מנהיגות אמיתית וחיזוק הריבונות
מנהיגות אמיתית וחיזוק הריבונות

מי שמביט באדם הצועד עם כלבו לטיול של בוקר עשוי להבחין בתופעה מעניינת. הכלב אץ רץ לו לפני בעליו כמנהיג ומורה הדרך. אך כאשר הם מגיעים לפרשת דרכים ועליו להחליט אנה יפנה, הוא עוצר, מכשכש בזנבו ומחכה לבעליו כדי שייקח אחריות ויורה לו את הדרך בה ילכו. מיד לאחר שהתקבלה ההחלטה הוא חוזר ורץ בראש, עד הפניה הבאה.

כאשר המצב הפוליטי מזכיר סיטואציה כזו, בה אלו האמורים להנהיג מביטים אל מאחורי גבם על-מנת לקבל אישור למעשיהם, זהו לפי הגמרא אחד מסימניה של הגאולה המתקרבת: "פני הדור כפני הכלב" (סנהדרין צז,א).

שר הביטחון אהוד ברק הודיע לאחרונה על כוונתו לטפל ביד קשה ב"מאחזים הבלתי חוקיים" והסביר לציבור שאין לכך קשר עם הבעיה הפלסטינית וודאי שלא ללחציה של ארצות-הברית. יש כאן ביטוי פשוט לריבונות המדינה על אזרחיה כי "אי אפשר להתפשר על אכיפת החוק...". שר הביטחון מתהפך בלילות על משכבו מרוב דאגה לשלומו של שלטון החוק. הסוגיה המדינית כלל לא נוגעת אליו.

אם נתייחס ברצינות לדבריו ונתרשם שאכן תופעת הבניה הבלתי חוקית כה מטרידה אותו עלינו לשאול כיצד ייתכן שהוא מסתפק רק בדיבורים.



מתצהיר שהוגש לוועדה לביקורת המדינה בכנסת עולה שבמגזר הערבי והבדואי קיימים היום יותר מ-30,000 מבנים בלתי-חוקיים! רק בעיר לוד לבדה מוערך מספר המבנים הבלתי-חוקיים בלמעלה מ-2,500

מתצהיר שהוגש לוועדה לביקורת המדינה בכנסת עולה שבמגזר הערבי והבדואי  קיימים היום יותר מ-30,000 מבנים בלתי-חוקיים! רק בעיר לוד לבדה מוערך מספר המבנים הבלתי-חוקיים בלמעלה מ-2,500.

כמובן שמתבצע שם תהליך אינטנסיבי של הכשרת הבנייה בדיעבד והאכיפה הפעילה עומדת על הרס של פחות מעשרה (!) בתים בשנה, לתפארת שלטון החוק...

היקף כה גדול של בניה בלתי-חוקית אינו נובע ממצוקת דיור אלא מזלזול פרוע של אוכלוסיה זו בריבונותה של מדינת ישראל. כן, אותה ריבונות שכה חשובה לאהוד ברק. אז היכן שר הביטחון המהולל ואיה פועלו כנושא דגל שלטון החוק וריבונות המדינה?

שאלה זו לא מתחילה ולא מסתיימת רק באהוד ברק. יש לתמוה מה ראו ארגוני השמאל (בסיועו הנדיב של האיחוד האירופי) להשקיע משאבים כה רבים של כח אדם וממון בתיעוד מתמיד של הבניה ביהודה ושומרון? תיעוד זה מבוצע ע"י פיענוח תצלומי לווין, תצלומי אוויר והעסקת צוותי תחקיר וצוותי שטח רבים הנוסעים לכל יישוב ומאחז ומתעדים את כל המתחולל בו בקפידה. מה ראו צורך נשיאי ארצות הברית לדורותיהם, מנהיגי ה"עולם החופשי", להתעסק בכל יישוב חדש שקם בשטחי יהודה ושומרון?

מה לנשיא אובמה, שארצו מצויה בעומקו של משבר כלכלי כה חריף, עם הזזת  קרוואן או סגירת מרפסת ביישוב נידח בשומרון?

על פניו הדברים נראים תמוהים ומפליאים ביותר. באף איזור סכסוך אחר בעולם לא מושקעת תשומת לב כה רבה במעקב, תיעוד ואכיפה צמודה של הפרות בניה בבתים פרטיים, בתי כנסת וגני ילדים.

אין זאת אלא שהעניין, בניגוד לדברי ברק, לא קשור כלל לחיזוק ריבונות המדינה על אזרחיה ע"י אכיפת חוק קשוחה. הנקודה עמוקה ומשמעותית הרבה יותר. הסיבה שכל המנהיגים החשובים בתבל עוסקים באובססיה כזו בנעשה בחבל ארץ זעיר שכזה היא הרצון שלהם להראות לעם היהודי שהוא אינו בעל הבית האמיתי על ארץ ישראל. למרות שממשלת ישראל נראית כשולטת בפועל  על שטחים אלו, אין זו אלא אשליה שתתפוגג בקרוב.

אובמה לא מתהפך על משכבו בלילות בגלל תוספת קרוואן או שניים במגרון וגם בניית כמה בתים מצפון לירושלים לא מסתירה לראשי האיחוד האירופי את הנוף...

י

יש כאן מאבק היסטורי עתיק יומין על זכותו של העם היהודי להתקיים בארצו. מאבק שנמצא בימים אלו, כידוע לכל, בעיצומו.

ש כאן מאבק היסטורי עתיק יומין על זכותו של העם היהודי להתקיים בארצו. מאבק שנמצא בימים אלו, כידוע לכל, בעיצומו.

אין בדברים שלעיל כל חידוש מיוחד, אך נראה שיש לאומרם שוב ושוב כדי לסלק את מטחי החול שזורה ברק בעיני הציבור.

פניו של שר הביטחון (ושל רבים ממנהיגינו בשנים האחרונות) הם כ"פני הדור", הוא משדר כלפי חוץ שהוא מנהיג גדול המוביל מהלכים גדולים ועליו מוטלת האחריות לדאוג לחוסנו של שלטון החוק. אך מעשיו בפועל מראים בדיוק להיפך, הם מראים עד כמה הוא מרגיש קטן בפני גורמים זרים ממנהיגי העולם, עד כמה הוא נותן להם להשפיל אותו ולגרום לו לעשות בדיוק את מה שהם מצפים ממנו. כאשר הוא מגיע לאותה "פרשת דרכים" הוא "נובח" מעט ומיד מביט מעבר לכתפו, לראות מה ה"סמכות" שמעבר לים מצפה ממנו לעשות. ואם נדמה לפעמים שעמדתו היא  עצמאית ומקורית הרי שמהר מאוד מתברר שזו אשליה בלבד, ואם לא עכשיו אז בפניה הבאה...

לכן, אדוני הנכבד, שר הביטחון של מדינת ישראל, אם ברצונך להוכיח לנו ולעצמך שהדברים לעיל בטעות יסודם והינך "לא טרנדי ולא סחבק" אלא "מנהיג", כפי שהבטחת לנו בקמפיין הבחירות שלך. מנהיג העומד בתוקף על ריבונותה של מדינת ישראל כמדינה שומרת חוק. הרי שיש בידך היכולת לטפל, לפחות במקצת, אך בשוויוניות, בחריגות הבניה העצומות המתרחשות בכל רחבי המדינה.

בנוסף, נא אל תשכח שרובם של אותם המאחזים הקרויים "בלתי חוקיים" יכולים להפוך לכשרים למהדרין ע"י חתימה אחת קטנה. כן, ניחשת נכון, זו החתימה שלך...



במידה ואכן תפעל בכל האמצעים שברשותך על-מנת לקדם אכיפה שוויונית ולהכשיר כחוק את רוב המאחזים ביו"ש (שוויון כבר אמרנו?) הרי שתוכל לרחוץ בניקיון כפיך כעומד על משמרת ריבונותה של המדינה על אזרחיה, ועל כל אזרחיה.