אני מנסה להבין למה מתנפלים שוב ושוב על חוק טל, ודווקא אנשים שכל יום נשבעים בשם שלטון החוק. הרי זה החוק. הרי התווכחו ורבו עליו חודשים, הרי הוא לא היה נחקק אלמלא הלחץ של בג"ץ שהכריח את הכנסת להחליט משהו לכאן או לכאן ולא להשאיר את העניין בלתי מוסדר, הרי הממשלה והכנסת בעל כורחן תחת לחץ של בית המשפט ושל הפגנות ושל סטיקרים ושל ביקורת עיתונות, נאלצו לקבל החלטה. וזה מה שהם החליטו. כל ההליך הדמוקרטי התבצע פה במיטבו: מאבק ציבורי, ויכוח ענק, עיתונות, הפגנות, בג"ץ, סערה פוליטית, סף משבר ובסוף הורמו הידיים וזו התוצאה. אז יש הכרעה. הוויכוח הסתיים בחוק טל.



איזו מין חוכמה זו לבוא כל כמה חודשים ולהציע לבטל אותו. נניח שהצלחת, רגע היה לך רוב בכנסת, וביטלת. בעוד כמה חודשים יהיה רגע של רוב בכנסת לצד השני

איזו מין חוכמה זו לבוא כל כמה חודשים ולהציע לבטל אותו. נניח שהצלחת, רגע היה לך רוב בכנסת, וביטלת. בעוד כמה חודשים יהיה רגע של רוב בכנסת לצד השני. אז הם יבטלו את הביטול, ואתה תבטל את ביטול הביטול, וככה נרקוד צעד קדימה צעד אחורה עד אין סוף? שלטון החוק פירושו שיש איזשהו מנגנון של הכרעה בוויכוח ציבורי, ושברגע שהוויכוח הוכרע ויש חוק כולם פועלים ליישום החוק. אפשר לבוא אחרי חמש שש שנים ולבחון מחדש ולהציע שינויים לאור הלקחים, אבל לפתוח מחדש את כל הוויכוח כל שני וחמישי, פירושו להפוך את ספר החוקים לפלסטלינה.

להתחפר בבוץ

אבל השאלה היותר קשה היא המעשית. האם ח"כ פינס חושב שביטול החוק יביא לגיוס המוני של חרדים לצה"ל? האם המדינה מסוגלת לאכוף גיוס על אוכלוסיה שלמה שלא מוכנה להתגייס? המשטרה הצבאית תיכנס לישיבות ותגרור משם שלושים אלף בחורים בכוח? והצבא מעוניין בזה? הוא מסוגל לקלוט אותם?



ברור לכל שיש פה אי שוויון זועק, שיש פה גם שקר שהולך ומסתבך והולך ומתלכלך. זה לא באמת 'תורתו אומנותו', זו אוכלוסיה שלמה שלא משרתת בצה"ל. אלה שלומדים ואלה שלא לומדים, ואין להם ברירה אלא לשקר. כי מה יעשה גבר חרדי בן שלושים שלא מתאים לו לשבת כל החיים בישיבה, ויש לו אישה וילדים לפרנס. הוא לא בן 18. הוא כבר מסובך בבוץ ובבלוף שיצרו המדינה והמגזר שלו ביחד. מה הוא יעשה, יתגייס עכשיו לגולני? הוא עושה מה שהחברה שלו נוהגת לעשות: מוצא רב שחותם לו על הצהרה שקרית כאילו הוא לומד, והולך לעבוד באופן בלתי חוקי באיזה מקום בשולי הכלכלה החרדית, בכסף שחור, ללא זכויות, ללא פנסיה וללא תשלום מיסים.



אבל השאלה היותר קשה היא המעשית. האם ח"כ פינס חושב שביטול החוק יביא לגיוס המוני של חרדים לצה"ל? האם המדינה מסוגלת לאכוף גיוס על אוכלוסיה שלמה שלא מוכנה להתגייס?

האם זה טוב למדינה? האם זה טוב לו? האם זה יותר צודק מאשר לאפשר לאיש הזה להיחלץ ממעגל השקר והעוני שהוא הוכנס לתוכו מרגע לידתו? ברור שהמדינה מזה והאוכלוסייה החרדית מזה לכודים בתוך איזה בוץ ששני הצדדים היו רוצים להיחלץ ממנו, ואיש כמו אופיר פינס אמור לדעת שאם אתה שקוע בבוץ לחיצה פראית על הגז לא תוציא אותך החוצה, אלא להיפך: כמה שתלחץ אתה מתחפר יותר ויותר עמוק. חוק טל הוא איזושהי דרך החוצה, דרך ארוכה שמאפשרת להתחיל בשינוי הנורמות וזעזוע היסודות הדרושים בתוך החברה החרדית כדי שבעוד 20 או 30 שנה יהיו מרבית גבריה אנשים עובדים, בעלי השכלה ובעלי מקצועות, תורמים למשק, ובחלקם, כך או אחרת, גם משרתים בצה"ל בסדיר ובמילואים.

האדונית והרוכל

היום יש מאות נשים חרדיות שעושות חיל בהיי - טק. חלקן אפילו בעלות תואר אקדמי. זו מהפכה שתלך ותתעצם. מה עושים הבעלים של הבחורות המוכשרות האלה? הם שליחים בחנות מכולת או מוכרים וקונים כל מיני סחורות בחצר שמאחורי הבית, או נוהגים טרנזיטים מקרטעים שבהם מסיעים בבוקר ילדים לתלמוד - תורה ובערב מטענים ושליחויות. אחדים מהם מקבצים נדבות, ממש. מי שהולך להתפלל בשטיבלאך של השכונות החרדיות יודע שבמהלך תפילת שחרית יפקדו אותו 20 או 30 "אוספי תרומות". חלקם לבושים יפה ונראים צעירים ומוכשרים. כולם מעמידים פנים כאילו הם רק מתרימים לטובת איזה מפעל צדקה, אבל הקהל נותן ולא שואל ויודע שחלק מהם אוסף בשביל עצמו.





האם הוא לא מבין שאי אפשר לפתוח ויכוח שוב ושוב מחדש אחרי שהוא הוכרע כבר? הרושם שלי הוא שהוא יודע. החשד שלי הוא שאופיר פינס כמשל, לא רק הוא באופן אישי, יודע שדווקא בדרך שלו הבעיה לא תיפתר וזה מה שהוא רוצה

למה? האם איש נבון כמו ח"כ פינס לא מבין שביטול חוק טל לא יביא לביטול המלכוד, לא יגייס את החרדים ולא יעשה צדק? האם הוא לא יודע שפול גז בבוץ רק גורם לך להתחפר יותר עמוק? האם הוא לא מבין שאי אפשר לפתוח ויכוח שוב ושוב מחדש אחרי שהוא הוכרע כבר? הרושם שלי הוא שהוא יודע. החשד שלי הוא שאופיר פינס כמשל, לא רק הוא באופן אישי, יודע שדווקא בדרך שלו הבעיה לא תיפתר וזה מה שהוא רוצה. יודע שבדרך שלו החרדים לא ישרתו בצה"ל, וזה מה שהוא רוצה. הוא יודע שבמסלול חוק טל הפער יתחיל להיסגר, וזה מה שהוא לא רוצה. הוא לא רוצה רופאים חרדים ולא מהנדסים חרדים, ולא חלילה וחס מג"ד חרדי. הוא רוצה לשמור את הוויכוח מפעפע ואת הפצע פתוח, ואת העליונות שלו בכל התחומים.