מבזבזים מיליארדים על כבישים בשטחים

העיקרון המקודש של משרד התחבורה: לא להשקיע ביו"ש

ד"ר יאיר ויסמן , י"ט בסיון תשס"ח

"מבזבזים מיליארדים על אוטוסטראדות בשטחים". זהו המוטו של כל שמאלני מתחיל, אבל מסתבר שכמו עוד כמה אמרות כנף של השמאל, גם המשפט הזה לא רק שאיננו נכון, אלא פשוט הפוך מהמציאות ושקר גס. האמת העירומה היא שהעיקרון של משרד התחבורה שלא לפתח פרויקטים ממזרח לקו הירוק עולה למשלם המיסים הון עתק, הרבה מעבר למה שמספרת התקשורת. משרד התחבורה מקדש את העיקרון שלא לבנות דבר מעבר לקו הירוק בקנאות דתית מטורפת שמביאה אותו לחפש פתרונות יקרים ולא כל כך הגיוניים ולבזבוז סכומים עצומים. העיקר שלא לעבור את הקו הירוק מזרחה.
 
נתחיל עם נמל התעופה של מדינת ישראל. נתב"ג מיועד לקלוט עד 16 מליון נוסעים בשנה. בשנת 2014 נתב"ג צפוי לעבור את המספר הזה ולכן יש צורך לבנות נמל תעופה נוסף בישראל. נמל תעופה צריך להיות קרוב למרכזי האוכלוסייה אותם הוא אמור לשרת ומצד שני רחוק מספיק כדי לא לגרום לרעש בלתי נסבל של מטוסים ממריאים ונוחתים. אם נסתכל על מפת ישראל נראה שהקו הירוק עובר בדיוק בסוף הבתים האחרונים של ראש העין (התב"ע של ראש העין בכוונה לא עובר את הקו הירוק) ולכן השטחים שממזרח ראש העין הם לא רחוקים מגוש-דן וגם לא קרובים מדי כדי לגרום לרעש בלתי נסבל.


מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן מצא רעיון מקורי. פשוט לא להאמין, אבל כדי לא לבנות ממזרח לתל-אביב, יבנו את נמל התעופה ממערב לתל-אביב. נכון, ממערב לתל-אביב יש ים, אבל אפשר לעשות אי מלאכותי
אבל לבנות נמל תעופה ממזרח לקו הירוק? הצחקתם את משרד התחבורה. הם יעשו הכל ואפילו יהפכו את עצמם לבדיחה. בדיחה שכמובן תעלה הון עתק למשלם המיסים. העיקר שלא לתת לנמל התעופה לגלוש אל מעבר לקו הירוק. מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן מצא רעיון מקורי. פשוט לא להאמין, אבל כדי לא לבנות ממזרח לתל-אביב, יבנו את נמל התעופה ממערב לתל-אביב. נכון, ממערב לתל-אביב יש ים, אבל אפשר לעשות אי מלאכותי. זאת ההצעה של משרד התחבורה. במקום שהערבים יזרקו את היהודים לים, היהודים יזרקו את עצמם לים ועוד ישלמו על כך במיטב כספם.

נמשיך לבדוק עד כמה קנאי משרד התחבורה בקשר לעקרון שלא עוברים את הקו הירוק. כביש חוצה ישראל הוא כביש אגרה, למרות זאת הוא ממומן על ידי המדינה באופן שוטף. לדוגמא, בתקציב 2008 חברת חוצה ישראל מקבלת 405 מיליוני ש"ח. כדי שהכביש לא יעבור חס וחלילה את הקו הירוק נעשתה לוליינות מרשימה. לדוגמה במושב בת חפר, במקום להעביר את הכביש כמה מאות מטרים מזרחה אל מעבר לקו הירוק, רבו הפוליטיקאים בינם לבין עצמם על פתרון שלא יעבור את הקו הירוק וגם עצרו את העבודות למשך יותר משנה. ממזרח למושב בנו את גדר הפרדה וממערב סללו את כביש חוצה ישראל עם חומה אקוסטית. לאיפה יתפתח מושב בת-חפר? אז חשבו על מנהרה ועוד כל מיני פתרונות יקרים העיקר שכביש חוצה ישראל לא יעבור את הקו הירוק לכיוון מזרח.

בסופו של דבר המושב ממש חנוק והפשרה הייתה שלמושב יהיו שתי דרכי גישה ומשרד התחבורה מימן מכספי משלם המיסים פארק שאורכו כשני ק"מ ורוחבו נע בין 100 ל-200 מטר, לאורך הגדר שבין בת-חפר לבין כביש חוצה ישראל ובו יש פינות משחקים וכושר לילדים, מגרשי כדורסל, אמפיתיאטרון ומשטחי החלקה לגלגליות. דיכאו את מושב בת-חפר. אז מה? הון תועפות בוזבז. את מי זה מעניין? העיקר שמשרד התחבורה שמר על העיקרון המקודש ביותר - לא לעבור את הקו הירוק לכיוון מזרח! לאחר מלחמת ששת הימים, עדיין היו במשרד התחבורה אנשים עם קצת יותר שכל בקודקוד וכביש מספר 1 עובר באזור לטרון ממזרח לקו הירוק, אבל מאז למרבה הצער משהו בסיסי השתבש בתהליך קבלת ההחלטות במשרד התחבורה.

ואם חשבתם שכאן נגמרו הבעיות אז הנה עוד מקום בו בולט העיקרון המקודש של משרד התחבורה שאין לעבור את הקו הירוק - רכבת ישראל. כבר בשנת 1981 הציע עמיתי פרופ' הלל ויס מספר מסילות ברזל ביש"ע וביניהם קו רכבת בין ראש העין לאריאל. כשההצעה של פרופ' ויס נשלחה למשרד התחבורה הושקעו משאבים מועטים מאוד במסילות ברזל בכל הארץ, אך בתחילת שנות ה-2000 החליטה ממשלת ישראל לפתח את רכבת ישראל. התוכנית שתארך עשר שנים משנת 2003 עד שנת 2013 תתוקצב בסכום של עשרים ותשע וחצי מיליארד ש"ח. בשנת 2003 שר התחבורה היה אביגדור ליברמן אשר תמך בתכנית הרכבת בין ראש העין לאריאל, אבל הפקידים של משרד התחבורה החליטו לא להכניס את הפרויקט לתקציב החומש של הרכבת. ליברמן לא שם לב מה הם עושים וכך יצאה התכנית לדרך.


רכבת לאריאל? הצחקתם את מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן. תושבי אריאל דווקא די טובים כשהם משלמים מיסים, אבל לזכות לראות תחנת רכבת בעירם, מה פתאום?
בשנת 2004 פניתי לח"כ אורי אריאל שיעזור לי לקדם את תכנית הרכבת לאריאל. הוא הגיש בקשה לדיון בכנסת שנערך במרץ 2005. שר התחבורה אז היה מאיר שטרית, והוא ענה שהתכנית סגורה עד 2008 אבל בשנת 2008 הוא בטוח שהקו לאריאל ייתוסף לתכנית. קראתי את התוכנית החדשה בשנת 2008 וכמובן שאין דבר וחצי דבר על הרכבת לאריאל. צריך לשים לב שבתכנית של רכבת ישראל נכללת מסילה לבית שאן כאשר אריאל גדולה יותר מבית שאן והמרחק אליה מהמסילה הקרובה ביותר קצר יותר מהמרחק לבית שאן ובנוסף בדרך לאריאל יש את אזור התעשייה ברקן שהוא אחד מאזורי התעשייה הגדולים בארץ. בתקציב 2008 רכבת ישראל מקבלת מיליארד וחצי ש"ח לפיתוח ועוד 315 מיליוני ש"ח לסובסידיה. רכבת לאריאל? הצחקתם את מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן. תושבי אריאל דווקא די טובים כשהם משלמים מיסים, אבל לזכות לראות תחנת רכבת בעירם, מה פתאום?

גם קו הרכבת החדש לירושלים מכיוון מודיעין לא יעבור ליד כביש 443, למרות שבאזור זה יש את השיפועים המתאימים ביותר להנחת מסילת ברזל. למה? כי אסור להשקיע מעבר לקו הירוק. מה עשו חכמי משרד התחבורה? התחילו פרויקט מגלומני של מסילה באורך 55 ק"מ כאשר 44 ק"מ ממנה עוברים בתוך מנהרה ועוד 7 ק"מ על גשרים. גם כאן משלמי המיסים יממנו את העלות של כריית המנהרות ובניית הגשרים.

השמאלנים תמיד טוענים כי מיליארדים נשפכים על כבישים ביו"ש. זהו שקר גס. המיליארדים נשפכים על קדושת העיקרון שלא עוברים את הקו הירוק מזרחה. אבל מישהו ביקש מהשמאלנים פעם הוכחה? שמעתם פעם נתונים שמהווים ולו ראיה קלושה לכך? פעם טענו שיהודים אופים מצות עם דם של נוצרים. אף אחד לא ביקש לכך הוכחה וזה הפך לעובדה שאין עליה עוררין. היום כולם יודעים שמיליארדים נשפכים על כבישים ביו"ש. מישהו ניסה בכלל להוכיח את השטות הזו?