סדר היום החדש שלנו

עם הקמת ממשלה לאומית צריך לקבוע סדר יום בלי פחד

שמואל כהן , כ"ט בשבט תשס"ט

שמואל כהן
שמואל כהן
ערוץ 7

כעת, שיש תקווה, ובחודש שכבר בפתיחתו מרבים בשמחה, ישנה אפשרות סבירה שמפלגת האיחוד הלאומי, שבראשה עומד ידידי משכבר הימים, כצל'ה, מפלגה הנשמעת לגדולי התורה והולכת בדרכי האמונה, תציב לעצמה סדר יום לאומי במשמעותו הרחבה והכוללת.

הנה כמה עצות ורעיונות,  בכמה מן הנושאים העומדים על הפרק.

תקשורת:


אם המצב בין שמאל לימין היה במספרים דומים רק הפוך, הרי התקשורת הייתה יוצאת במצהלות ניצחון ושום אמצעי תקשורת לא היה שולח את קדימה לנסות להכניס את הליכוד תחת כנפיו
הבעיה

בימים אלו ממש ישנה המחשה קיצונית בבעיית התקשורת בארץ. הרי כל אחד יודע שממשלה "צרה" היא הסיכוי היחידי למשול ולקבוע מטרות ובעקבותיהן לקבוע תהליכים ולבצע אותם. אם המצב בין שמאל לימין היה במספרים דומים רק הפוך, הרי התקשורת הייתה יוצאת במצהלות ניצחון ושום אמצעי תקשורת לא היה שולח את קדימה לנסות להכניס את הליכוד תחת כנפיו. ממש כמו שהיה בימי ממשלת המיעוט היהודי של רבין.

הפתרון
מסקנה: התקשורת בארץ שמתיימרת להמליך ולשלוט חייבת להשתנות מהיסוד.

יש להקים תחנות שידור לכל זרם שירצה ולהפסיק להכריח אותנו לצפות ולהקשיב לכל ההבל שפורח באוויר ומנפח לנו את השכל והתודעה, כולל התקשורת הבין-לאומית. צריך לרדת מהמושג תחנות "ממלכתיות" כביכול. יש לתת אופציה לכל אחד לשמוע את מה שהוא רוצה ולא את מה שיש. מי שרוצים שישמע. בהנחה שאכן למעלה ממחצית העם (הרבה יותר מאשר 65/120, ובעצם לא פחות מ-65/109, שהם 60% מהעם היהודי היושב בציון) סולד מה"חומר" אשר מלעיטים אותנו בו, הרי תרבות הרייטינג תשתנה עד לבלתי הכר. יש לפתוח ערוצי שידור לכל מי שרוצה, כולל ערוצי טלוויזיה, כמובן בתנאי שיעמוד במגבלות הסתה חברתית וצנזורה ביטחונית. אגב, הסתה גלויה כבר קיימת היום החל מ"זהבי עצבני" ועד לונדון את קירשנבוים ודומיהם בתקשורת הכתובה.


חינוך:

הבעיה

החינוך המסורתי לסוגיו וגווניו, גדול יותר מזרמי החינוך האחרים, ועדיין החינוך הדתי מהווה תא בפרוגרמה של משרד החינוך. זאת כאשר רוב תלמידי בתי-הספר היסודיים הממלכתיים בארץ שייכים לזרם הממלכתי דתי.

כמי שמחנך בכל הזרמים, כולל הפורמאלי והבלתי פורמאלי, ומטפל  בילדים ובמשפחות בהווה, גם בזרם החרדי לכל גווניו, אני יודע כי קיימת בעיה אמיתית, בנובע מההרכב המשפחתי של משפחות ברוכות ילדים, השכלה כללית ומקצועית, רמות הכנסה, השתלבות חברתית.

הפיתרון

1. הרחבה ניכרת ומשמעותית במסגרות של שרות לאומי (גם של בחורים חרדים שיפעלו במסגרות שלהם) כדי לתמוך בחלשים, ולא רק מבחינה לימודית, אלא גם בהיבט הטיפולי והפרטני.

2
הרחבה ניכרת ומשמעותית במסגרות של שרות לאומי (גם של בחורים חרדים שיפעלו במסגרות שלהם) כדי לתמוך בחלשים, ולא רק מבחינה לימודית, אלא גם בהיבט הטיפולי והפרטני
. משאבים כספיים אשר יש בעיה בחלוקתם בגלל שישנם הורים שאינם ראויים לקבלם עקב מצבם הסוציאלי, יש להפנות למערכות תמיכה עקיפה אשר תקל על ההוצאה המשפחתית, כמו מערכת חונכות כנ"ל, כאשר יכולה בצידם גם להילוות תמיכה כלכלית, צנועה ככל שתהיה (בדומה לפר"ח), כמו גם מערכת פטורים מדמי השתתפות (מס שכלול, ושאר הגדרות של תשלומי הורים), לבתי ספר שיהוו מסגרת להתנדבות שרות לאומי כנ"ל.

3. ישיבה גבוהה צריכה להיחשב כמוסד אקדמי לכל דבר ועניין.

4. במערכת חרדית צומחת אין הכשרה פדגוגית ראויה ומקיפה בדרך כלל. יש מוסדות כמו סמינר בית יעקב ודומיו אך זה לא מספיק, ומאידך אין מערכת נאותה להכשרה להוראה לגברים.

5. מערכת נוספת שתעזור לחלשים, היא מערכת רפואית, טיפולית, הזנתית, שצריכה להתלוות למוסד החינוכי, כולל טיפולי שיניים. גם דרושה תמיכה במוסדות פנימייתיים, האופיינית לחינוך המסורתי לגווניו, כולל גני ילדים. צורה זו יכולה להקהות את ה"עוקץ" של היעדר חלקי של קצבת הילדים באשר כאמור היא מורידה נטל תשלומים מעל המשפחות. באופן זה המשאבים יופנו ישירות לנצרכים בלי להעבירם למטרות שאינם הילדים בעצמם. המדינה כך יכולה להשגיח על בריאות הילד ועל טיב המזון אשר הוא אוכל.

6. מחשבים ואינטרנט. האינטרנט מהווה בציבורים גדולים, כולל מבוגרים, בעיה ומכשלה. זאת אני אומר מתוך מפגש עם מטופלים בכל הגילאים עד כדי הרס משפחות ולאו דווקא ילדים. לא בכדי המחשב הוא מוקצה מחמת מיאוס אצל רבים ובמיוחד בעדה החרדית. מאידך, כמטפל, הכנסתי מחשב ככלי טיפולי ופונקציונלי, לתוך לב ליבה של העדה החרדית. על כן, יש צורך להכניס את המחשב לכל הזרמים. אולם, יש ליצור תחליפי אינטרנט, באמצעות תקליטורים ולומדות בנוסח פרויקט השו"ת, וכן לומדות בכל המקצועות אשר יתאימו גם למגזר החרדי. באופן זה ההשכלה תגבר גם ללא הוראה פורמאלית, כיוון שהלימוד ותכניו יהיו מבוקרים על ידי הצרכנים.

7. יש להקים מט"ח מתאים בתכנים הלימודיים והצורניים-הויזואליים. המחשב יכול להתאים לתלמידי ישיבה לכתיבת חידושים, שיעורי תורה וכן הלאה. כל זה שוב חלק מההוצאה הנחסכת מקצבאות הילדים המקוצצות.

8. יש ליצור מסגרות לימודים מתאימות לתלמידים אשר הלימוד האינטנסיבי בתלמודי התורה ובישיבות אינו מתאים להם, והם נושרים לכל עבר. מסגרות אלו צריכות להיות מלווות בלימודי מקצוע ובטיפולים רגשיים. כולם יצאו נשכרים. הילדים, המלמדים, המשפחות והחברה כולה. חייבת לקום מערכת של הכשרה מקצועית בכל הרמות, מטכנולוגיה נמוכה (LOW-TECH)  ועד גבוהה כולל כל המקצועות האקדמיים אשר אוכלוסיה הולכת וגדלה עם היותה איכותית, אינה יכולה ליטול בה חלק.

9. השרות הלאומי כאמור יורחב, כמובן לכל מסגרות החינוך. עשרות אלפי ילדים ומשפחות ינצלו מחוליים חברתיים רבים. המדינה תזכה בחיסכון אדיר של גורמי רווחה ואכיפת חוק (משטרה, בתי משפט, וכד').

10. מכינות קדם צבאיות. לפתח, להרחיב ולפזר בכל הארץ. במיוחד במקומות "רווחה". בנוסף להכשרה הרוחנית והצבאית, אשר את תוצאותיה אנו רואים ביחידות המובחרת, והיום כל חטיבות החי"ר, השריון ואחרות, הופכות להיות מובחרות ומבוקשות בגלל המכינות. המכינות הללו יעסקו גם בפעילות חברתית למען הקהילה ויהוו דוגמא לנוער המקומי. למותר לציין כי יוקמו ויורחבו מכינות גם לנוער
מכינות קדם צבאיות. לפתח, להרחיב ולפזר בכל הארץ. במיוחד במקומות "רווחה". בנוסף להכשרה הרוחנית והצבאית, אשר את תוצאותיה אנו רואים ביחידות המובחרת
שאינו שייך דווקא למגזר חברתי מסויים.


שיכון:

בחיפה, למשל, הדר הכרמל ניצלה מהשתלטות ערבית בזכות העלייה הרוסית מחד והאוכלוסייה החרדית מאידך. יש לבחון את המודל הזה בכל מקום בעייתי. דוגמא: לוד רמלה. עכו. כרמיאל.  נצרת עילית וכן הלאה. לעודד ולתמוך בבניית קריות אוכלוסין הומוגניות בעלות גרעין חזק.


בריאות:

להפסיק לתת לפקידים להוציא גזר דין מוות או ייסורים קשים בגלל תואנה של היעדר תקציב. בשביל נושאים חשובים ככל שיהיו יש תקציב. רק לזה אין. יש להשוות את נבחרי העם לאזרחים. ארגון נכון יכול לחסוך כאן סכומי עתק שהמרוויחים הם חברות התרופות, קופות החולים וכן הלאה. זה עניין יהודי ומוסרי.


תפוצות:

1. יש למנות שר לענייני העם היהודי בתפוצות ולידו מנהלת כפופה שתבטא את האחריות הישירה  של העם היושב בציון לחלק היושב עדיין על הכלים.

2. יש לדאוג לחינוך היהודי בגולה שהיום אינה גולה אלא תפוצה. כל יהודי, להוציא מתי מעט,  יכול להגיע לארץ. הכבלים שמחזיקים אותו שם, הם כבלי תודעה וחוסר חינוך. כמובן יש עליו את כבלי זהב, אשר בהקצאה נכונה ניתן לשנות מציאות זו.

3. אחת הדרכים לשינוי דמוגראפי, ולפחות בכנסת, היא מתן אפשרות הצבעה בחו"ל לכל אזרחי ישראל ולאפשר ולעודד קבלת אזרחות לכל יהודי בתפוצות גם אם לא עלה/ביקר בארץ, גם אם לא מוכרחים לתת זכויות כלכליות לאזרח יהודי ישראלי המתגורר בחו"ל.

4. להקים בארץ אוניברסיטה המיועדת לתלמידי חו"ל אשר השפה העברית קשה להם. את המרצים יש לגייס ממיטב המרצים והמדענים היהודיים בעולם אשר את שנת השבתון שלהם יעשו כאן. באופן זה הרמה תהיה הגבוהה ביותר שניתן להשיג עבור מוסד אקדמי, והלימודים יוכלו להיחשב לשורה הראשונה של אוניברסיטאות המערב. אין צורך להכביר מילים על התועלת מנוכחות מסיבית של סטודנטים ומרצים יהודים בארץ.

5. ידועה בעיית חלק ניכר מהציבור הדתי-חרדי אמריקני להשתלב בארץ, מפני הרגליו החינוכיים, ללמוד במכללה או באוניברסיטה ומאידך לשמור על חיים תורניים חרדים. יש לייסד עיר ואם בישראל לאוכלוסייה הדתית-חרדית האמריקנית שתקלוט עשרות עד מאות אלפי יהודים מצפון אמריקה. אוכלוסיה הומוגנית זו, תהווה בתחילה אבן שואבת להנ"ל. מדינת ישראל תרוויח המון מאוכלוסיה זו שתהווה באופן הכי מעשי גשר בין הציבור החרדי השמרני בארץ לבין הציבור הכללי.


ארץ ישראל:

1. מיותר לומר כי אין לקיים שום דיון על גרגר מהארץ בין הים לירדן וכולל רמת הגולן. פשוט להוריד את הנושא מכל סדר יום.


יש לעודד התיישבות והרחבת התיישבות בלי לפחד כלל. הפחד הוא יותר מאחינו מבית מאשר העולם מבחוץ
2. על הדיפלומטיה לא להתבייש להזכיר את עמדת התורה בעניין זה והצבת דיפלומטים מתאימים שיודעים ומזדהים עם אמת זו.

3. יש לעודד התיישבות והרחבת התיישבות בלי לפחד כלל. הפחד הוא יותר מאחינו מבית מאשר העולם מבחוץ. התשובה היא בחינוך, אבל בינתיים בעמדה נחושה, ברורה ולא מגמגמת. זה מה שהעולם אוהב.


רווחה:

זו הוצאה לצורך הכנסה. זה לא מקום לקמצנות וחיסכון ובעיקר לילדי משפחות מצוקה. השירות הלאומי הוא משאב אדיר לטיפול באוכלוסיה זו. ומדובר בכפרי נוער ומסגרות נוספות , מקומיות ופנימייתיות.

משטרה:

ביטחון אישי, זו נקודת תורפה. יש להשקיע בעיקר במלחמה במאפיה ופחות במתן דו"חות ביזאריים, אשר חינוך נכון יפתור אותם.