גלעד שליט איננו 'שייך' עוד רק למשפחתו. בתוקף המסיבות, לכל בית בישראל יש בו חלק ונחלה – ולכן,
לטוב או לרע, לכל אחד מאיתנו מותר שתהיה לו דעה בנושא 'המחיר' שיש לשלם בעד שחרורו של חייל שנפל בשבי. הטראומה שכרוכה בהיעלמותו של רון ארד מטרידה, ללא ספק, את מנוחתו של כל אדם ישר. מה גם, שכעת אנחנו מתקרבים לרגע האמת. הממשלה החליטה לשחרר 20 אסירות תמורת קלטת שבה נראה, מן הסתם, גלעד שליט בחיים.

יייתכן שה'מחיר' הוא מופקע, אבל אינני מכיר אפילו אדם אחד הגון שיהיה מוכן לטעון, ברצינות, שלא היינו צריכים לשלם את המחיר הזה. זאת חובתנו כעם לשלם מחירים כאלה
יתכן שה'מחיר' הוא מופקע, אבל אינני מכיר אפילו אדם אחד הגון שיהיה מוכן לטעון, ברצינות, שלא היינו צריכים לשלם את המחיר הזה. זאת חובתנו כעם לשלם מחירים כאלה. חייל היושב בכלא איננו סחורה שמוצעת למכירה בשוק. ולפיכך איננו יכולים, או רשאים, מוסרית, לחכות ל'סוף היום' עד שהמחירים ירדו. קונים מתי שרק ניתן; אפילו במחירי-שיא של 'אמצע היום'.

כך נוהגת מדינה שבטוחה ביכולותיה, ובצדקת דרכה, בשעה שהיא נקלעת לדרישה של 'סחטנים'. התגרנות ראוי לה שתתנהל במקומות אחרים. לצעיר בן 18 שנשלח מטעמנו אל החזית אין מחיר.

אבל השאלה כרגע היא לא של מחיר השחרור של גלעד שליט. בסוגיה זאת עוד נתחבט כולנו בבוא העת.  השיקולים בעד ונגד ידועים, וגם אם שאלות של מוסר או של שפיות לאומית יהיו כרוכות בה צריך להאמין שהכול יתייצבו מאחורי כל החלטה שתתקבל.  

עם זאת, לא ברור, לפי שעה, כיצד תנהג הממשלה בקלטת שתגיע לידיה. השמועה אומרת שהנטייה היא שלא לפרסמה ברבים. אינני יודע אם זה נכון, אם לאו, אבל נדמה לי שזאת תהיה שגיאה נוראה. קודם כל, משום שבמדינה שחרטה על דגלה נורמות המושתתות על זכויות-יסוד של היחיד, כגון חופש הביטוי, אין בכלל להעלות על הדעת אפשרות כזאת. השנים האפלות שבהן הממסד הביטחוני העלים מפנינו תקלות אין ספור תחת מעטה של צנזורה חלפו לבלי שוב. אנחנו חזקים דיינו כדי להתמודד עם כל  מחדל או שיקול זר הגורם לאובדן חיים – ולא צריך להרחיק עד מלחמת יום הכיפורים. מלחמת לבנון השנייה שבה אבדו לשווא חיים כה רבים בוודאי הזכירה לרבים שבראש הפירמידה השלטונית לא עומדים מלאכי-שרת.

ולכן, גם האפשרות שהלחץ הציבורי יגבר אם כל העם 'ישמע את הקולות ויראה את הברקים'  כאשר ייחשף גלעד שליט במצוקתו איננה יכולה לשמש כל צידוק להסתרת הקלטת. זכותנו, כאזרחים, לראות במו עינינו כיצד נראה גלעד שליט בימים אלה כדי להבין טוב יותר את הדילמה הנוראה שתהיה מונחת לפתחנו בעוד זמן לא רב.

ועוד דבר: איננו זקוקים ל'הגנה' של הממשלה, כל ממשלה, על החוסן הלאומי שלנו. לכל אחד מאיתנו יש זכות לגבש את דעתו באורח בלתי אמצעי - ולא רק בסוגיה של גלעד שליט. גם בסוגיות הרות-גורל אחרות. אינני מציע, כמובן, שבשאלות, כגון אם יש מקום להפציץ כור גרעיני במקומות רחוקים, יתקיים דיון פומבי, גם אם כולנו עלולים להיתבע לשלם מחירים נוראיים לאחר מכן, אבל בשאלות פחות דרמטיות, הפתיחות צריכה להיות חלק מאורחות חיינו.

מנהיגים נוטים, לא אחת, לשגות באשליה שהם נמשחו לתפקידיהם בידי אלוהים בעצמו. זה לא היה אף פעם כך- וזה בוודאי לא נכון כאשר כולנו רוצים לדעת שהטיפול בגלעד שליט אינו לוקה במשהו.