בימים אלה מופץ לכל חברי לשכת עו"ד בארץ,  גליון יוני של בטאון לשכת עוה"ד, המסכם את הכנס השנתי של לשכת עוה"ד שנערך בתחילת החודש. 



ראש לשכת עוה"ד, יורי גיא-רון, המזוהה עם השמאל, אמר כי "כמה מבין...מקבלי ההחלטות...טוענים...לחוסר יכולת למשול...מה שהם מכנים "עריצות המשפט", עריצותם לכאורה של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, ברשויות השלטון וברשויות המקומיות. ...הטענה הרווחת...הינה, בפשטות, שעורכי הדין, היועצים המשפטיים, מפריעים לשר, לראש הרשות שלטונית ולראש הרשות המקומית לממש את תקופת העשייה, שלה נבחר כחוק על ידי הציבור". ואולם, גיא-רון הבהיר שביקורת זו אינה לרוחו: "לנוכח המציאות בארצנו, אני סבור שכל פגיעה בסמכויות המקצועיות של היועצים המשפטיים... עלולה לגרום לתוצאות הרסניות פי כמה מהכשל לכאורה הנטען," קבל ראש הלשכה.



נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת דורית בייניש, אמרה כי "הכנסים שהתקיימו בשנתיים האחרונות עמדו הצל המתח בין שר המשפטים לבין השופטים. הלקח של הנזק הרב נלמד על ידי כולם."



שר המשפטים יעקב נאמן אמר: "הבעיה המרכזית (במערכת המשפט) היא עינוי הדין.....מספר התיקים התלויים ועומדים קרוב ל-500 אלף, בבית המשפט העליון המשימה בלתי אפשרית - יותר מ-11,305 תיקים."  שר המשפטים נתן דוגמה לאבסורדים שלעיתים מאפיינים את הדיונים המשפטיים בישראל: "שמעתי פעם בקשה לדחייה מעורך דין שמתאבל על מות החותנת שלו. לאחר הדיון שאלו אותו מתי נפטרה, הוא אמר שזה קרה לפני שבע שנים....השופט שמח על הדחייה, כי כך מתפנה לו זמן". שר המשפטים נאמן הוסיף: "תאונות דרכים ועבירות התנועה הן מכת מדינה...בנושא הפשע המאורגן המערכת לא מתפקדת....נגרם נזק כלכלי וסיכון לחיי אדם."





שר החינוך גדעון סער, עו"ד בהכשרתו, דיבר על "האימפריאליזם המשפטי" וזיהה בו "שתי בעיות עיקריות...האחת, לא רק שאתה מחליש את המערכת הפוליטית אלא גם...את המערכת המשפטית עצמה - כחלק מתגובת הנגד לפעילות מוקצנת

שר החינוך גדעון סער, עו"ד בהכשרתו, דיבר על "האימפריאליזם המשפטי" וזיהה בו "שתי בעיות עיקריות...האחת, לא רק שאתה מחליש את המערכת הפוליטית אלא גם...את המערכת המשפטית עצמה - כחלק מתגובת הנגד לפעילות מוקצנת. השנייה, אם הדימוי הוא שהמערכת המשפטית היא זו שעושה את הסדר בעיירה, הסכנה היא שהציבור יישאר פסיבי. יש בכך הרדמה של המערכת הדמוקרטית."



אהרן ברק, לשעבר נשיא ביהמ"ש העליון, טען  כי "תפקידו של השופט לבדוק אם אכן מדובר בבטחון. האם מסבנים אותנו. והיו סיבונים כאלה, ששם הבטחון נישא לשווא. תפקידנו לבדוק את התכלית". ברק לא הסביר את הסתירה הלכאורית עם "בג"צ ההתנתקות" שבו בית המשפט סירב "לבדוק את התכלית" ומאן לקבוע, האם ממשלת שרון נושאת את שם הבטחון לשווא כנימוק לצורך הפרת זכויות האדם של יהודי גוש קטיף.



לסיום, ברק ניסה לומר כי "לא שמעתי רמטכ"ל אחד שטען שהביקורת השיפוטית היא שלילית ומפריעה לנו. שמעתי אותם מברכים ואומרים תודה". ואולם לאחר הכנס, הושמעה ביקורת על נכונות טענה זו. למשל, לאחר רצח משפחת חטואל, אשה בהריון ו-4 ילדות,  על ידי מחבלים פלשתינים, דיווח ויי-נט בשעתו על ביקורת חמורה של הרמטכ"ל דאז בוגי יעלון כנגד התערבותו של הבג"צ ברצונו של צה"ל להרוס את הבתים הקטלניים.. יעלון התיחס אז, לדברי ווי-נט, אל "מבנים וצמחיה שבחסותם הגיעו המחבלים, ובהם הסתתרו.... מבנים ש...מכונים על ידי המתנחלים "שיכוני בג"ץ", בעקבות איסור בית המשפט להרוס אותם."  ווי-נט ציטט את הרמטכ"ל מאשר את הדברים ומתלונן כי "יש בתים שקרובים לציר. מטעמי ביטחון שקלנו להזיז אותם.... [אבל] זה לא אושר". מקור

תא"ל אביחי מנדלבליט, הפרקליט הצבאי הראשי, הופיע בגליון המיוחד בקטע באורך עמוד מלא שכותרתו: "תפקיד המשפט בעת לוחמה, עורך דין צמוד ללוחמים". מנדלבליט דיבר על המושג של לוחמה אסימטרית. "צד אחד מחוייב למשפט הבינלאומי ההומניטרי, הצד השני לא מחויב לכללים האלה. זה מצב מאתגר ביותר. צה"ל מחויב לפעול לפי הכללים של המשפט הבינלאומי. ...זה שצד אחד מפר את הכללים, זה לא רלוונטי מבחינתי. צה"ל מחוייב לפעול על פי הכללים."  עו"ד אביגדור פלדמן המזוהה עם השמאל הקיצוני  הסכים איתו: "אין חולק שהצד השני מבצע פשעי מלחמה....העובדה שאותם פושעי מלחמה

תא"ל אביחי מנדלבליט, הפרקליט הצבאי הראשי, הופיע בגליון המיוחד בקטע באורך עמוד מלא שכותרתו: "תפקיד המשפט בעת לוחמה, עורך דין צמוד ללוחמים"

ממקמים את עצמם בלב אוכלוסייה אזרחית אינה פוטרת אותנו מאחריות...עלינו להרגיש איתם גורל משותף."



הפצ"ר טען כי: "הפרקליטות צריכה להיות בכל מקום" והתגאה על ש"בנינו רמת ייעוץ משפטי אופרטיבי עד רמת האוגדה, ואנחנו עוזרים למפקדים לקבל החלטות." גם המשנה לפרקליטות המדינה לתפקידים מיוחדים, עו"ד שי ניצן, ציין כי לשכתו, על אף שהיא אזרחית, נוהגת להתערב בשיקולים של מפקדי צה"ל. "פעמים רבות הדברים מתקבלים בדיונים פנימיים. פונים אלינו, אנחנו יושבים עם המפקדים ופותרים את הבעיה. הצבא עושה זאת, כי עצם הידיעה שבג"צ יכול להתערב מרתיע כשלעצמו."



עו"ד אביגדור פלדמן, פרקליט צמרת המזוהה עם השמאל הקיצוני, הצר על כך ש"לא חוקרים מוות של אזרחים שנהרגו תוך כדי לחימה, אלא רק במקרים בודדים".  פלדמן חשף את ההיענות של מערכת המשפט הישראלית ללחצי השמאל העולמי באומרו, באשר למקרה של הצלם הבריטי מילר, שכתב-אישום הוגש בגלל "שמשפחתו המקושרת הפעילה לחצים מסיביים".



בגליון המיוחד נכללו תצלומים של כ-200 ממשתתפי הכנס לרבות בכירים רבים. רק כאחוז בודד (1 מתוך 100 לערך) מן הדמויות המצולמות מתאפיין בחזות דתית - מדובר בדמויותיהם של שר המשפטים יעקב נאמן והפרקליט הצבאי הראשי תא"ל אביחי מנדלבליט, שניהם חובשי כיפה.