לקח השואה

את לקחי השואה אפשר להבין רק מתוך הזהות היהודית

משה פייגלין , כ"א בניסן תשס"ט

ח"כ משה פייגלין
ח"כ משה פייגלין
צילום: פלאש 90

"מה הלקח שאתם מנסים להעביר בסיורים" שאלתי מדריכה צעירה מ 'יד-ושם'.


באותו רגע הבנתי ש'יד ושם' הוא אולי המוסד החשוב בעולם לשימור האינפורמציה ההיסטורית מן המאפליה ההיא, אך זהו גם המוסד המשמעותי ביותר להכחשת לקחיה
"הלקח הוא שזה יכול לקרות לכל אחד" – ענתה הצעירה ללא היסוס – "שבכולנו חבוי נאצי קטן".

באותו רגע הבנתי ש'יד ושם' הוא אולי המוסד החשוב בעולם לשימור האינפורמציה ההיסטורית מן המאפליה ההיא, אך זהו גם המוסד המשמעותי ביותר להכחשת לקחיה. לקחי השואה חשובים הרבה יותר מן הרזולוציה הטכנית. אפשר להשקיע את כל המאמצים בכדי לספור את העצים ביער. אך אם המסקנה אליה מגיעים היא שמדובר בשדה תלתן, הנזק רב על התועלת.

אין בי שום נאצי קטן. אני שייך לעם הטובים. הכי טובים. פשוט משום שעם הרעים – הכי רעים שרק אפשר – ראה בי את אוייבו המר ביותר. היטלר יימח שמו וזכרו מצא את הפתרון הסופי והכריע בשאלה האם אנו העם הנבחר. ומן המסקנה הברורה הזו מדינת ישראל ממהרת לברוח. אמנם לולי השואה לא היתה החלטת האומות המאוחדות. וייתכן כי לולי ניצולי השואה שהיוו אחוז לא מבוטל מהרוגי מלחמת העצמאות, כלל לא היינו מנצחים באותה מלחמה. אך המדינה שנקים צריכה להיות מדינת הנורמלים, מדינת מלח הארץ, לא מדינת אבק הגיטאות.

יש גרעין אמנותי ספרותי ואפילו פוליטי, ממנו מבצבצת הבנה, אולי אפילו הזדהות עם התליין, מצחו הנחוש, אפו הנשרי ובלוריתו הבהירה, גרעין שמעולם לא התאמץ יתר על המידה בכדי להסתיר את תיעובו כלפי האספסוף היהודי. תומרקין שמסביר כי בראותו חרדים הוא מבין את הנאצים, השפה השטירמרית בעליל בה משתמש עמוס עוז כשהוא נרתם לשסות את הישראלים במתנחלים, "אתה אינך אוהב ערבים", אמרתי פעם בשידור טלוויזיה לאורי אבנרי, "אתה פשוט שונא יהודים" – אבנרי נאלם דום.

במובן מסויים אולי כן מקנן אצל כל אחד מאיתנו איזה נאצי קטן. אולי לא צריך להיות תומרקין בשביל זה, אולי זו רק שאלה של מינון. את ניצולי השואה ב'אקסודוס' של ליאון יוריס, מובילה דמות הגבר – רב החובל ארי בן כנען. אי אפשר שלא לראות כאן את הגזע הארי שצמח הישר מאדמת כנען תוך שהוא מוחק באחת עכבות יהודיות בנות 4000 שנה. בשונה מעוז – יוריס כותב באהבה, מתוך המימד הנאצל של הציונות. הניצולים יעברו מטהמורופוזה ויצטרפו גם הם לגזע החדש בארץ ישראל.

לקח השואה ולוז קיומה של המדינה סותרים זה את זה. ובכן כיצד נמשיך ונקים את מדינת הישראלים החדשים שהשילו מעליהם את מארת הגלות והזהות היהודית? כיצד נמשיך ונמצוץ מן השואה את הלגיטימציה לעצם קיומנו ועל הדרך גם את רכושם הגזול של הניצולים, כיצד נשתמש בשואה ונכחיש אותה בעת ובעונה אחת?

את התשובה נתנה המדריכה ביד ושם.


מי שמבטל את מושגי הטוב והרע, מערבב את התליינים עם קורבנותיהם, הופך את כולם לעיסה מוסרית, מי שמשתלט על זיכרון השואה ומעקר את משמעותו – מי שנוהג כך מזמין את השואה הבאה
מי שמבטל את מושגי הטוב והרע, מערבב את התליינים עם קורבנותיהם, הופך את כולם לעיסה מוסרית, מי שמשתלט על זיכרון השואה ומעקר את משמעותו – מי שנוהג כך מזמין את השואה הבאה. כי מי שבורח מזהותו אינו יכול להרשות לעצמו לעזוב את האו"ם המאפשר לאיראן ההיטלראית להמשיך ולשבת בקרבו. שוב מקבל ההמן התורן הרשאה מוסרית מהנהגת היהודים – והפעם וביתר שאת, מישראל. ישראל המתכחשת ללקח השואה חוזרת ומתחפרת בבונקרים תת קרקעיים, בגנים ממוגני רקטות, בחומות בטון, בכיפות ברזל, בנאוטילוס, בחיצים ובכל מחבוא טכנולוגי. ישראל המתכחשת ללקח השואה הפכה את הרג היהודים ללגטימי ומזמין. אחמדיניג'אד המסכן – הוא פשוט לא מסוגל לעמוד בזה.

אני שייך לעם נושא הבשורה, הברית וההבטחה האלוקית. זהו סוד שרידותו הפלאית של עמי וזה גם סוד השנאה התהומית כלפיו. היהודי אינו יכול לברוח מייעודו. ככול שהוא מנסה, הוא רק מעלה עוד יותר את חמתו של הגוי. לכל השואות קדמה תחושת המנוחה והנחלה בקרב העמים. הנה מצאנו את מקומנו תחת השמש, את מקומנו בין האומות. לשואה הפרעונית קדמה ההתבססות במצריים. לשואת המן ואחשוורוש –קדמה ההסבה לאותה סעודה, לשואה הספרדית קדם תור הזהב, לשואת ת"ח ת"ט קדמה ההתבססות הפיאודלית וריבונות הקהילות בפולין ולשואה שהמית עלינו העמלק הגרמני קדמה כמובן ברלין שהחליפה את ירושלים בסידורי התפילה הרפורמיים.

רוצה לדעת מהיכן תבוא השואה הבאה? חפש את הגלות התרבותית/גיאוגרפית שעליה מתרפק היהודי. חפש את המקום בתודעה אליו הוא בורח מפני היותו יהודי, חפש דווקא את המקום בו נדמה לו שמצא מפלט מפני אלוהיו.

לכל הרוחות – היום זו ישראל עצמה. מי שאינו אוטם אזניו לנארטיב העולמי המתפתח באקדמיות – יודע שהשמדת ישראל היא כמעט עניין רצוי, וודאי עניין לגיטימי.

אחמדיניג'אד נואם בניו-יורק, דורון אלמוג מבוקש בלונדון בעוון פשעי מלחמה. והאשמים הם אך ורק אנחנו השבים ומכחישים את לקח השואה.