ב-16 ביולי 2008 נפתחו דלתות בית הכלא הדרים. בשעריו עמד סמיר קונטאר, מפקד חוליית המחבלים שחבריה רצחו את בני משפחת הרן ושני שוטרים ישראלים. קונטאר הוא אחד מהדמויות הנערצות בקרב ערביי המזרח התיכון. הוא רכש את הערצת ההמון במהלך 29 השנים שבהן היה כלוא בישראל.

ישראל סיפקה לו במהלך השנים טלוויזיית לווין, שבאמצעותה ניתן לצפות בעשרות תחנות אקטואליה מזרח תיכוניות; ישראל סיפקה לו

כל האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל זוכים לתנאים זהים: אוכל משובח; מגע בלתי מוגבל ביניהם; אספקה מלאה של כל אביזרי התקשורת; לימודים אקדמיים על חשבון המדינה

מדי יום עיתון ישראלי ועיתון ערבי, בהתאם להעדפתו האישית; ישראל סיפקה לו קשר רציף ובלתי מוגבל באמצעות טלפונים קווי וסלולרי לעולם שמחוץ לחומות; ישראל אפשרה לו ללמוד ולקבל תואר אקדמי ראשון במדעי הרוח מטעם האוניברסיטה הפתוחה. אילו רק הייתה מתעכבת העסקה לשחרורו בחודשים מועטים נוספים היה מקבל קונטאר גם את התואר מוסמך מטעם אותו מוסד אקדמי. הרוצח המתועב קונטאר נהנה ממזון משובח. מיטב המאכלים הים תיכוניים עלו מדי יום על שולחנו. הותר לו אפילו לברור את סוג שמן הזית שעמו תיבל את המאכלים שבאו לפיו. פלא שבתנאים שכאלה מצא קונטאר את כל האנרגיות הנחוצות כדי להעביר למאות טרוריסטים שנכלאו עמו את השקפת עולמו? פלא שעשרות מיליוני אזרחים ערבים שנחשפו להגיגיו ולמסריו למדו להעריץ אותו?

למרבה הצער, קונטאר אינו אסיר ביטחוני חריג. כל האסירים הביטחוניים הכלואים בישראל זוכים לתנאים זהים: אוכל משובח; מגע בלתי מוגבל ביניהם; אספקה מלאה של כל אביזרי התקשורת; לימודים  אקדמיים על חשבון המדינה; ביקורי קרובים, יועצים משפטיים ונציגים אוהדים של אין-ספור ארגונים, כמו "הצלב האדום", "בצלם", האו"ם וארגוני צדקה אסלאמיים.

חשוב שניזכר בנסיבות שהביאו להחלטה להעניק לאסירים הביטחוניים בישראל תנאים שאף כלוא באף מדינה בעולם מקבל.

עד שנחתמו הסכמי אוסלו תנאי הכליאה של האסירים הביטחוניים בישראל היו סבירים וענו על דרישות החוק הבין-לאומי. המהפך התחולל בעקבות החתימה על ההסכם. עוד בטרם הגיעו יאסר ערפאת ואנשיו מתוניסיה לישראל פעל פת"ח להתססת האסירים הביטחוניים. לראשונה פתחו אלפים מהם בשביתת רעב אמיתית. אנשי שירות בתי הסוהר חיברו את השובתים לזונדות ולמתקני הזנה והמתינו להפסקת שביתת הרעב. במקביל השתולל ערפאת בפגישותיו עם ראש הממשלה המנוח יצחק רבין והנשיא האמריקני לשעבר ביל קלינטון. ערפאת דרש ש"לוחמי החופש" הכלואים בישראל יקבלו תנאים מועדפים במסגרת הסכמי השלום שהוא מתעתד לחתום עם ישראל. ממשלת ישראל נכנעה ללחציו. הממשלה מינתה ועדה בראשות נציב שירות בתי הסוהר לשעבר שאול לוי. הוועדה נתבקשה לאשר לאסירים הביטחוניים אין-ספור הטבות מופרכות. בשירות בתי הסוהר נשכו שפתיים וביצעו בלית ברירה את ההוראה הפוליטית.

האסירים הביטחוניים ידעו לנצל את חופש המידע, חופש התקשורת ואת שאר התנאים שהוענקו להם כדי להפוך בעודם כלואים לגורם מרכזי במלחמה נגד ישראל.

הציבור בישראל אינו מבין שהאסירים הפלסטינים הם חלק משמעותי מתהליך קבלת ההחלטות של חמאס. במרס 2006 היו אלה אסירי חמאס שכפו על הנהגתם להקים עם פת"ח את ממשלת האחדות, על אף שהנהגת התנועה סירבה לאבד חלק ממרכזי הכוח שלה.

עד שההנהגה הפוליטית בישראל לא תביא לביטול כל ההטבות שמקבלים הכלואים הביטחוניים, אין שום סיכוי לשחרורו של שליט הביתה. אסור להעניק לאסירים הביטחוניים דבר מעבר לדרישות שמציבה אמנת ז'נבה

החשיבות של עניין זה לא מוגבלת לחמאס; החברה הפלסטינית בכלל היא בעלת רגישות עצומה לנושא האסירים וכל ממשלה פלסטינית ממנה שר מטעמה לטיפול בנושא. האסירים בכלא הישראלי הם הקלף המשמעותי והאמיתי הקיים בידי ממשלת ישראל לשחרורו של גלעד שליט.

פלא שבמצבם הנוכחי של האסירים הביטחוניים אין לחמאס תמריץ לשחרר את שליט? פלא שבמצבם הנוכחי מוכנים האסירים להמשיך לחכות בסבלנות בכלא הישראלי עוד חודשים ושנים ולאשר לנציגי חמאס לחתום על עסקת שחרורו של שליט רק בתנאי שישוחררו כל האסירים שכלואים לכמה מאסרי עולם בגין רצח ישראלים?

עד שההנהגה הפוליטית בישראל לא תביא לביטול כל ההטבות שמקבלים הכלואים הביטחוניים, אין שום סיכוי לשחרורו של שליט הביתה. אסור להעניק לאסירים הביטחוניים דבר מעבר לדרישות שמציבה אמנת ז'נבה. יש לעצור ביקורי משפחות וביקורי משלחות. יש לבטל את תנאי הכליאה המשופרים ואת חופש ההתארגנות של האסירים בכלא. רק ביום שבו יפסיקו האסירים לבלות בקייטנה הישראלית שמממן להם משלם המסים הישראלי תשמע הנהגת חמאס בישראל את יבבת הכלואים הביטחוניים. יבבה שתזעק לפשרה. רק היבבה הזו, יבבת הכמהים לחופש, תאפשר ביצוע עסקה סבירה לשחרור שליט תמורת קומץ מהאסירים הביטחוניים. חבל שההנהגה הישראלית היוצאת לא הבינה זאת עד כה. יש לקוות שההנהגה הנבחרת החדשה תדע ליצור במתקני הכליאה הישראליים מציאות חדשה שתאפשר עסקה לשחרורו של שליט.