ניתן לקצץ בתקציב הביטחון
ניתן לקצץ בתקציב הביטחון

הצעת האוצר לקיצוץ בתקציב הביטחון נתקלה בהתנגדות גורפת של שר הביטחון ובאיומי פרישה מהקואליציה. לצד ההיגיון והצורך בשימור כוחו של צה"ל לא ניתן להמשיך לטאטא את הצורך בהתייעלות ובצמצום העלויות של הצבא בחלקו הבלתי לוחם.

מזה שנים מתריעים גורמים שונים על המצב בו משרד הביטחון מתייחס לתקציבו כאל מיקשה אחת ממנה נובע שכל קיצוץ בתקציב משרד הביטחון יגרום להקטנה במוכנותו של צה"ל בלחימה. יש לשער כי גם בתוך הצבא וגם במשרד הביטחון יודעים שאין הדבר כך.



זה הזמן לעשות הפרדה ברורה בין הצבא במערך הלוחם לבין הצבא שאינו משתייך למערך זה ולייצר התייעלות שיכולה אף להגדיל את הצבא הלוחם ולחזק אותו.

זה הזמן לעשות הפרדה ברורה בין הצבא במערך הלוחם לבין הצבא שאינו משתייך למערך זה ולייצר התייעלות שיכולה אף להגדיל את הצבא הלוחם ולחזק אותו.



להלן כמה רעיונות שלא יפגעו בצבא הלוחם אלא אף יכולים להפנות תקציבים לחיזוקו:



1. הקטנת מספר המשלחות של משרד הביטחון בחו"ל וצמצמום היקפם. מה היקף הפעילות שיש לצה"ל מול צרפת המצריך משלחת קבועה בעיר האורות?

2. הקטנת מספר אנשי הקבע בתפקידים "אזרחיים" או צמצום שכרם והשוואת תנאים למקבילים להם בשוק הממשלתי. אין שום סיבה שפסיכולוג שעיקר שרותו בתל השומר בשעות העבודה הרגילות ייהנה מתנאים העולים משמעותית על עמיתו במשרד הבריאות. כנ"ל לגבי מהנדס או אדריכל העובד במרכז הבינוי הצה"לי.

3. השוואת תשלומי הביטוח הלאומי שמשולמים ע"י חיילי צה"ל במערך שאינו לוחם לשאר האוכלוסייה במדינה.

4. העלאת גיל הפרישה לפנסיה במערך שאינו לוחם למקובל במשרדי ממשלה.

5. השוואת הזכות ללימודים על חשבון הצבא במערך שאינו לוחם למקובל במשרדי הממשלה.

6. השוואת תנאים כוללת בכל תחומי השרות במערך שאינו לוחם למקובל בשרות המדינה כמו תשלום בגין צבירת ימי מחלה, פדיון ימי חופשה, שימוש ברכב צמוד ועוד הטבות בהם זוכים אנשי הקבע שאינם במערך הלוחם לעומת עמיתיהם בשרות המדינה.

לעומת דרישות הגיוניות אלה, אני דוחה את הרעיונות בדבר הקטנת הצבא, רעיונות שהעלה אתמול יועץ שר האוצר הפרופ' מואב. אמירות שהצבא "גדול על המדינה" ראוי שלא יעלו בעת שהצבא הלוחם עם גודלו הנוכחי מתקשה לעמוד במשימות המבצעיות שמטילה עליו המדינה. אם אכן הצבא גדול מההיקף הנדרש, ניתן היה לנצל את מרבית זמנו של המערך הלוחם לאימונים. המציאות גם היום היא שמרבית זמנו של הצבא הלוחם מוקדש לתעסוקה מבצעית וכפועל יוצא מכך היקף האימונים שלו מוגבל. ללא אימונים אינטנסיביים מוכנות הצבא למלחמה יורדת. צריכה להיות הפרדה בין ההצעות לקיצוץ תקציב הביטחון במערך שאינו לוחם לבין הקטנת הצבא הלוחם כי בנפשנו היא.