על נישואין בגיל צעיר

לא קל להסביר לך ידידי, בן 30, מה בדיוק אתה מפסיד כשאינך מתחתן, ואלו נזקים נגרמים באישיותך כתוצאה מכך שאין לך אישה. על הנייר אתה "מסודר", ולא חסר לך דבר. אדרבה, אתה צודק: אישה רק תגביל את המרוץ שלך להתקדמות בחיים.



קל לראות זאת כיום במבט לאחור, אך למי הייתה עין בוחנת לראות זאת כבר אז: לאבא או לאימא? אימא שרה היא שהִבחינה בפגם שיש בישמעאל, והקב"ה הורה לאבא אברהם לשמוע בקולה ולגרשו מן הבית

אבל בא נעזוב נושא "כבד" זה, ונלמד קצת את פרשת-השבוע:

המתחים החברתיים שבבתי שלושת האבות הינם גלויים לעין: יצחק וישמעאל, יעקב ועשיו, יוסף ואחיו. קל לראות זאת כיום במבט לאחור, אך למי הייתה עין בוחנת לראות זאת כבר אז: לאבא או לאימא? אימא שרה היא שהִבחינה בפגם שיש בישמעאל, והקב"ה הורה לאבא אברהם לשמוע בקולה ולגרשו מן הבית. גם רבקה ראתה נכון יותר מאבא יצחק, ולכן ציוותה על יעקב ליטול את ברכות אביו במקום עשיו (גם היא עשתה זאת על פי רוח הקודש - תרגי"ו לבראשית כ"ז, ה').

ומה התרחש בבית יעקב? חז"ל אומרים שמשום שיעקב הפלה את יוסף לטובה ועורר בכך את קנאת האחים, נתגלגל הדבר וירדו אבותינו מצרימה (שבת י':). המתבונן רואה שירידה זו לטומאת מצרים לא הסתכמה ב-210 שנים של עינוי, אלא היא הסיבה לסבל הפוקד אותנו בכל הדורות. כי בגלות מצרים למדו ישראל לעבוד עבודה-זרה, ובקושי רב נדחה קטרוג המלאכים בשעת קריעת ים-סוף: "הללו עובדי עבודה-זרה, ו[גם] הללו עובדי עבודה זרה"! משום כך עשו אחר כך את חטא העגל הנורא, וחטא זה של עבודה-זרה קנה שביתה בעם, עד שגרם לחורבן בית ראשון (ירמיהו ט"ו, ד').

השאלה הגדולה היא: כיצד יתכן שיעקב אבינו עם כל עוצם קדושתו ומעלתו נכשל בדבר גורלי שכזה והפלה את יוסף!?

– בא ואומר לך תירוץ חדש שקשור לתחילת שיחתנו: על דברי יעקב ליוסף (בראשית מ"ח, ז') "ואני בבֹאי מפדן מתה עלי רחל", דרשו חז"ל (רו"ר ב', ז'): "אמר יעקב אבינו, וקשָׁה עלי מיתתהּ של רחל מכל הצרות הבאות "עלי"!". מה באמת היה כה נורא בכך שרחל מתה עם שיבתו של יעקב ארצה? לא היה מי שיבשל לו? בטוח שהיה. וכי בגילו דאז, 99, חסרה הייתה לו אישה לחיות עימה?



ובכן יקירי בן ה-30: אפילו יעקב אבינו שעל מעלתו הרוחנית הנשגבת אמרו ש"דמותו חקוקה בכסא הכבוד" (בראשית רבא ס"ח, י"ב) גם הוא אינו יכול ללא אישה

ובכן יקירי בן ה-30: אפילו יעקב אבינו שעל מעלתו הרוחנית הנשגבת אמרו ש"דמותו חקוקה בכסא הכבוד" (בראשית רבא ס"ח, י"ב) גם הוא אינו יכול ללא אישה! אשתו האהובה רחל היא שהשלימה את דמותו העליונה והקדושה, ולכן מיתתה חמורה עליו יותר מכל צרותיו. ללא אישה, קרה משהו לאישיותו הרוחנית העצומה.

ראיה? מה מסופר על יעקב בסוף הפרשת הקודמת, פרשת "וישלח"? שאשתו רחל נפטרה. ומה מסופר עליו מיד בתחילת פרשתנו? "וישראל אהב את יוסף מכל בניו ...ועשה לו כתונת פסים"! איך לא שמנו לב עד היום לסמיכות עניינים זו? הנה התשובה לשאלה, כיצד אירע שיעקב נכשל בעניין כה גורלי! בלי אישה, הכל יכול לקרות.

יפה אמרתָּ: האישה היא מגבילה. מגבילה את האיש להפעיל את כוחותיו באופן בלתי רצוי. לדעתך, אישה תגביל אותך לעבוד עד 9:00 בערב ו"להתקדם" בהיי-טק. אך כעת ראינו שאפילו יעקב אבינו היה זקוק להגבלה של אשתו, כי ברגע שהיא נפטרה פרצה אהבתו ליוסף את גבול המותר. אהבה זו היא שקלקלה את השורה, עוררה את יעקב להפריז ולעשות ליוסף כתונת-פסים, ומכך נתגלגלו עלינו כל הצרות והגלויות.

לכן, אנו נמשיך לדבר על נישואין בגיל צעיר (20-23) לפני ששוקעים בקריירה ולא יניאו אותנו 3 סיפורים מרגשים על זוגות צעירים שהתגרשו. האלפים שלא התחתנו וחייהם עוברים לריק, מפחידים אותנו הרבה יותר. ואגב, מה עם אלה שהתחתנו בגיל 30 והתגרשו? הלא מספרם גדול מן הצעירים שהתגרשו.

***

לפני 3 חודשים, החליטו בוגרות מחזור ז"ך באולפנת בהר"ן, לערוך מפגש בנושא הנישואין. הבנות סיימו שנת-שירות, וחשו שהן רוצות לשמוע משהו בעניין המצוי בעומק הבריאות הנפשית שלהן. אביטל יהלומי מנוף איילון שלחה הודעות לכולן ב"מייל השכבתי", ולא פחות מ-70 בנות טרחו ובאו מכל הארץ להצטופף על רצפת הסלון והמעברים שלנו (כפי שרק בנות יודעות "לסבול", בלי תלונות). דיברתי איתן בעיקר על נושא אחד: אין נושא שדוחה נישואין. תמיד יהיו לכן לימודים, מבחנים, עבודות פסח, התחלת עבודה, חגים וכו', וכך תמצאו את עצמכן פתאום רווקות בגיל 27. סיפרתי להן על מספר בנות כאלה שקשה להן למצוא בגיל זה את מבוקשן האיכותי. כי האיכותיים התחתנו מזמן. בגיל צעיר כולנו נראים איכותיים, מה גם שהצד השני עדיין אינו עורך מבדקי-איכות קפדניים...

תהילה מאלון שבות הגיעה למפגש לאחר מספר פגישות שנסתיימו בלא תוצאות. היה נראה לה שכדאי לדחות קצת את עניין הנישואין. היא תנוח מעט מה"דייטים" במהלך חודש אלול, תעלה לירושלים אחרי החגים ותתחיל את לימודיה ב"מכון טל", ואחר כך תתחיל שוב להיפגש. ואז, יומיים אחרי המפגש אצלנו, מטלפנת אליה חברה טובה: "יש לי בשבילך מה-זה הצעה! בחור מ"מרכז", משהו מיוחד...". תהילה כמעט אמרה שהיא ב"הפסקה", אך נזכרה במה שנאמר במפגש: נישואין לא דוחים. היא נפגשה עם רועי המקסים, ומאז הכל כבר היסטוריה. החתונה בעוד כחודשיים.

הוא אשר אמרנו: לא נפסיק לדבר על האתגר החלוצי ביותר בדורנו, הנישואין.

מפגש שבועי עם הסופר הרב יוסף אליהו: "שידוכים וזיווגים", שיעורים בנושא הקמת-הבית, וחיזוק התא הזוגי רעיונות, הגיגים וסיפורים בשילוב הנעשה ומתחדש בארץ בכל יום שני בשעה 21:00 בלילה באתר "ערוץ מאיר" של "מכון מאיר" .