מעלת ארץ ישראל וההיאחזות בה

רק דרך חינוך ערכי ונאמן נגבש מחדש חוסן לאומי.

הרב פרופ' דני הרשקוביץ , ט"ו בכסלו תשס"ט

45496[1].jpg
45496[1].jpg
ערוץ 7

ידועים דבריו המרוממים של הראי"ה בראש ספר "אורות" על מעלת ארץ ישראל:

"ארץ ישראל איננה דבר חיצוני, קנין חיצוני לאומה, רק בתור אמצעי למטרה של ההתאגדות הכללית והחזקת קיומה החמרי או אפילו הרוחני. ארץ ישראל היא חטיבה עצמותית קשורה בקשר חיים עם האומה, חבוקה בסגולות פנימיות עם מציאותה".


הקשר לארץ ישראל וחשיבות ההתיישבות בה היו ועודם ממושגי היסוד של הזהות היהודית, יסודות שהיו משותפים לכל בני העם היהודי במשך אלפיים שנות הגלות המרה
הקשר לארץ ישראל וחשיבות ההתיישבות בה היו ועודם ממושגי היסוד של הזהות היהודית, יסודות שהיו משותפים לכל בני העם היהודי במשך אלפיים שנות הגלות המרה. ההבנה הבסיסית של הראי"ה היא שללא קשר איתן לארץ האבות הגדרות היסוד של היהדות מטושטשות, והבנת התפקיד ההיסטורי של עם ישראל מעומעמת. כולנו קיבלנו בהר סיני את המשימה העליונה של "ממלכת כהנים וגוי קדוש", של הקמת מדינת מופת, שניתן לכוננה רק במחוז אחד – ארץ ישראל.

עם פתיחת שערי ציון אף נקרתה בפנינו ההזדמנות ליישם הלכה למעשה את המסר הערכי של כל אותם דורות. ואכן, בהתלהבות עצומה פנו מיליוני יהודים אל הארץ, מתוך הבנה שזהו מקומם ההיסטורי, וכאן, ורק כאן, יוכלו לחיות כעם חופשי ומאוחד. אחרי מלחמת ששת הימים אף זכינו ליישב חבלי ארץ נוספים, שהגישה אליהם נמנעה במשך שנות דור, ולהקים את ההתיישבות המפוארת ביהודה ושומרון, ובחבל עזה (תובב"א).

בשנים האחרונות, בעטיה של שחיקה ערכית ומוסרית, שנובעת בעיקרו של דבר מבעיות חינוכיות ומרביצה על סיר הבשר, איבדו חלקים מהחברה הישראלית את דרכם הרעיונית, ותעו בשדות זרים. המחשבה כאילו ויתור פלוני או פשרה אלמונית יביאו אל המנוחה ואל הנחלה התנפצו אל קרקע המציאות, והותירו אותנו עומדים בפני שוקת שבורה. המחשבה כאילו באמצעות התכופפות וטשטוש עמוד השדרה הערכי שלנו, החזון שלנו והדרך הייחודית לנו נתקבל בצורה ראויה יותר בפני האומות - התבררה כמוטעית מן השורש.


יש להדגיש את אמונתנו הבלתי מסוייגת בזכותו הבסיסית של עם ישראל לשבת בכל ארצו, את ההכרה שרק באמצעות חינוך ערכי ונאמן למסורת ישראל סבא נגבש מחדש חוסן לאומי
בבואנו לתקן ולהוביל מחדש את החברה הישראלית לדרך מושכלת וערכית, דרך שנאמנה לערכי הנצח של האומה, חשוב לעמוד על המאפיינים היחודיים של הציבור שלנו. יש להדגיש את אמונתנו הבלתי מסוייגת בזכותו הבסיסית של עם ישראל לשבת בכל ארצו, את ההכרה שרק באמצעות חינוך ערכי ונאמן למסורת ישראל סבא נגבש מחדש חוסן לאומי, ואת האמת הזועקת שרק באמצעות הכרה בחובתה של המדינה כלפי כל אזרחיה (כולל עקורי גוש קטיף ותושבי עוטף עזה) נוכל להתקדם לעבר חזון של חברת מופת.

אני מאמין שרק שילוב של יסודות אלה יקדם אותנו לעבר מימוש החזון הגדול של נביאנו ישעיהו:

"וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱ-לֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם".