חן. זה מאוד חשוב לנו". לצערי, הם עדיין מחפשים. אנשים יקרים, טובי לב ורוח. הם היו יכולים להקים בתים נפלאים. אין הם יכולים לזוז מדרישתם. והם מנסים. באמת מנסים.

החוכמה היא לדעת להביט. החוכמה היא לדעת למצוא. יתכן שהפגם הוא לא באי מציאות היופי. יתכן שהפגם הוא בכושר למצוא אותו, בקושי ליצירת קשר. אולי חייבים עטיפה ממש מוצלחת כדי להתחבר.

אבל יופי הוא משתנה. זה לא נשאר לנצח. יש שמתבגרות ונעשות יפות משנה לשנה, אף אם נקודת הפתיחה היתה נמוכה לכאורה. יש גם להיפך. זה משהו בנשמה שמקרין על היופי. משהו ברוח האדם שמשפיע על החיצוניות.

חיים משותפים. חיים של כבוד ואהבה גם הם מאצילים על בני הזוג ומייפים אותם.