ברוך ה' אנו זוכים בימים אלה לחזק את אחיזתנו בארץ ישראל על ידי קיום מצוות השמיטה הנוטעת בתוכנו את ההבנה כי זוהי ארץ ה' וברצונו נתנה לנו.



השנה זכינו לכך שקמו אנשים אשר רוח ה' בקרבם והקימו את המפעל של "אוצר הארץ" הדואג לספק פירות וירקות הבאים ממקור הקודש, וב"ה הם עושים חיל

השנה זכינו לכך שקמו אנשים אשר רוח ה' בקרבם והקימו את המפעל של "אוצר הארץ" הדואג לספק פירות וירקות הבאים ממקור הקודש, וב"ה הם עושים חיל והרבה בתי אב בישראל זוכים לקיים את מצוות השמיטה למהדרין ללא צורך ב"עזרת" האויבים היושבים בארצנו.

לצערי הרב, נוהג זה לא מצליח לפרוץ מהבית החוצה. וכאשר אותם אנשים שמקפידים לצרוך בביתם תוצרת של "אוצר הארץ" עורכים סעודת מצווה או כנסים ציבוריים ורוצים להקפיד על כשרות למהדרין, הם שוכחים את חילול ה' הגדול שכרוך בכך שהיום בשוק הגדרת "מהדרין" היא פירות מיבול נוכרי המחזק את אחיזת אויבינו בארצנו, ונותן בידיהם כסף להתחמש ולהרוג אותנו. הם משתמשים בלית ברירה או מחוסר מודעות בסחורה הנרכשת מערבים, מחלישים את כוחו של "אוצר הארץ" והחקלאים המעוניינים להדר במצוות השמיטה, ומעצימים את חילול ה' הנורא הכרוך במשוואה "מהדרין = נוכרי".

אמחיש את דברי בשלושה סיפורים, מיני רבים, בהם נתקלתי השנה:

בתחילת השנה נערך כנס של אחד המוסדות המפוארים של הציונות הדתית. בתחתית ההזמנה נכתב שתוגש ארוחת צהריים בהכשר הבד"ץ של העדה החרדית. כשהתקשרו לברר אם אגיע לכנס, הבהרתי שאיני מוכן ליטול חלק באירוע בו משתמשים בירקות מיבול נוכרי. מאחר שמדובר במוסד רציני הם לקחו את הדברים לתשומת ליבם, והבטיחו להשתמש ביבול שישית בלבד.



אני מאמין שהשינוי צריך לבוא מלמטה. אם אנחנו נלמד מהחרדים ונודיע שלא נוכל לסעוד באירוע שתורם ליורי הקסאמים, אולי יתחילו לחפש פיתרון לנושא

באירוע נוסף: לפני מספר חודשים התקיים טקס סיום מסכת של הדף היומי. המארגנים פנו לרב קובלסקי שליט"א בבקשה שיכבד אותם בנוכחותו, מאחר שמדובר באדם שעומד על עקרונותיו. הוא התנה את הגעתו בכך שהירקות יהיו "מהדרין", וכך "זכה" כל הציבור שרובו לאומי לפרנס את הרוצחים מעזה והגליל ולחזק את אחיזתם בארץ.

לאחרונה התקשר אלי בחור ממשפחה נפלאה הפועלת רבות לביסוס אחיזתנו בארץ, והזמין אותי לחתונתו שתיערך בעז"ה באולם "פלאס" בירושלים. "ואיזה ירקות יוגשו באירוע?" התעניינתי. "לא חשבתי על כך", הוא ענה במבוכה. בירור קצר העלה שאין מה לדאוג, הכל יהיה כשר "למהדרין" בהשגחת מוחמד דחלאן שר"י. למרות שמדובר באולם בו מתחתנים, כידוע, רבים מהזוגות בציבור שלנו אין אפשרות לפתרון מאחר שהחפצים בכשרות מהודרת לא יכולים להשתמש בתוצרת של "היתר מכירה" או "אוצר הארץ", ושימוש בירקות מיובאים מקפיץ את מחיר המנה.

חייבים לחולל שינוי

אני מאמין שהשינוי צריך לבוא מלמטה. אם אנחנו נלמד מהחרדים ונודיע שלא נוכל לסעוד באירוע שתורם ליורי הקסאמים, אולי יתחילו לחפש פיתרון לנושא (וב"ה יש בתי עסק שעובדים עם "אוצר הארץ", וישנם מקומות שמאפשרים להגיש ירקות מ"היתר מכירה" בלי להתפשר על השגחה טובה ובשר חלק. ואם ראשי הישיבות ינחו את תלמידיהם לא להשתמש באולמות "מהדרין", בעלי האולמות כבר ירוצו לחפש פתרונות ראויים.  נכון, זה לא נעים אבל כשציבור שלם מוכן לוותר על עקרונותיו בגלל חוסר נעימות, אף אחד לא ישמור עליהם במקומו.



וכאן המקום להזכיר את הקריאה של הרבנים בציבור שלנו שגם מי שקשה לו לקנות "אוצר הארץ" מסיבות שונות, עדיף לקנות תוצרת יהודית של "היתר המכירה"

אסיים בדברים יוצאי דופן בחריפותם שכתב גדול אוהבי ישראל בדורנו מרן הרב קוק זצ"ל בנושא זה:



"עטי תרעד בידי למעשה הנבלה אשר נעשתה כעת לאחינו יושבי המושבות, כי אחרי אשר הוחזק הדבר עד כה, שלא לתן הכשר להגויים, כדי שלא לדחוק את רגלי ישראל המדוכאים ומיוגעים בעניים, ועיניהם תלויות למחייתם ע"י פדיון הענבים, הנה עתה אחרי אשר נגמר הענין בדבר סכסוך שאלת השמיטה שכל עיקרה באה לטובת אחינו בני המושבות, נמצאו חותרי מחתרת, אשר יעצו בסתר לקנות דווקא מהגויים, ולהרים קרן צרינו, השוחקים על משבתנו, איך שאנחנו בעצמנו רודפים את אחינו בני בריתנו. אי שמים.



אין לשער גודל החרפה וחלול השם ועוצם הרשעה שיש בזה. דמי לבבי כסיר ירתחו, וכאבי עד לשמים מגיע, מהמצב האיום הזה, מהנפילה של תורה ויראת שמים אמיתית שיש בענין זה..." (אגרות הראי"ה שט"ז).

וכאן המקום להזכיר את הקריאה של הרבנים בציבור שלנו, ובראשם הראשון לציון הרב מרדכי אליהו שליט"א, שגם מי שקשה לו לקנות "אוצר הארץ" מסיבות שונות, עדיף לקנות תוצרת יהודית של "היתר המכירה" מאשר חס ושלום תוצרת יבול נוכרי המחזקת את אויבינו ומחלישה את אחיזתנו בארצנו.