מי פיתח, ומי כבש?

מי הוא הכובש האמיתי בארץ, יצירת כפיו של עם ישראל?

פרופ' מנשה הראל , י"ז באייר תשס"ח

דעות לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7

אין עם חלוץ כישראל שהתנחל בארץ ישראל בהר הטרשי והמיוער ובמדברו השומם, ובנה בה את בירתו, מקדשו ומבצרו בימי קדם. לפי התנ"ך, לפני התקופה הישראלית, הייתה ארץ כנען מיושבת בעיקר בחוף, בגבעות, בעמקים ובבקעה שאותם קל להכשיר. לעומת זאת, יישוב ארץ ישראל על-ידי בני ישראל התרחב להר ולמדבר השוממים. עם ישראל פיתח בארץ לראשונה, בעמל מפרך, חמש טכנולוגיות:


לפי התנ"ך, לפני התקופה הישראלית, הייתה ארץ כנען מיושבת בעיקר בחוף, בגבעות, בעמקים ובבקעה שאותם קל להכשיר. לעומת זאת, יישוב ארץ ישראל על-ידי בני ישראל התרחב להר ולמדבר השוממים
 חקלאות מדרגות בהר - עד כדי כך ש-56% משטח הרי ירושלים עובדו לראשונה בתולדות עמי הקדם, כדברי ישעיהו: "ואצורך, ואתנך לברית עם להקים ארץ, להנחיל נחלות שוממות" (ישעיהו מ"ט, ח').

 אגירת מים והובלתם - עם ישראל חצב בהר ובמדבר בורות מים, בריכות ענק, בארות עמוקות, מעיינות ניקרה ואמות מים, ולפיכך בתקופת מלכות ישראל לא צמאה ירושלים למים. הישראלים הזרימו את המים ליישוביהם, לעומתם הכנענים התיישבו בעיקר בחבלים שבהם המים זמינים.

 מלאכה וחרושת עץ, אבן ומתכת שהפכו את ההר השומם למרכז המלאכה והחרושת בארץ.

 אדריכלות של בניינים מבוצרים באבני גזית - לשלמה המלך היו 150,000 נושא סבל וחוצב בהר לבניין ירושלים ולפיתוח הארץ. בית המקדש השני נבנה בידי 10,000 איש במשך כ-10 שנים. החומה הדרום-מזרחית של הר הבית מתנשאת לגובה 52 מ'. בבסיס הכותל המערבי מצויה אבן גזית שמשקלה כ-600 טון.

 סלילת דרכים ומעלות בהר - פעילות שבוצעה לראשונה בארץ על-ידי עם ישראל ממניעים דתיים ולאומיים.


לעומת זאת, כיבוש ארץ ישראל בידי הערבים במאה השביעית גרם להרס הארץ ואף החקלאות דעכה, כי הנביא מוחמד ראה בעבודת האדמה השפלה
לעומת זאת, כיבוש ארץ ישראל בידי הערבים במאה השביעית גרם להרס הארץ ואף החקלאות דעכה, כי הנביא מוחמד ראה בעבודת האדמה השפלה. לפי החדית', המסורת המוסלמית, הערבים ראו בחקלאות מלאכה נחותה ובזויה שיש להתנגד לה ולדחותה.

גם בנוגע לקדושת ירושלים ולערכי אנוש יש פערים אדירים בהתייחסות:

 ירושלים תפשה מאז ומתמיד מקום מקודש ביהדות: ירושלים וציון נזכרות 821 פעמים בתנ"ך ועוד 2512 פעמים בספרות חז"ל. בנוסף מוזכרת "עיר הקודש" עשרות פעמים, לעומת זאת אין ירושלים נזכרת כלל בקוראן ולפי מקורותיהם אין בה קדושה. ב-400 השנים הראשונות של הכיבוש המוסלמי הם קראו לירושלים בכינוי הרומי "איליה", על שם הקיסר הרומי איליוס הדריאנוס. רק כעבור כ-400 שנות כיבוש הם החלו לכנותה "אל-קודס" כגזילה מ"עיר הקודש" היהודית. מסגד אל-אקצה המקודש בעיניהם אינו בירושלים, לפי מסורתם הוא נראה בחלומו של מוחמד ברקיע השביעי של ערב.

 גם פלשתין אינה נזכרת בקוראן. פרופסור בן-ציון דינור, חוקר תולדות עם ישראל, כתב: "עם פלשתיני לא היה ולא נברא, לא משל ולא נמשל". וכן: "לערבים כל הזכויות בארץ ישראל, אבל שום זכות על ארץ ישראל". ירושלים "הקדושה" מעולם לא הייתה בירת מחוז פלשתין של השלטון הערבי, אלא רביעית בגודלה ובחשיבותה וכפופה לרמלה בירתם. המוסלמים ששלטו בארצנו כאלף שנים בנו בה רק עיר חשובה אחת, רמלה. לשם השוואה: הרומאים, הביזנטים והצלבנים ששלטו בארץ כ-800 שנים בנו בה  עשרות ערים ומבצרים וסללו בה ובמדברותיה מאות ק"מ של דרכים.


השקר כמושג מאוס ומתועב מוזכר 170 פעמים במקרא. לעומת זאת לפי החדית', (המסורת) הערבית: "שקרים הם חטאים, אלא אם הם נאמרים ומשרתים את רווחת המוסלמים ושלומם ומצילים אותם מאסון"
 השקר כמושג מאוס ומתועב מוזכר 170 פעמים במקרא. לעומת זאת לפי החדית', (המסורת) הערבית: "שקרים הם חטאים, אלא אם הם נאמרים ומשרתים את רווחת המוסלמים ושלומם ומצילים אותם מאסון". אפילו שמעון פרס אמר לעיתון "ידיעות אחרונות" אחרי אוסלו: "המילה הכתובה והמוסכמת אצלם היא 40% התחייבות ו-60% מליצה", כי השקר הוא נשק עיקרי בידיהם.

 השלום הוא ערך תרבותי וחזון לאומי בישראל ומוזכר 237 פעמים בתנ"ך ו-1050 פעמים בספרות חז"ל, אך איננו ערך מוסלמי. אבא אבן כתב: "איני מאמין שבלי ירושלים יהיה שלום, שבזכותו הפך התנ"ך קול קורא לאנושות כולה".

 הדמוקרטיה מופיעה כערך רק ביהדות: "אחרי רבים להטות" ו"קול המון כקול שדי". באיסלאם הדמוקרטיה נוגדת את הדת (פרופסור ברנארד לואיס, 1997).

 הכפייה להמרת דת מנוגדת לתורת ישראל: "קשים גרים לישראל כספחת". לעומתם, מטיפים הנוצרים לקבלת דתם והמוסלמים כופים את הפצתה בדם ובטרור במצוות ה"פתח" שלהם שמשמעותו "כובש".

 היחס לקורבנות. כאן ראוי להביא את דברי יזהר סמילנסקי ("הארץ", 18.04.95): "חברה שמסכימה לשלוח את בניה ללוחמת התאבדות ורואה בה את גולת הכותרת לפטריוטיות הלאומית, הופכת לצד שאין מה לדבר איתו. כשם שאין מה לדבר עם חברת קניבלים... ההיתר שלוקחים על עצמם שולחי המתאבד להתכחש לאנושי ולעשות אדם לפגז חי, מתוך שהם מתייחסים בבוז לחייו ולהווייתו, מעלה את השאלה אם הם בני אדם, וכל הסובבים אותם האם הם עדיין חברה אנושית הזכאית לתבוע לה זכויות אדם? חברה המשלימה עם הפיכתו של ילד לחומר-נפץ פוסלת את עצמה מהיות צד במשא ומתן, והאנושיות שלה מוטלת בספק".


באלף שנות הכיבוש המוסלמי הממושך הערבים הרסו והשמו את הארץ ביסודיות והפכוה ל"הר טרשים קירח", כדברי שאול טשניחובסקי
באלף שנות הכיבוש המוסלמי הממושך הערבים הרסו והשמו את הארץ ביסודיות והפכוה ל"הר טרשים קירח", כדברי שאול טשניחובסקי: ניתצו את מדרגות ההר, השמידו את היערות הטבעיים לתעשיית הפחמים, הפכו את המישורים והעמקים לביצות ממאירות, החריבו את ערי הנמל העתיקות, הכחידו את הדרכים והמעלות בארץ עד שהגלגל נסוג מפני הגמל עד 1860.

הסופר מארק טוויין שביקר בארץ ב-1867 תיאר ב"מסע תענוגות לארץ הקודש": "אחת הארצות חסרות התכלית, מוכת רעב, מרובת מחלות, אזור חרב שומם ואומלל ריקה מאדם ומזוהמת שנשלטה על-ידי נוודים בדווים שודדים וקבצנים".

ישפוט אם כן הקורא מי הוא הכובש האמיתי בארץ קטנה זו, יצירת כפיו של עם ישראל?