יועציו הרשמיים והבלתי-רשמיים של אובמה הם יוצאי ממשלי קרטר, קלינטון ובוש האב. מורשת קרטר כוללת את הבגידה בשאה הפרסי ועליית חומייני, קלינטון גילה רפיסות במלחמה בטרור המוסלמי, ובוש האב היה מהנשיאים הגרועים כלפי ישראל.

י

יועציו הרשמיים והבלתי-רשמיים של אובמה הם יוצאי ממשלי קרטר, קלינטון ובוש האב

ועצי אובמה דוגלים ב"מדיניות מאוזנת" כלפי ישראל והערבים, שתכרסם בקשר המיוחד עם ישראל. הם סבורים שפתרון הסכסוך הערבי/פלסטיני-ישראלי מחייב נסיגה לקווי 1949 (בתיקונים קוסמטיים), כולל חלוקת ירושלים, עקירת ההתנחלויות ודיון על פליטי 1948.

אובמה ויועציו רואים בסכסוך הערבי-ישראלי/פלסטיני שורש לזעזועי המזרח התיכון ולטרור המוסלמי, לכן שואפים לפיתרון מהיר המחייב לחץ על ישראל. לשיטתם, הסכסוך מהווה ציר מרכזי של יחסי ישראל-ארה"ב, המאפיל על הקשר האסטרטגי עם ירושלים.

יועצו לביטחון לאומי של אובמה, הגנרל ג'ים ג'ונס, היועץ המיוחד גרג קרייג, השגרירה המיועדת לאו"ם סוזן רייס, ויועצים נוספים מאמינים בתאום הדוק יותר עם מערב אירופה והאו"מ, דו-שיח עמוק עם העולם המוסלמי על חשבון מדיניות אמריקאית חד-צדדית. מערב אירופה, האו"מ והעולם המוסלמי אינם מהווים "מגרש ביתי" של ישראל בהקשר הסכסוך.



הגורו של הגנרל ג'ונס הוא ברנט סקאוקרופט שהיה יועצו של בוש האב ונחשב למקטרג מוביל על ישראל

ישראל נתפשת כבעלת-ברית דמוקרטית ושוחרת שלום, אך לא כנכס אסטרטגי ייחודי. חלק מהיועצים רואים בישראל נטל אסטרטגי ולא בעלת-ברית ערכית ייחודית בזירה העולמית. הגורו של הגנרל ג'ונס הוא ברנט סקאוקרופט שהיה יועצו של בוש האב ונחשב למקטרג מוביל על ישראל. ג'ונס אף מאמץ את תפישת העולם של קונדוליסה רייס וצמרת מחלקת המדינה, המהווה מקור ביקורת נגד ישראל מ-1948.

אבל, אובמה יהיה טרוד בשפל הכלכלי בארה"ב, במלחמות עיראק ואפגניסטן, באיומי איראן וצפון קוריאה, במתיחות עם רוסיה וסין, בהר הגעש הודו-פקיסטן, בתסיסה בדרום אמריקה, וכו'.

גם אם יתממש התרחיש השלילי ביותר, יש לזכור שארה"ב אינה מונרכיה. שני בתי הקונגרס (המהווים בבואה אותנטית של הציבור האמריקאי) הם מבצר תמיכה שיטתית בישראל, השווה בעוצמתו לנשיא, הנאמן לבוחריו, להפרדת הרשויות ולעקרון "איזונים וריסונים" יותר מאשר לנשיא.

ראשי ממשלה ישראלים שהשכילו למנף את אהדת הציבור והקונגרס, כדי לעמוד מול לחץ של נשיא אמריקאי, ידעו להפוך מתיחות קצרת-טווח לשדרוג אסטרטגי ארוך-טווח.