קריאה לרבנים שלא לחשוש ולומר את דעתם בגלוי ובעוז ובכך להיות מובילים.

מי ראוי להנהיג את עם ישראל כלב או יהושע? יש לחזור על הראשונות.

אל מרן הרב צבי יהודה זצ"ל הופנתה השאלה:

לגבי רבנים המתערבים בפוליטיקה האם זה יפה?

תשובה: זה יפה מאוד מצד הרבנים! שעל פי תורה מחויבים להתערב בפוליטיקה. אחרת הם בוגדים, כתוב בתורה 'לא תגורו'. (במערכה ציבורית, פתיחה).



אני רוצה להודות לח"כ ניסן סלומיאנסקי העושה מאמצים גדולים כדי לרומם את מצבם הכלכלי של מוסדות הציונות הדתית... ואולם כל זה אסור שיפגע בעצמאות המוחלטת שחייבת להיות לרבנים בבואם להביע דעתם התורנית בנושאים שעל הפרק

ראשית, אני רוצה להודות לח"כ ניסן סלומיאנסקי העושה מאמצים גדולים כדי לרומם את מצבם הכלכלי של מוסדות הציונות הדתית ובייחוד של הגרעינים התורניים, תקוותי כי ד' יתן לו כוח להמשיך ולפעול בדרך זו.

ואולם כל זה אסור שיפגע בעצמאות המוחלטת שחייבת להיות לרבנים בבואם להביע דעתם התורנית בנושאים שעל הפרק.  

מובא במדרש: "כיוון שראה שמואל את דוד אדמוני דכתיב וישלח ויביאהו והוא אדמוני'. נתיירא ואמר אף זה שופך דמים כעשו. אמר לו ד' 'עם יפה עינים', עשו מדעת עצמו הורג, אבל זה מדעת סנהדרין הוא הורג (מדרש רבא בראשית סג, ח).

דברי חז"ל אלו ממצים דיון עמוק על היחס בין אנשי המעשה שצריכים להיות 'אדמונים' ביחס לרבנים שתפקידם להיות 'יפה עינים'.

בימינו אלה אפשר לברך על כך שבפעם הראשונה בציונות הדתית קמים אנשי מעשה גדולים אשר הוכיחו את יכולתם בבניין ארץ ישראל והתורה וליבם פונה אל עיני העדה ללא משוא פנים, ולכן על הרבנים כרבנים להרים את הדגל ולא לבגוד בתפקידם, להתערב בפוליטיקה ולומר את דברם בצורה הברורה ביותר ולא לפחד או להתבייש מאנשי מעשה כאלה ואחרים, זכויותיהם גדולות ככל שיהיו, כל עוד אין הם שמים את יפה העיניים בראשם אין הם מתאימים להוביל את הציבור.

החפץ חיים מביא בשמירת הלשון חלק שני פרשת שלח, כי ישנן שתי דרכים בעבודת ד', דרכו של כלב ודרכו של יהושע. דרכו של כלב

ולכן אם חפצי הנהגה אנו עלינו לבחור את דרכו של יהושע לקחת את הסיכון שירו עלינו חיצים אך בסופו של דבר דרך זו תובילנו להנהגה לאומית. 'אדמוני עם יפה עיניים'

הייתה לא להבליט את דעתו כלפי חוץ ולכן הוא מצליח להשתיק את העם (ויהס כלב (עיין רש"י שם), ולבסוף הוא מצליח לומר את דברו בצורה ברורה ללא מורא. לעומת זאת דרכו של יהושע היא מלכתחילה להבליט את דרכו, וכולם יודעים מה הוא חושב, דרכו של יהושע מזמינה נגדו את כל החיצים ואין הוא מצליח לדבר עם העם, אך בסופו של דבר מי שנבחר להנהיג את עם ישראל בכניסתם לארץ הוא דווקא יהושע ולא כלב.

ולכן אם חפצי הנהגה אנו עלינו לבחור את דרכו של יהושע לקחת את הסיכון שירו עלינו חיצים אך בסופו של דבר דרך זו תובילנו להנהגה לאומית. 'אדמוני עם יפה עיניים'.

ובע"ה נעשה ונצליח.

הרב ינון אילני, רב הגרעין התורני בערד, ראש ישיבת 'חן במדבר' והוא חתום על מודעת תמיכה במפלגת האיחוד הלאומי